י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
שבת שירה

אתם עצובים ודואגים? כך תשנו את החיים שלכם

פרשת בשלח - שירה • תורת הרי"ף: מתורתו של ראש אבות בתי הדין במרוקו, האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו | אנחנו רואים אנשים שאין להם תורה, מחפשים כל היום איך להרגיע את הנפש שלהם"

אתם עצובים ודואגים? כך תשנו את החיים שלכם
אדם עצוב - אילוסטרציה צילום: Unsplash

"וַיֵּלְכוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר וְלֹא מָצְאוּ מָיִם"
אדם בלי תורה אין לו רוגע שמחה ובטחון

מובא בפרשת השבוע "וַיֵּלְכוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר וְלֹא מָצְאוּ מָיִם" והגמרא אומרת (בבא קמא פב.) שבני ישראל הלכו במדבר ולא מצאו מים, ואין מים אלא תורה ואז עמדו נביאים שהיו בעם ישראל וקבעו שבשני וחמישי יוציאו ספר תורה ויקראו בתורה. היסוד של קריאת התורה היה מהנביאים שהיו במדבר וראו שאין לבני ישראל שלושה ימים תורה ודבר זה מסוכן, עמדו וקבעו שביום שני וחמישי יקראו בתורה. צריך להקשות קושיה מדוע דוקא בימי שני וחמישי, שיקראו בשלישי ורביעי או ימים אחרים. למה דוקא בחרו בימי שני וחמישי שאלה הימים שבהם יוציאו ספר תורה?

אלא אפשר לבאר על פי רבותינו הקדושים, ביום שני הושלמה הבנייה של השמיים והארץ והם העדים והערבים לקיום העולם, כמו שנאמר "הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ" (דברים ל, יט) אם כך ביום שני שהושלמה בריאת השמיים והארץ מוציאים ספר תורה. ביום חמישי הקב"ה ברא את הדגים שמסמנים את התורה הקדושה, כמו המשל שסיפר רבי עקיבא (ברכות סא:) עם השועל שפגש את הדגים ושאל אותם מפני מה הם בורחים וענו לו הדגים מפני הרשתות של הדייגים. אמר להם השועל שיצאו מחוץ למים כי במים הדייגים יצודו אותם ויגורו יחד והוא השועל ישמור עליהם, ענו לו הדגים אם במקום חיותנו אנו מתייראים ק"ו שאנחנו צריכים יותר לפחד במקום מיתתנו. והנמשל הוא התורה הקדושה, אם אין תורה אין מציאות שאדם יכול להינצל ולהיוושע מאף עניין.

על פי זה אפשר לבאר ולומר, ימי שני וחמישי נקבעו להוצאת ספר תורה מכיוון שיום שני זה יום השלמת הבריאה של השמיים והארץ שהם הערבים, וחמישי זה יום בריאת הדגים שמסמנים את התורה, לכן אלו הימים שמוציאים ספר תורה כי זה הסמל של התורה הקדושה.

אדם צריך לדעת יסוד גדול, אם אין לאדם את התורה הקדושה אין לו חיות, אין לו שמירה הנפש שלו דואגת. אנחנו רואים אנשים שאין להם תורה, מחפשים כל היום איך להרגיע את הנפש שלהם. הנפש של האדם בלי תורה היא עצובה ודואגת היא כל הזמן מבוהלת. ברגע שיש לאדם את התורה הקדושה יש לו מרגוע ויש לו שמחה. התורה מחייה את האדם ומכניסה בו שמחה, לכן קבעו את ימי שני וחמישי שלא יעברו שלושה ימים בלי לקרוא בתורה הקדושה שמחייה את האדם.

הרב יאשיהו פינטו אין עצב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!