י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"לא עוד"

מזכיר המדינה האמריקאי סיפר על אביו - ניצול השואה

לרגל יום השואה הבינ"ל, התקיים תחת הכותרת "הנצחה, זיכרון ועשיית צדק", אירוע זיכרון בשיתוף עם משרד החוץ הצ'כי. בין הנואמים בו, היו נשיא המדינה ריבלין, שר החוץ אשכנזי וגם מקבילו האמריקני תוני בלינקן

מזכיר המדינה האמריקאי סיפר על אביו - ניצול השואה
אירוע ליום השואה צילום: משרד החוץ

ביוזמת משרד החוץ והמשרד לשוויון חברתי נערך היום אירוע מיוחד לרגל יום השואה הבינ"ל תחת הכותרת "הנצחה, זכרון ועשיית צדק". האירוע נערך בשיתוף עם משרד החוץ הצ'כי, ועידת התביעות ואיל"ר (ארגון יהודי עולמי להשבת רכוש).

האירוע התקיים במקביל במשרד החוץ בירושלים ובמחנה ההשמדה טרזין בצ'כיה, ולקחו בו חלק ניצולי שואה, מנהיגי קהילות וארגונים יהודיים, שגרירי המדינות החתומות על הצהרת טרזין, וחברי פרלמנט ממדינות שונות.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין פתח את האירוע עם הצהרה מוקלטת. לאחריו נשאו דברים שר החוץ גבי אשכנזי, נשיא צ'כיה מילוש זמאן, שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים והשר לשוויון חברתי איציק שמולי, שרת התפוצות עומר ינקלביץ', ושר החוץ הצ'כי תומאס פטריצ'ק. בנוסף נאמו באירוע נשיא ועידת התביעות גדעון טיילור, ויו"ר איל"ר קולט אביטל. לאירוע נשלחו הצהרות מוקלטות של מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, יו"ר הקונגרס ננסי פלוס, וסגנית נשיא הפרלמנט האירופי ניקולה ביר. האירוע נחתם בהדלקת נר זיכרון בשידור חי ממחנה ההשמדה טרזין.

שר החוץ גבי אשכנזי אמר כי "אנחנו מציינים היום 76 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ בירקנאו. עכשיו יותר מתמיד עלינו להתחייב שקולם של הניצולים ימשיך להשמע, להנציח ולחנך את הדורות הבאים על מנת להבטיח שלעולם לא ישובו זוועות השואה. עלינו לנקוט בצעדים ממשיים על מנת לוודא שלקחי העבר ילמדו. אני קורא למדינות לאמץ את הגדרת האנטישמיות של IHRA. מדינות צריכות לעשות את המירב על מנת לפצות על הפשעים של הנאצים ובני בריתם במהלך השואה. אנחנו ממשיכים לשמוע את קולות השנאה וההסתה מצדה של איראן ושלוחותיה. אסור להתעלם מקולות אלה שקוראים לחיסולה של ישראל. מדינת ישראל תגן על עצמה בעצמה".

שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים והשר לשוויון חברתי, איציק שמולי אמר כי "מחויבותנו המוסרית היא לעבוד יחד על מנת להבטיח שכל ניצולי השואה יקבלו את ההכרה, התמיכה והטיפול הנחוץ להם, בכדי לחיות את חייהם בכבוד ובבריאות טובה. כשר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים וכשר לשוויון חברתי, זוהי זכות עבורי להוביל את מאמצי הממשלה לעשות בדיוק את זה. השנים האחרונות הוכיחו כי ככל שהזמן עובר ומרחיק אותנו מתקופת השואה, מכת האנטישמיות עדיין מוצאת בית בלב רבים ברחבי העולם. מקרים אלה הם תזכורת לחובתנו להוקיע ולהתעמת עם כל סוג של אנטישמיות או גזענות במקום בו היא מרימה את ראשה המכוער. זאת לצד המשימה הגדולה שניצבת לפנינו בשעה הזו - משימת הזיכרון וההנצחה".

מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן סיפר כי "בכל יום בו אשרת כמזכיר המדינה אני אשא איתי את הזיכרון של אבי החורג ומשפחתו, של שש מיליוני היהודים והמיליונים האחרים, אשר נהרגו במהלך השואה. אזכור שכוחה של מדינה אינו נמדד רק בגודל של צבאה ובכלכלתה, אלא באמצעות הבחירות המוסריות שהיא עושה. אזכור כי זוועות, כמו השואה, לא סתם מתרחשות. נותנים להן להתרחש. ועלינו מוטלת האחריות לעצור אותן. לא עוד".

נשיא ועידת התביעות ויו"ר הפעולות בארגון היהודי העולמי להשבת רכוש, גדעון טיילור אמר "אנו ניצבים כאן יחד ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה כדי לזכור את ששת המיליונים שאבדו מעמנו ומתחייבים בפני הקרבנות שלעולם לא ישכחו ושמורשתם תישאר חיה. מי יתן וכולנו נזכור את החובה שלנו לדאוג לניצולים שעוד אתנו. אנו מחויבים לפעול ביתר שאת דווקא עכשיו כאשר מגפה עולמית מכה בציבור כולו ובניצולי השואה במיוחד".

יו"ר איל"ר קולט אביטל אמר "בטקס יום הזכרון הבינלאומי לשואה השנה, יחד עם דוברים מכובדים בישראל, אירופה וארה"ב, אנו חייבים כולנו להכיר במחויבותנו לעשות יותר כדי לשמר את זכרון קרבנות השואה ולהגביר את מאמצינו לתמוך בניצולי השואה, על מנת שיחיו את השנים שעוד נותרו להם בכבוד המגיע להם".

יום השואה הבינלאומי ניצול שואה מזכיר המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד