י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ההצעות וההתחייבויות

מיוחד • תוכניות הח"כים למיגור אלימות השוטרים • ומי מתעלם?

לפני שנצעד אל הקלפיות בקרוב, 'בחדרי חרדים' פנה אל כל חברי הכנסת החרדים וביקש לשמוע מהם, מה בכוונתם לעשות בכנסת הבאה, בכדי למגר את האלימות המשטרתית אחת ולתמיד | באופן חריג נציג בפניכם את אלה שבחרו להתעלם ממכם, ומהמצוקה שלכם • פרויקט מיוחד

מיוחד • תוכניות הח"כים למיגור אלימות השוטרים • ומי מתעלם?
פרויקט מיוחד צילום: יונתן זינדל פלאש 90, פלאש 90, שלומי כהן

היחס המחפיר של משטרת ישראל כלפי החרדים מעסיקה אותנו, הציבור החרדי, כבר מאז קום המדינה. לצד אוכלוסיות מיעוט שונות, הציבור החרדי סובל בשנתיים האחרונות במיוחד, ממקרי אלימות קשים פעם אחר פעם.

המקרים הכואבים ביותר שעדיין מהדהדים הם; המעצר המזעזע של ר' יוסל'ה פליישמן שנחשף ב'בחדרי חרדים', השלכת רימון הלם על הילדה זיסי מרגלית במאה שערים, מעצרו האלים של הנער המיוחד יענקי רוזנברג, שהוכה ללא צדק ובכולם התיקים לא הבשילו לכדי ענישה כלשהיא נגד השוטרים האלימים.

מקרה נוסף שזכור לכולם הוא זה של הילדה בסי גטר, בת ה-11, שהסירה את המסכה לדקות ספורות בכדי ללגום כוס ברד. היא עוכבה על ידי שוטרים באכזריות נוראה. לאחר שתיעודים בו היא נראית בוכה בדמעות, הועלו לרשת, השוטרים הסכימו לעזוב אותה לנפשה. 

תזכורת קצרה: יוסל'ה פליישמן, הינו אדם מבוגר הלוקה בנפשו ומתגורר בשכונת מאה שערים בירושלים. כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים', לפני כחודש הגיעו שוטרים לביתו של פליישמן, באישון ליל, שלפו אותו ממיטתו בכוח ו'סחבו' אותו כשהוא יחף אל ניידת המשטרה ומשם למעצר. רק בשעה 05:00 בבוקר, משהתברר להם שמדובר בטעות בזיהוי וכי פליישמן אינו חשוד בדבר, הוא שוחרר לנפשו מדלת התחנה.

רק שעות ארוכות לאחר מכן, הוא נמצא מוטל בשלולית מים בעובי יער, הרחק מביתו, כשהוא במצב מסכן חיים וסובל מהיפותרמיה הוא אושפז למשך כמה ימים בבית החולים. סיפורו של פליישמן גרר תגובות קשות כנגד המשטרה, אך למרות שמונה קצין שיבדוק את הפרשה, עד לרגע זה לא פורסמו הממצאים ואף שוטר לא נענש על התקרית שכמעט הסתיימה בחיי אדם.

יוסל'ה פליישמן, הוא לא החרדי הראשון שנפל קורבן להתעמרות מצד שוטרים. זיסי מרגליות, ילדה כבת 9 בלבד, נפגעה בפניה מרימון הלם שהשליכו שוטרים, בעת שניסו לפזר הפגנה של תושבים במאה שערים נגד הנחיות משרד הבריאות במהלך הסגר הראשון.

זיסי פונתה לבית החולים כשהיא סובלת מכוויות קשות בפניה. "זיסי הרגישה בתוך ענן של אש, כאילו שהיא נשרפת, הילדה רצה לתוך אחד הבתים בסביבה, שם שפכו מים על הכוויה והזמינו את מגן דוד אדום", סיפר אביה לאחר התקרית. למרות האירוע החמור, החליטה מח"ש שלא להגיש כתב נגד השוטרים המעורבים. אם כן, מדובר במקרה נוסף שבו נפגע בעל חזות חרדית, מבלי שמישהו ייתן את הדין.

הסיפור שנצרב ביותר, הוא ללא ספק סיפורו של יענקי רוזנברג, נער מיוחד שנעצר באכזריות על ידי שוטרים תוך שהוא שותת דם. האירוע התרחש בערב ל"ג בעומר תשע"ט בירושלים. "אני חינוך מיוחד, אני 'שיח סוד"', "מאמי אני רוצה הביתה", נשמע אז רוזנברג זועק לעבר השוטרים, שבחרו לא לרחם עליו ולא לשעות לתחנוניו. למרות האירוע הקשה, מח"ש החליטה שלא להעמיד לדין את השוטרים והתיק הועבר לבחינת מחלקת משמעת במשטרת ישראל.

בפועל, חברי הכנסת חרדים הסתפקו בתגובות נזעמות לתקשורת, אבל לא נקפו אצבע כדי לתקן את הליקויים במשטרה, בשלושת המקרים יצאו כמעט כל חברי הכנסת במתקפה על המשטרה, חלקם אף התחייבו שלא לעבור לסדר היום, אבל כנראה שהם עברו.

56 יום לפני הבחירות הרביעיות ומעשיה של המשטרה ביום חמישי האחרון בבני ברק, תוך הכאת עוברי אורח ללא רחם באלות והגרוע מכל השלכת רימוני הלם לכל עבר ללא הבחנה עד לשעה 03:00 לפנות בוקר, זהו המקרה האחרון שצרוב עדיין בזיכרוננו ומאיים לדעוך ולהישכח, כאשר השתוללות חסרת רסן שכזו עלולה לחזור על עצמה בכל רגע שהמשטרה רק תחפוץ לפרוק את תסכולה וזעמה על המגזר שממשיך להרשות לה להתעמר בו ללא שמאן דהוא יתן את הדין. 

לפני שנצעד אל הקלפיות בקרוב, 'בחדרי חרדים' פנה אל כל חברי הכנסת החרדים וביקש לשמוע מהם, מה בכוונתם לעשות בכנסת הבאה ה-24 בכדי למגר את האלימות המשטרתית אחת ולתמיד. באופן חריג נציג בפניכם את אלה שבחרו להתעלם ממכם, ומהמצוקה שלכם.

שר השיכון יעקב ליצמן:

ההצעה: עוד במקרה האחרון של תיעוד השוטרים כשירו במרכז העיר בני ברק, דרשתי חקירה של מבקר המדינה ולהתעקש על כך כדי למנוע את המקרה הבא על ידי זה שהמשטרה תדע כי הם צריכים לתת דין וחשבון לכל תקרית ושמא ימנעו מקרים נוספים.

ההתחייבות: ליצמן אומר כי לא יעבור על סדר היום עד שיקבלו הבהרות לנושא.

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני:

ההצעה: להקים ועדת חקירה פרלמנטרית על התנהגות המשטרה. אך כזכור בפעם הקודמת שזה עלה בכנסת, בש"ס סירבו לתמוך בהצעה.

ההתחייבות: גפני מצהיר "נמשיך ונדרוש זאת גם בכנסת הבאה כדי לשים סוף להתנהגות הזו".

סגן שר החינוך, מאיר פרוש:

ההצעה: לבנות מודל של שולחן עגול, כפי שקיים ברשויות בראשם עומדים ראשי ערים מ'שלומי אמונים', בעיקר למנוע אי הבנות ולקיים הידברות ובמקרים מורכבים להגיע לעמק השווה.

ההצעה היא להקים שולחן עגול בין ראשי הקהילות ונציגות חרדית, מכלל המגזרים, שייפגשו לפגישות תכופות עם צמרת המשטרה. תוך שקיפות במקרה של הפרה מהצד החרדי או התנהלות לא נכונה מצד המשטרה.

ההתחייבות: לעלות את הנושא בפני המפכ"ל הנכנס קובי שבתאי ולהגיע לשיתוף פעולה בין החרדים למשטרה.

סגן שרת התחבורה, אורי מקלב:

מזה תקופה מתקיימת עבודת מטה ממשית בין הרשות החרדית שהקים אורי מקלב תחתיו, יחד עם המשרד לביטחון פנים במטרה לרדת לרמת הפרטים, להבין מה מביא את השוטרים לאלימות ומה מביא את החרדים לחוות את האפלייה ולהציג תוכנית לשינוי.

כאמור כבר בימים אלה פועלים ברשות החרדית בראשות רועי אסף, בעבודת מטה מקיפה, כדי להביא לשינוי מהותי ביחס בין השוטר לאזרח החרדי, גורמים ברשות אומרים כי התוכנית אמורה לראות אור בזמן הקרוב.

יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ יעקב טסלר:

ההצעה: הכשרת שוטרים להכרת המגזר החרדי, מינוי נציג קשרי קהילה בכל עיר שיכול לשמש גורם מקשר בין המשטרה לקהילה. הקמת גוף ביקורת חיצוני עם סמכויות, שיוכל לבדוק ולבקר אחר התנהלות המשטרה, כדי לוודא כי לא נופלים פגמים בהתנהלותה. המשטרה הינה בין הארגונים היחידים במדינה שאינו נתון לביקורת. מח"ש האמונה על כך פורמאלית.

ההתחייבות: לפעול ברוח זו בכנסת הבאה.

יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, ח"כ מיכאל מלכיאלי:

ההצעה: הקמת מנהלת משותפת של נציגים חרדים יחד עם המשטרה, בשיתוף פעולה, המנהלת תגבש נהלים בכל הנוגע להתנהלות המשטרה מול הציבור החרדי.

יו"ר וועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר:

ההצעה: בדיוני המעקב בוועדת חוקה חוק ומשפט, בכל הנוגע להתנהלות המשטרה, הועלו על ידי היו"ר ח"כ יעקב אשר הדרישות הבאות: הקמת אגף מיעוטים בראשות קצין חרדי בתוך המשטרה ומינוי נציג מהקהילה ועו"ד מהמגזר; לנציגי האגף יוענקו סמכויות לתחקור פנימי ולהתערבות במקרים של "התנגשויות" בין המשטרה למגזר; מינוי נציגי ציבור ממגזרים מיוחדים במח"ש עם זכות עמידה בחקירה ומסקנותיה; החמרת הענישה על שוטרים שחרגו מסמכויותיהם; חובת דיווח ממח"ש לוועדות הכנסת הרלבנטיות על נתוני חקירות ותוצאותיהן, פתיחת תיקים ונימוקים על סגירתם.

ההתחייבות: כבר בעקבות הדיונים אכן מונה ניצב אריק יקואל כיועץ שר הבט"פ למגזר החרדי, אך הוא אינו חלק אורגני מתוך המשטרה וסמכויותיו אינן מעוגנות באופן מחייב, יש להסדיר זאת.

ח"כ משה ארבל:

ההצעה: לפעול לשינויים מערכתיים, ולא לנסות לפעול בהקמת ועדת חקירה שלדבריו "לא תביא לפתרון". הדרך של ארבל היא, לפעול בשאילתות לשרים במליאה, ולקיים דיונים בוועדות ולרדת לשטח בזמן אמת, תוך המשך העלאת המודעות בנושא זכויות האסירים לצד עבודה מול השרים לרפורמה במבנה הארגוני של מח"ש (המחלקה לחקירות שוטרים). דברים שעשה ארבל בכנסת החולפת.

ההתחייבות: להמשיך לפעול באותה הדרך גם בכנסת הבאה.

ח"כ ישראל אייכלר:

ההצעה: הצעת חוק הקובעת כי שוטר לא יגיע לזירה מבלי שמצלמת הגוף שלו תפעל. על החוק שיציע אייכלר, שוטר ללא מצלמה פעילה, יעבור על החוק. כשהמטרה היא לקיים שקיפות ולמנוע מקרי אלימות.

בנוסף מציע אייכלר כי עבירות בריאות הציבור לא יאכפו שוטרים אלה פקחים עירוניים או פקחי משרד הבריאות, כאלה שיהיה להם אפשרות לקנוס בלבד.

ההתחייבות: לקדם את הצעות החוק בכנסת ה-24. 

ח"כ ינון אזולאי:

ההצעה: שלושה צעדים למניעת האלימות:

להוציא את מח"ש מהמשטרה ושיקום גוף חיצוני ללא ייצוג ממשטרת ישראל וללא קבלת שירותים משוטרים במשטרת ישראל שהם גם חבריהם של השוטרים; להקים להקים מנהלת לציבור החרדי במשטרת ישראל – על מנת לקדם ולשפר את רמת הביטחון האישי במגזר החרדי, שתפעל לחיזוק ושילוב השותפות עם המגזר החרדי; לפעול שמשטרת ישראל ישולבו אנשים עם מוגבלויות ככוח עזר, כדי ששוטרים במשטרת ישראל ידעו כיצד להתנהג עם אנשים עם מוגבלויות באירועים כגון הפגנות וכדו' ברגש ובכבוד ובהבנה.

ההתחייבות: לפעול כי ההצעות הללו יקודמו בכנסת ה-24.

יו"ר סיעת 'יהדות התורה' בכנסת, יצחק פינדרוס:

ההצעה: להקים את ועדת החקירה פרלמנטרית לבדיקת התנהלות המשטרה מול הציבור האזרחי.

בנוסף, פועל פינדרוס מול גורמים שונים במשטרה על תוכנית פעולה מסודרת בריכוזים אזרחיים. להעניק הכשרה לשוטרים הפועלים בריכוזים החרדים.

ההתחייבות: "אמשיך לדרוש את הקמת הוועדה חודש אחרי חודש, עד שתקום בעזרת ה'".

ח"כ משה אבוטבול:

ההצעה: הצעת חוק שתקבע כי קודם המעצר יש לבדוק את הרקע של המעוכב, באם יעלה כי מדובר בנכה או בנער המשתייך לחינוך המיוחד, עליו להזעיק שוטר מיוחד בעל רקע ובהבנה מקצועית שיעבור הכשרה לטפל במקרה כזה שמצריך רגישות.

ההתחייבות: אבוטבול כבר החל בגיבוש החוק ובכוונתו להניח את ההצעה בכנסת ה-24 ולפעול לחקיקתה בשלוש קריאות ולשילוב בספר החוקים.

ח"כ אוריאל בוסו:

ההצעה: להקים מנהלת חרדית כפי שקיימת במגזר הערבי, שתטפל גם באכיפה הבררנית ובאלימות המשטרה, המנהלת תעסוק גם בתיעודים שיגיעו מהשטח ומהם עולות טענות לאלימות המשטרה.

ההתחייבות: בוסו כבר החל לפעול בנושא בכנסת הנוכחית, כשהגיש הצעה לסדר שאושרה. הוא מתחייב לסיים את הפעולה בכנסת הבאה עם השלמת הקמת המנהלת.

ח"כ יוסי טייב:

ההצעה; להוציא את מח"ש ממשרד המשפטים ולהעבירו לגוף ממשלתי חיצוני, שיבחן התנהגות שוטרים אלימים, לא ייתכן שניתן לחתול לשמור על החלב; להצטרף להצעת חבריי לתנועת ש"ס חה"כ אוריאל בוסו ואחרים, ולפעול להקמת מנהלת חרדית במשטרה, זה הפתרון האמיתי למגר את התופעה ההזויה והמבישה הזאת; בנוסף לכך ידע כל שוטר, כי תמו הימים בהם הציבור החרדי נהפך לשק החבטות שלהם, אך מי שיתועד מתרפק באכזריות על הציבור החרדי על לא עוול בכפו, מעשיו יובאו למשפט ולא ננוח ולא נשקוט עד שייתן על כך את הדין; לפעול להקמת "מרכז למידה להכרת המגזר החרדי" שמטרתו להעביר סדנאות והשתלמויות לשוטרים על צביונו ואופי חיי הציבור החרדי.

ההתחייבות: לפעול ליישם את ההצעות האלה בכנסת הבאה.

אלימות שוטרים בריונות שוטרים המחלקה לחקירת שוטרים אלימות משטרתית יענקי רוזנברג זיסי מרגליות יוסף פליישמן בסי גטר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 51 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד