י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
לרגל יום השואה הבינלאומי

רב העיר ונציגת האו"ם נטעו עצים בבאבי יאר

בטקס, שנערך לרגל יום השואה הבינלאומי באתר ההשמדה בבאבי יאר, השתתפו נציגי הקהילה היהודית יחד עם רב העיר ושליחה הראשי של חב"ד בקייב, הרב יונתן מרקוביץ', שנטעו שבעה עצים לזכרם של שישה מיליון יהודים שנרצחו בשואה

רב העיר ונציגת האו"ם נטעו עצים בבאבי יאר
הרב יונתן מרקוביץ' בנטיעות צילום: אולגה זקרבסקי

נציגי הקהילה היהודית יחד עם רב העיר ושליחה הראשי של חב"ד בקייב, הרב יונתן מרקוביץ', נטעו אתמול (רביעי) שבעה עצים לזכרם של שישה מיליון יהודים שנרצחו בשואה.

בטקס, שנערך לרגל יום השואה הבינלאומי באתר ההשמדה בבאבי יאר, השתתפו, שגריר ישראל בקייב, יואל ליאון, נספחת תרבות של שגרירות גרמניה, סגן שגריר ארה"ב, קונסול כבוד של ישראל באוקראינה, אולג וישניאקוב, יו"ר הוועדה הפרלמנטרית "ישראל-אוקראינה" חבר הפרלמנט אלכסנדר קוניצקי, ראש משלחת האו״ם לאוקראינה אסנת לוברני, שגרירת קרואטיה, שגרירת מרוקו, דיפלומטים וחברי הפרלמנט האוקראיני.

הטקס, שנערך ליד האנדרטה המרכזית, המנורה, התקיים במתכונת מצומצמת בצל מגפת הקורונה.

רבים צפו בשידור הישיר בעמוד פייסבוק של הקהילה היהודית בקייב וגם בדף של נציבות האו"ם והאיחוד האירופי באוקראינה. ״יהודים רבים בכל העולם יציינו הערב את ט"ו בשבט, חג בו נוהגים לנטוע עצים שיצמחו ויניבו פירות. היום אנחנו נוטעים שבעה עצים לזכרם של יהודי קייב שנרצחו בבאבי יאר. עצים אלה יצמחו לגובה כדי להנציח את הזיכרון,  אבל לא נהנה מהפירות שיגדלו כאן. הקהילה היהודית באוקראינה מתפתחת בימים האלה למרות כל האתגרים שהביאה איתה מגפת הקורונה. נמשיך לגדול ולצמוח ולא נשכח לעולם את אחינו היהודים שנרצחו על האדמה הזאת", אמר הרב יונתן מרקוביץ'. 

ב-1941, ערב ראש השנה, מספר ימים לאחר שכבשו הגרמנים את קייב, ציוו על כל יהודי העיר להתכנס סמוך לבית־הקברות. איזור זה נקרא בפי המקומיים באבי יאר ונמצא מחוץ לעיר. "יהודי שיסרב להתייצב - ייתפס וייהרג", כך נאמר בכרזות שהופצו ברחבי העיר.

למחרת, ערב ראש השנה, התייצבו היהודים בפתח באבי יאר. הם נצטוו להתפשט ונורו ונדחפו בהמוניהם אל תוך הגיא. 33,771 מיהודי קייב נורו למוות ב־30-29 בספטמבר 1941. בהמשך השנה נורו למוות במקום עוד כ-15 אלף יהודים. סך הכל נרצחו באתר, בכמה גלי הרג, יותר מ-100 אלף איש לאורך שנתיים, מחצית מתוכם - יהודים.

לפי ממצאי הסקר שבוצע לאחרונה בישראל על ידי מכון המחקר דיירקט פלוס, 48% מהצעירים בגילי 18-29 לא יודעים באיזו תקופה היסטורית התרחש הטבח בבאבי יאר, ורק 33%  מהם ידעו לציין כי הוא התרחש במהלך מלחמת העולם השנייה.

 

 

 

יום השואה הבינלאומי אוקראינה באבי יאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד