י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
לימונדה מהלימון

ההזדמנויות שיצרה הקורונה לשיפור המצב הכלכלי

השנה האחרונה פגעה בהכנסות של משקי בית רבים, אבל גם הביאה לעולם כמה טרנדים שיכולים לסייע להגדלת ההון המשפחתי • החל מעבודה מרחוק, דרך יזמות זעירה ועד לכלכלת הזום – תקופת הקורונה הביאה עמה גם כמה הזדמנויות להגדיל את ההכנסות ולהקטין הוצאות במשק הבית

ההזדמנויות שיצרה הקורונה לשיפור המצב הכלכלי
שטרות כסף צילום: Nati Shohat/Flash90

ענת דריאל

שנת 2020 אמנם מאחורינו, אבל לא תישכח במהרה. גם בעוד הרבה שנים היא תהיה צרובה בזיכרון של כולנו כשנה שהביאה עמה מגפה עולמית וטלטלה את העולם באופן שאיש לא יכול היה לדמיין. בפן הכלכלי, כולנו קיבלנו תזכורת כואבת לכך שכלכלה צומחת, תעסוקה בשפע, קניונים הומי אדם וחופשות משפחתיות בחו"ל אינם  מובנים מאליהם למעשה, כולנו מבינים היום שצריך לעבוד כדי לשמר את כל הטוב הזה, ושיש גם תקופות שבהן ההכנסה נפגעת ולכן גם כשטוב - צריך לחסוך משהו לימים פחות טובים.

כמי שנמצאת במגע יומיומי עם אלפי משפחות בשנה בצמתים הכלכליים החשובים של חייהן, אני יודעת שהתובנה החדשה-ישנה הזו נצרבה היטב, במיוחד בקרב מי שנפגעו ישירות מהמשבר הכלכלי, וצפויה להשפיע על ההתנהלות הכלכלית של הציבור הישראלי בשנים הבאות. 

אבל לא רק המודעות לחיסכון תישאר איתנו – אלא עוד תובנות והרגלים חדשים שהביא עמו משבר הקורונה, ולא כולם שליליים. חלק מהם אפילו יכולים לשרת אותנו במאמץ להגדיל את ההון המשפחתי שעומד לרשותנו. הנה כמה רעיונות כיצד תוכלו לנצל את ה"נורמליות החדשה" שנוצרה בעקבות משבר הקורונה, כדי לשפר את מצבכם הכלכלי:

  • עבודה מהבית - חיסכון בזמן שווה כסף. האופציה של עבודה מהבית הייתה קיימת עוד לפני הקורונה, אבל הורחבה משמעותית בעקבות המשבר, והיא כאן כדי להישאר. לצד היתרונות הברורים עבור חיי המשפחה, יש לעבודה חלקית מהבית גם יתרונות כלכליים. אם יש לכם אפשרות לעבוד מהבית באופן חלקי, תוכלו לחסוך בדרך זו כמה מאות שקלים בחודש בהוצאות התחבורה (דלק או תחבורה ציבורית) ובהוצאה על אוכל ושתייה מחוץ לבית. אם שני ההורים יכולים לחלק את שבוע העבודה כך שכל אחד מהם יעבוד מהבית בימים אחרים, ניתן לעתים לוותר על צהרון לילדים ולחסוך משמעותית בסעיף החינוך - מעבר ליתרונות הנוספים של שהות עם הילדים.

אבל עבודה חלקית מהבית מייצרת הרבה יותר מחיסכון כספי – היא גם חוסכת לנו כמה שעות בשבוע של נסיעה בכבישים. את הזמן שמתפנה אנחנו יכולים לנצל ללימודים שיעשירו וירחיבו את היכולות המקצועיות שלנו, בין אם זה בתחום שבו אנחנו כבר עוסקים או בתחום חדש. בשני המקרים, נרוויח כלים נוספים שיהפכו אותנו לעובדים טובים יותר ויאפשרו לנו להגדיל את ההכנסה שלנו בטווח הבינוני. ואגב – גם בשביל זה לא בהכרח צריך לצאת מהבית: לימודים מרחוק הפכו לאפשרות נפוצה. בכלל, הזמן של כולנו הפך ליותר יקר – אנחנו קובעים תור מראש במקום להגיע ספונטנית, חוסכים זמן המתנה יקר ונהנים מתשומת הלב הבלעדית של נותן השירות – בין אם זה בבנק או במספרה.

  • כולנו יכולים להיות (גם) יזמים. השנה האחרונה, שבה נסגרנו חודשים בבתים, חלקנו ללא עבודה, החזירה רבים לעיסוק בתחומי עניין אישיים כמו אפייה, צילום, בניית רהיטים וכדומה - כל אחד לפי כישוריו ונטיותיו. חלק מהעיסוקים האלה התפתחו למכירות, לעתים בהיקף קטן אבל כזה שיכול להוות הכנסה נוספת במקביל לעבודה הקבועה, ולעתים בהיקף משמעותי. יחד עם ההתפתחות העצומה בתרבות המשלוחים, המכירה מרחוק והזמן שנחסך בעקבות העבודה מהבית –  נוצר כאן אפיק הכנסה נוסף למשקי הבית ששווה לנצל, כל אחד לפי יכולותיו.

  • כלכלת הזום עובדת בשבילנו. כללי הריחוק החברתי הובילו נותני שירותים רבים להציע את שירותיהם מרחוק באמצעות זום, סקייפ וטכנולוגיות דומות – ממורים פרטיים, דרך מדריכי כושר, \ פסיכולוגים, מאמנים ואפילו שירותי רפואה פרטית. הסידור הזה התברר כבעל יתרונות כלכליים לשני הצדדים וצפוי להישאר כאן גם בעתיד. שירותים בזום עשויים להיות זולים יותר מאחר שהם חוסכים בהוצאות גם לנותן השירות (למשל, מורה פרטי כמו גם תזונאית - יכול ללמד מהבית במקום מהסטודיו). אנחנו לא חייבים להסתפק באפשרויות שקיימות ליד הבית אלא יכולים לבחור מכל הארץ, מה שמרחיב את התחרות ומאפשר להשוות מחירים. מי יודע, אולי נגלה דווקא בחיפה מורה לאנגלית מצוין, שגובה פחות מאשר זה שליד הבית בירושלים.  

אז נכון, החוויה היא אחרת וזה לא בדיוק אותו דבר - אבל אין ספק שמנעד האפשרויות שלנו גדל וכעת יש לנו אפשרות לבחור ולהחליט איזה מוצר או שירות אנו רוצים לצרוך, איך נרצה לצרוך אותו וכמובן - באיזה מחיר.

  • קניות באינטרנט חסכוניות יותר. הישראלים אהבו לקנות ברשת עוד לפני הקורונה, אבל אין ספק שבשנה האחרונה המגמה התרחבה לקהלים נוספים, וגם מגוון העסקים שמוכרים ברשת גדל מאוד וכולל היום גם אלפי עסקים קטנים וזעירים שלפני שנה לא הייתה להם נוכחות ברשת.

הקניונים וחנויות הרחוב לא הולכים לשום מקום, שכן את חוויית קנייה והבילוי שהם מספקים שום אתר לא יוכל להחליף, אבל לקנייה ברשת יש יתרונות משלה: היא מספקת אפשרות רבה יותר להשוואת מחירים, היא יותר מתוכננת ופחות אימפולסיבית וגם חוסכת הוצאות דלק, חניה, ממתקים לילדים וכמובן את הביקור הבלתי נמנע במתחם המזון המהיר.

מי חשב שדווקא נגר משדרות ייצר עבורנו את הספה שחלמנו עליה – ויספק לנו אותה, במחיר – כולל ההובלה -  הרבה יותר אטרקטיבי. אפשרויות הבחירה שלנו גדלו.

  • לא חייבים לגור במרכז הארץ: העבודה מרחוק פותחת פתח לגמישות רבה יותר במקום המגורים ומאפשרת מגורים בסביבה שבה מחירי הדירות/שכר הדירה זולים יותר, תוך הוזלה משמעותית של העלויות השוטפות והגדלת החיסכון.

  • אפשר לחיות מצוין גם עם הוצאות קטנות יותר. ככל שהמשק ייפתח – כולנו נסתער על הטיסות, המסעדות והחנויות. כמה אנחנו מתגעגעים אליהם, נכון? זה טבעי וחיובי, כי ככל שנחזור לשגרה, כך גם המשק יתאושש מהר יותר וכולנו נרוויח. אבל השנה האחרונה לימדה אותנו שיעור חשוב: זה נחמד עם – אבל אפשר להסתדר גם בלי. אין כמו להתפנק במסעדה טובה אם יש לנו את האמצעים לכך. אבל אם אנחנו קצת לחוצים, אז גם בישול ביתי יכול להיות בילוי משפחתי מהנה. אם בא לנו לטוס עם המשפחה לחתונה ויש לנו את הכסף לצורך זה, למה לא? אבל אם זו הוצאה כבדה עבורנו, גם טיול לרמת הגולן או בשביל ישראל יכול להיות חוויה משפחתית לא פחות מלהיבה. אפשר לייצר איכות חיים גם בלי להגדיל את ההוצאות עד קצה גבול היכולת ומעבר לו.

הכותבת היא ראש מערך קמעונאות בבנק לאומי.

קורונה כלכלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד