ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
'הנקמה' ששברה את האמון

הפיצוץ בין המשטרה לחרדים, למה דווקא עכשיו?//דעה

מי בצמרת המשטרה שנתן את ההנחיה לתקוף באכזריות עוברי אורח, קשישים, נשים וילדים עם מאות רימוני הלם, ולקח את מאתיים אלף התושבים בבני ברק כבני ערובה רק בשביל תאוות הנקם, לא יכול להישאר עוד רגע בתפקידו. רק כך ישוב האמון בין הציבור החרדי למשטרה | תושב בני ברק בטור נוקב

הפיצוץ בין המשטרה לחרדים, למה דווקא עכשיו?//דעה
רימונים הושלכו לעבר אזרחים צילום: באדיבות המצלם

יום חמישי האחרון, בשעות הערב המוקדמות, קבוצה של צעירים תקפו פיזית בלשים והשחיתו רכב סמוי של המשטרה. לטענת התוקפים, הבלשים זוהו כחילונים שבאו להתגרות בתלמידי הישיבה ולא הזדהו כשוטרים, דבר שלטענתם היה מונע את התקרית. אין כאן שום הצדקה למעשה, אלא להיפך - גינוי מלא. אין רשות לאף אדם לנהוג באלימות כלפי האחר, ובוודאי לא כלפי אנשי אכיפת החוק.

זמן קצר לאחר תקיפת הבלשים, החלו להגיע גינויים מקיר לקיר, מראש הממשלה ועד לאחרון העסקנים החרדיים. הגדיל לעשות השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ואיים בהודעה שהוציא על התקיפה: "היא לא תעבור בשקט. התגובה בוא תבוא, ומהר". ההודעה הלוחמנית הזו בשילוב מסע הסתה חסר תקדים של התקשורת הכללית נגד הציבור החרדי, נתנו את האות למשטרה, האות שהתירה את דמם של כ-212 אלף תושבי בני ברק.

מאות שוטרי מג"ב ויס"מ, בליווי מסוק באוויר פשטו על בני ברק, רימוני הלם נזרקו באזור מהרגע הראשון. למראית עין ובשביל שהפעילות תיראה כאכיפה, המשטרה פשטה על הישיבה הסמוכה למקום התקיפה, בשעה שהיה ברור לכולם שהמקום ריק לגמרי. שאותם צעירים מזמן עזבו את המקום. מטבע הדברים, סקרנים החלו להתאסף באזור. ילדים, נשים, מבוגרים ועוד, הפכו בין רגע לבשר תותחים, ברגע אחד העיר הפכה לג'באליה.

במשך שעות ארוכות שוטרים רדפו אחרי כל מה שזז. אנשים, נשים, נערים ונערות שהיו בדרכם לקניות שבת בסופר הוכו נמרצות, הופלו ואף חטפו רימוני הלם, אחד מהם נעצר על לא עוול בכפו ושהה במשך כל הלילה במעצר.

אני, כותב השורות, הייתי בקרבת מקום. בעודי הולך לכיוון סופר "יש חסד" הנמצא בסמוך למקום התקיפה, נתקלתי באלימות חסרת פשר. חטפתי מכות רצח עם אלה משוטרים בשעה שהתחננתי על נפשי, שבאתי לאזור רק בשביל לערוך קניות. התחנונים לא הועילו, וכמו עוד מאות באותו הלילה השוטרים המשיכו להפליא בי את מכותיהם עם אלות.

הלילה לא הסתיים. מהסרטונים שהופצו ברשתות ניתן לראות רחובות יחסית ריקים, אבל רימוני הלם המשיכו להתעופף וללא הבחנה. הם נזרקו בכינון ישיר כלפי עוברי אורח תמימים ובתיעודם שפורסמו ניתן לראות אף איש מד"א שעמד בצד הדרך עם אפוד, וחטף רימון בכינון ישיר. הרימונים נזרקו לחצרות בתים, על רכבים, סמוך למצבורי דלק ועל אזרחים תמימים. כך זה נמשך עד השעה 2:30, ואחרי זריקת מאות הרימונים, ניתן האות לשוטרים לעזוב את העיר וכך הנקמה המשטרתית הסתיימה.

המשטרה בשיא חוצפתה הוציאה למחרת הודעת דוברות לתקשורת על כך שהשוטרים הותקפו קשות באבנים ואמצעים נוספים, ולכן התגובה הייתה בהתאם. נכחתי שם מתחילת הלילה, וממש לא היתה אלימות קשה כלפי השוטרים. הרחובות היו מלאים בסקרנים בלבד. לא במקרה עד לכתיבת שורות אלו המשטרה לא הוציאה כפי שהיא רגילה לעשות, תיעוד של "ההתפרעות הקשה ותקיפת השוטרים" ממצלמות הגוף של השוטרים. פשוט כי אין כאלה!

המשטרה כשלה. במקום לפעול כמו בכל מקרה של תקיפת שוטרים, פשוט מפעילים את מערך המודיעין ומביאים תוך זמן קצר את התוקפים לדין, היא בחרה לנקום ובאכזריות. הציבור החרדי תמך בענישת התוקפים, היו גינויים מקיר לקיר וקריאה להעמדתם לדין. אבל במקום לפעול בדרך הישרה, החליטה המשטרה לבצע נקמה. בגיבוי והסתה של התקשורת, היא ביצעה בליל חמישי חיסול סופי של אמון הציבור החרדי במשטרה.

עד חמישי האחרון העיר היתה שקטה. לרוב ההנחיות נשמרו. מרבית בתי הספר לא פועלים, בתי כנסת סגורים ורחובות יחסית ריקים מאדם. המשטרה בפעולה האגרסיבית שלה הוציאה את נערי השוליים לרחובות, והמראות שראינו ביום ראשון בלילה, האוטובוס שהוצת ושאר הוונדליזם, הם תוצאה ישירה מהתקיפה המכוערת שביצעה המשטרה על העיר ביום חמישי.

הפורעים מליל ראשון נעצרו במהירות מטורפת, באמצעות מודיעין מדויק שיש למשטרה גם בתוך הציבור החרדי. אז כאן נשאלת השאלה: למה המשטרה לא פעלה כך בחמישי כלפי תוקפי הבלשים ובחרה לנקום בכל התושבים?. כך משטרה במדינה דמוקרטית לא אמורה לפעול, כך פועלים ארגוני פשיעה ברחבי העולם.

לסיום, יש קונצנזוס מלא שהמשטרה ביצעה כאן מסע נקמה. לא ביצעה אף פעולת אכיפה. שוב, נקמה נטו. משטרה היא לא ארגון פשע, ותפקידה רק לאכוף את החוק. אז בשביל להחזיר את העיר למסלול ואת היחסים של החרדים עמה למקום, צריך מי שנתן את ההנחיה, להניח את המפתחות ולפרוש מתפקידו.

אלימות משטרתית רימוני הלם אכיפה טור דעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד