י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
אנציקלופדיה מהלכת

מקים המכון להנצחת יהדות הונגריה הלך לעולמו

הגאון רבי משה אלכסנדר זושא קינסטליכר זצ"ל מי שהקים מכון להנצחת יהדות הונגריה והיה בקי בכתבי יד עתיקים ובכל תלמידי החתם סופר ולמעלה בקודש, הלך לעולמו לאחר שחלה והוא בן 72 בפטירתו

מקים המכון להנצחת יהדות הונגריה הלך לעולמו
רבי משה אלכסנדר זושא קינסטליכר זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: בבית החולים שיבא בתל השומר הסתלק לבית עולמו הלילה הרב הגאון רבי משה אלכסנדר זושא קינסטליכר זצ"ל יו"ר מכון 'זכרון' להנצחת יהדות הונגריה שהוציא ספרים רבים ממורשת רבני ויהודי הונגריה. גאון עצום וידען אדיר שחלה בתקופה האחרונה והוא בן 72 בפטירתו. 

רבי משה אלכסנדר זושא קינסטליכר זצ"ל נולד בצרפת בל' כסלו תש"ט לאביו הרבני רבי דוב ז"ל בנו של הגאון רבי צבי קינסטליכר בעל ה"באר צבי" אב"ד סעבען זצ"ל. 

המנוח היה אדם מיוחד ונדיר והיה בולט בבהירות והידע האינסופי, לצד היותו תלמיד חכם מופלג. חיבר בצעירותו ספר על ערב פסח שחל בשבת. כמו כן חיבר ספר שאין לו אח ורע 'הפנקס מילה'. רבי אלכסנדר זושא התחקה אחר 800 נימולים של מרן ה'חתם סופר' מי הם היו, מי הוריהם למעלה במשך דורות רבים ומי צאצאיהם.

ברבות השנים סיפר כי מכל הנימולים שבדק, אחד לא השתמד. זה היה משהו נדיר, רבי זושא היה ממש צולל לתוך חייהם של שמונה מאות איש לפני קרוב ל- 200 שנים. 

אחד ממכריו סיפר "הוא ידע בעל פה את כל תלמידי החתם סופר, כל תלמידי הכתב סופר, כל תלמידי השבט סופר, הדעת סופר, והחשב סופר, אם מצאת לו איזה תלמיד חדש עלום שם. שמח עליו כמוצא שלל רב".

במשך שנים זיהה מאות כתבי יד שלא ידעו מי הם, לפי סגנון הכתב. לפי המקומות. וכך התגלו בעולם, היה גם מעורכי 'החינוך' ו'המנחת חינוך' "בהכירי אותו הייתי אומר אנציקלופדיה מהלכת" אומר אחד ממכריו ל'בחדרי חרדים'.

היה אדם מיוחד ישר כמו סרגל. לא נשא פני איש, השקפותיו בהירות, אדם מורם מעם שכל חייו היו חטיבה אחת של תורה. 

בחייו הקים את מכון "זכרון" להנצחת יהדות הונגריה בבית חוג חתם סופר ברחוב בית יוסף בשכונת שיכון ה' בבני ברק ורבבות חכמי הונגריה ונשמות ישראל חייבים לו את זכרם.

המנוח זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, בנים ובנות, חתנים וצאצאים רבים הממשיכים בדרכו. 

מסע הלוויה הבוקר (שלישי) בשעה 10:00 מביתו רחוב אבני נזר 7 בבני ברק דרך בית המדרש בישיבת חכמי לובלין ברחוב וילקומירר ומשם בירושלים בשעה 13:00 מבית הלוויות שמגר להר המנוחות שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

הונגריה החתם סופר הרב משה אלכסנדר זושא קינסטליכר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד