י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
קרב האשמות חריף

י-ם: פרויקט נדל"ן ענק ללא מרפסות סוכה מעורר סערה בספרא

התחרדות העיר ירושלים: פרויקט ענק שנבנה בשכונה המעורבת קרית יובל הביא לקרע חריף בכיכר ספרא בין הנציגים החרדים | הרקע: אישור של תוספת מועטה בלבד של מרפסות סוכה, מה שיביא יותר תושבים חילוניים למקום | ב'אגודה' מאשימים בחילון העיר וב'דגל' משיבים אש

י-ם: פרויקט נדל"ן ענק ללא מרפסות סוכה מעורר סערה בספרא
אילוסטרציה צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90

פרויקט בנייה שנבנה בשנים האחרונות בשכונה המתחרדת 'קריית יובל' כבר העסיק את הנציגים החרדים בכיכר ספרא עוד בקדנציה החולפת בראשות ניר ברקת, אחרי שהם ראו את הפרויקט עם למעלה מ-500 יחידות דיור כמה שיכריע אם השכונה תתחרד או תישאר בידי החילונים.

בעוד החרדים דרשו להתאים את הדירות שימכרו בפרויקט 'דירה להשכיר' לציבור החרדי, לבסוף החילונים בעירייה ובשכונה ניצחו ובמקום הוקמו מגדלי ענק שלא מותאמים לצרכי הציבור החרדי.

בכך ראו החילונים כהישג את הרחקת החרדים משכונתם, אך אלה לא התייאשו ודרשו לפחות מרפסות סוכה בבניין כך שלכל הפחות בקומות הנמוכות יוכלו להתגורר משפחות דתיות וחרדיות.

בתום הליך שנמשך מספר שנים, הגיע בשבוע שעבר לוועדת התכנון והבניה בעיריית ירושלים דיון התנגדויות שיכריע האם לבנות מרפסות סוכה במבנה או לא, בין הייתר דנו בהתנגדות שהגיש חבר מועצת העיר יוסי חבליו שלא הסתיר את הסיבה המרכזית, שהיא- החשש להתחרדות השכונה.

חביליו כתב בהתנגדותו כי ההוראה לבנות מפרסות סוכה "פוגעת במבנה האוכלסייה של השכונה, ומקדמתם התחרדות של קריית יובל", לדבריו, "תוספת זו מצביעה על הכוונה לייעד אל הפרויקט לאוכלוסייה דתית וחרדית".

ואכן, בסוף השבוע הגיעה לוועדה ההצבעה על הקמת מרפסות סוכה, והמלצת מהנדס העיר קבעה כי בפרויקט של 528 דירות לו ניתן השם 'הדסה הקטנה' יוקמו 66 מרפסות סוכה רק החל מקומה 18 בנוסף ל-44 בלבד בחצר המשותפת בקומה התחתונה.

החשש בקרב אברכי השכונה הוא שההצעה הזו תמנע מחרדים להתגורר בבניין ושמא אף תעצב את השכונה שתישאר כחילונית, אך דווקא מי שתמך בעמדה הזו של מהנדס העיר היו נציגי דגל התורה בוועדה, סגר"ע ישראל קלרמן ויו"ר הוועדה לייזר ראוכברגר ובכך אושרה ההצעה של מהנדס העירייה.

בהקלטה שהגיעה לידי 'בחדרי חרדים', נשמע הליך ההצבעה במהלכו התנגדו נציגי אגודת ישראל וש"ס להמלצת המהנדס, כשבתום ההצבעה הראשונית התוצאה הייתה בכלל תיקו, ולא הייתה מאפשרת את המלצת המהנדס, אלא שאז חבר מועצת העיר יוחנן ויצמן תקף את שותפו לדגל התורה ישראל קלרמן ששינה את תוצאות ההצבעה, מה שהביא לאישור המלצת המהנדס.

וויצמן ביקש לחייב לבנות סוכות ולאחר ההצבעה של דגל התורה נגד הצעתו הוא תקף, "מה האינטרס שלכם נגד סוכות?", כשהוא מאשים אותם כמי שפגעו באברכים, "תתבייש לך שהצבעת ככה", הטיח ויצמן בקלרמן, בתגובה החליט אליעזר ראוכבגר העומד בראש הוועדה להשתמש בקול הכפול שלו באופן חריג והעביר במו ידיו את המלצת המהנדס.

לאחר ההצעה התעורר קרב האשמות בתוך הסיעות החרדיות, התומכים מסבירים כי דווקא נציגי אגודה וש"ס פעלו נגד בניית סוכות, שכן היזם שהיה חייב להספיק את הפרויקט תוך דד ליין מוקצב, הסתכן בקנסות ואף הודיע כי באם לא יאושרו תוספות של 90 יחידות דיור הוא יוותר על הבקשה ויסתפק עם 18 קומות בנייה בלבד ועם אפס מרפסות סוכה. כך שכל התנגדות לפרוייקט רק הייתה גורמת לאי אישורן של אף מרפסת סוכה.

מנגד, מתנגדי תוכנית המהנדס טוענים כי היזם לא היה מוותר על תופסות בנייה שתניב לו רווחים נוספים של מילוני שקלים והוא מצידו גם היה מסכים לבנות כמה מרפסות סוכה שיידרש. כך שגם אם היה צריך ניתן לבקש דחייה בהשלמת התוכנית ואפילו לשלם קנסות קטנים ועדיין הרווח היה משתלם.

ראוכברגר וויצמן\\צילום: פלאש 90

כך או כך הקרב צפוי להגיע בקרוב להכרעה סופית במועצת העיר, על פי בדיקת התושבים החרדים בקריית יובל, יוגש הליך של זריז המבקש לקיים דיון במועצת העיר ולקבוע האם לחייב את היזם להקים יותר מפרסות סוכה או שמא לאמץ את הצעת מהנדס העיר ולמנוע מהחרדים להתגורר בפרויקט הענק.

ב"דגל התורה" בעירית ירושלים מדגישים, כי "מי שהצביע נגד התוכנית הוא זה שהצביע נגד מרפסות סוכה, מאחר ובלי התוכנית שאושרה לא היתה נבנית אפילו מרפסת סוכה אחת, ועם התוכנית שאושרה כן יש מרפסות סוכה.

"בנוסף חשוב להדגיש, שמדובר במגדלים להשכרה שאושרו בתקופת ניר ברקת שנתמך על ידי יוחנן ויצמן, שאז גם היה חבר ועדת תכנון ובניה שאישרה את תוכנית המגדלים הללו של ברקת, ללא סוכות כלל וכלל. כעת היזם ביקש להוסיף עוד כמה קומות, ויו"ר הוועדה ראוכברגר ראה בזה הזדמנות לדרוש ממנו להוסיף סוכות בתוכנית. במשך חודשים ארוכים נדחה ונדחה אישור התוכנית, בין היתר בשל דרישה זו, וראוכברגר אף הותקף בשל כך בעיתונות המקומית הירושלמית על ידי יו"ר 'התעוררות' עופר ברקוביץ, בו תמך יוחנן ויצמן ואף עדיין תומך בו גם כיום. ראוכברגר גם שלח את מהנדס העיר לשבת עם היזם ולראות כיצד ניתן להוסיף כמה שיותר סוכות בתוכנית. מהנדס העיר יחד עם גורמי מקצוע נוספים מאגף תכנון, אכן ישבו 4 פעמים עם היזם והאדריכלים שלו, ועשו את המקסימום שניתן לתכנן את מספר הסוכות הרב ביותר שאפשר היה להביא בתנאים הקיימים, כשמדובר על מגדלים שכבר מאושרים בתקופת ברקת שנתמך על ידי ויצמן, ואפילו מצויים כבר באמצע בניה (בקומה 5-6)", טענו.

עוד מסרו "היזם גם הודיע מפורשות שאם לא מאשרים לו את התוכנית לתוספת ארבע הקומות, הוא נשאר עם ה-18 קומות שכבר מאושרים לו (בלי מרפסות סוכה בכלל כפי שאושר בתקופת ברקת וויצמן) והוא באמצע הבניה שלהם".

"כעת מה שעמד על השולחן להצבעה זה האם לדחות את התוכנית כך שנישאר עם מגדל בן 18 קומות שאושרו בתקופת ברקת וויצמן ללא אפילו מרפסת סוכה אחת, או כן לאשר וכך יהיה מרפסות סוכה במקסימום שניתן היה לקבל. כל מי שטוען שאם לא היו מאשרים אז היזם היה מוסיף סוכות – הוזה ומשקר. כי היזם הודיע מפורשות כמה פעמים שיוותר על התוכנית החדשה אם לא יאשרו לו אותה כעת ויגרמו לו עיכובים (גם כי הוא מחוייב בחוזה לעמידה בלוחות זמנים), ויישאר עם המגדלים כפי שאושרו בתקופת ברקת וויצמן.

"יוחנן ויצמן שהוביל את ההצבעה נגד, עשה זאת לגמרי לא מתוך דאגה למרפסות סוכה, כי הרי גם הוא אמר בבוקר הדיון שעשו את המקסימום להביא מרפסות סוכה וגם הוא ידע שבלי התוכנית הזו אין אפילו מרפסת סוכה אחת, אלא בגלל יריבות אישית עוד מהקדנציה הקודמת עם יו"ר הסיעה שלו הרב ליצמן, ויצר נקמנות שקשורה איכשהו במריבות הישנות שלו עם הרב ליצמן".

יוחנן ויצמן מסר בתגובה: מה לעשות שהכול נמצא בתמלילים. תגובות כמו ויצמן וברקת, ברקתו ויצמן, ויצמן וברקוביץ, ויצמן וליצמן לא יקדמו את מצב היהדות בירושלים לשום מקום.. כל בר דעת מבין שהרווח הכלכלי מאישור התכנית ותוספת הקומות והמרפסות גדול לאין ערוך מההוצאה של בניית מרפסות הסוכה הנ"ל. חבל מאוד שמסתפקים ב66 סוכות ל528 יח"ד, אני מיצר על חילופי הדברים עם הרב קלרמן מה שגרם לתוצאה המעציבה, דבר שימנע מאלפי משפחות שומרי מצוות לגור בפרויקט במהלך 20 השנה הקרובות שבהם הוא עומד להשכרה.

חובת הנציגות החרדית להתאחד ולתמוך בקדושת ירושלים וטובת תושביה ולהעלות לדיון לוועדה את תכנית מתחם התחנה כהחלטת ביהמ"ש, להפסיק את השכרת הרכבים בשבתות כהחלטת הרב ראוכברגר בקדנציה הקודמת, למנוע את המיזם העירוני של השכרת האופניים החשמליות בשבת, לתמוך בבניית מוסדות חינוך בכל שכונות העיר, לא להפוך שטחים חומים לירוקים לא בפסגת זאב ולא בקריית יובל, לתמוך בהמשך משפט המרכולים מחללי השבת, לדאוג לשמירת חוק הרעש במחנה יהודה, לא לתמוך בהעברות מבנים וכספים לגופים ומחלקות עירוניות שעיקר פעילותם הוא הצרת צעדי החרדים, לא לאשר תכניות בנייה שמטרתם חילון העיר, לדאוג להפסקת חילולי השבת העירוניים. ובעיקר לעמוד מאחורי ראש העיר בהבטחותיו לדאוג לקדושת ירושלים

קרית יובל התחרדות יוחנן ויצמן לייזר ראוכברגר מרפסות ישראל קלרמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד