י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מי שולט עלינו?

אנחנו או האוטומט: כך תצליחו לעשות שינוי למוח שלכם

שינוי המחשבה יכולה לתת את המענה להצלחה וניסוי של דברים חדשים בחיים, כיצד המוח שלנו עובד? ומה שולט יותר, אנחנו או האוטומט שלנו? כיצד נצליח לעשות שינוי ואיך עושים זאת? • כך תצליחו לראות דברים חדשים בחיים

אנחנו או האוטומט: כך תצליחו לעשות שינוי למוח שלכם
חושב צילום: Unsplash

מי שולט עלינו אנחנו או האוטומט שלנו? מי הקברנית של הספינה הגדולה ששטה בלב הים, אנחנו או הטייס האוטומטי שלנו?

בואו נעצור רגע! ערבבתי בין ספינות לטייסים, ובכל זאת הבנתם את כוונתי. הכוונה לכלי גדול שזז על ידי מכוון, ולא על ידי מערכת אוטונומית.

הבנתם אותי ולא התבלבלתם, כי המוח שלנו יודע להבדיל בין אנלוגיות כאלה ואחרות, ואם יש הקשר בניהם הוא מחבר ויוצר לנו הבנה כל שהיא. אבל אם הייתי אומר לכם "אל תשוטו כמו עגבנייה"...

הייתה נדלקת לכם נורה בצבע של עגבנייה, כי המוח שלנו לא מכיר עגבנייה ששטה במים.

ככל שהמוח שלנו יעשה חיפוש: "עגבנייה ששטה במים"? הוא לא ימצא הקשר, ואנחנו לא נבין את הנאמר. ואם נענה על השאלה ששאלתי בהתחלה: מי שולט עלינו? אז התשובה היא: שהאוטומט שלנו שולט עלינו, ולא כוח הבחירה שבנו.

אנחנו חיים לפי המוכר והידוע וקשה לנו לקבל שינויים.

המוח שלנו מקבל אינפורמציה מהסביבה שכשהוא קולט משהו חדש הוא נסוג לאחור. משהו חדש מצטייר אצלנו במוח כמשהו מפחיד, אנחנו מכניסים טיפה את הרגל במים, מרגישים את הקרירות ובורחים. בלי לנסות לקפוץ אולי הקור יהיה רק לשתי דקות ונהנה ממים נעימים.

מה כל כך רע בלנסות משהו חדש? להשליך את הישן, ולצעוד קדימה בלי להביט לאחור.

כן אני יודע זה נראה מורכב וקשה, אבל זה כך, רק בגלל שזה לא נמצא בלקסיקון המילים המצומצמות שלנו. בחוויות הפנימיות המצומצמות שלנו. כך התרגלנו לחיות באקווריום, במקום לצלול באוקיינוס.

כדי לצאת מהמקום הזה כדאי לנו להתחיל להטיל ספק במוכר והידוע.

איך עושים את זה? אפשר להתחיל לעשות שינויים קטנים ולבחון אם זה טוב לנו או לא. לראות בעצמינו דבר טוב או תכונה טובה. להניח מעט (או הרבה) את השוט שמלקה אותנו על פחות ממושלם. לראות (גם בלי משקפת) את המשפחה היקרה שיש לנו, שלא בטוח שהימים הכל כך טובים איתם, יהיו גם מחר.

לחפש דברים טובים גם באחרים. לחשוב לפני שמגיבים. לומר תודה לנהג האוטובוס. לזרוק לפח את הלכלוך של בן או בת הזוג. לאכול מלפפון סתם כי זה בריא. אפשר גם עגבנייה.

ללמוד תחום חדש שאנו נמשכים אליו. לנגן על כלי נגינה. לומר מילים חיוביות לעצמינו ולאחרים. לעשות דברים שאנחנו אוהבים, ולא להישחק משגרת החיים, לצייר, לשמוע שירים.

אני יכול להמשיך עם זה עוד הרבה אבל הרעיון מובן.

כל אלו ועוד המון דברים יכולים להיות ממש מהנים ומתגמלים. אם רק נתנתק מהישן והמוכר ונבין שחדש יכול לעשות לנו המון טוב בחיים.

מה שבטוח... בפעם הבאה שתהיו בים, ותחפשו עגבנייה ששטה לה בהנאה. אז תדעו שאפשר, פשוט אפשר לראות דברים חדשים בחיים.

מאת: דוד ואזאנא, יועץ רגשי וזוגי - מלווה אנשים לשינוי אמיתי ויציב בחיים

מוח מחשבה הצלחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד