כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
בהשתתפות הקנצלרית

ספר תורה בן מאות שנים שניצל מפרעות ליל הבדולח - הוכשר מחדש

אירוע מרגש: ספר תורה עתיק בן 228 שנים ניצל באורח פלא מפרעות ליל הבדולח והועבר לגרמני מקומי ששמר עליו עד לתום המלחמה | בשנים האחרונות נקנה הספר בסכום עתק והוכשר לקריאה מחדש

ספר תורה בן מאות שנים שניצל מפרעות ליל הבדולח - הוכשר מחדש
ספר התורה העתיק צילום: באדיבות המצלם

ספר תורה בן -228 שנה, ניצל מפרעות ליל הבדולח והועבר למשמרת בידי גוי גרמני ששמר עליו עד לסיום המלחמה, אז העבירו לידי החיילים האמריקניים, בסופו של דבר הגיע ספר התורה לקהילת אמברג בגרמניה שם הונח למשמרת במשך שנים רבות.

לפני כשנתיים רתם אחד מיהודי המקום את הממשל הגרמני שרכשו את ספר התורה הנדיר בסכום עתק, בכירי הממשל שהשתתפו בקניית ספר התורה ביקשו כי הוא יוכנס דווקא בבונדסטאג ששריפתו היוותה אות הפתיחה של פרעות ליל הבדולח.

מעמד סיום כתיבת אותיות בספר תורה עתיק ומיוחד שניצל באופן פלאי מפרעות ליל הבדולח נערך ביום רביעי האחרון בבונדסטאג שבגרמניה כאשר באורח נדיר נטלו חלק גם בכירי הממשל הגרמני והקאנצלרית מרקל, שאף נטלו חלק בפדיונו.

המדובר באירוע מרגש במיוחד, זאת מאחר ובפרעות ליל הבדולח נשרף בית הכנסת בגרמניה שם הוחזק ספר התורה העתיק שנכתב לפני מאתיים עשרים ושמונה שנה, ואך באורח פלא אחד מרבני המקום נכנס פנימה ומצא את ספר התורה שלם ללא פגע.

ספר התורה העתיק

הרב שהבין כי בכוונת הגרמנים ימ"ש להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים במקום מסר את ספר התורה לגוי גרמני איתו הוא היה מיודד. הגרמני הבטיח כי ישמור על הספר מכל משמר. ואכן, במשך כל שנות השואה האיומה שמר הגרמני על ספר התורה במקום מסתור כשהוא דואג לבל יתפסוהו.

מיד עם כניסת החיילים האמריקנים בסיום המלחמה מסר הגרמני את ספר התורה לאחד מהחיילים כשהוא מעביר את ספר התורה לקהילת אמברג בגרמניה שם הונח למשמרת במשך שנים רבות.

לפני כשנתיים החליט אחד מיהודי המקום לקנות את ספר התורה. הוא פנה לממשל הגרמני ויחד בסכום עתק הם קנו את ספר התורה הנדיר. בכירי הממשל שהשתתפו בקניית ספר התורה ביקשו כי הוא יוכנס דווקא בבונדסטאג משם נשבה הרוח לשריפת בתי כנסת בליל הבדולח.

כעת, שנתיים לאחר קניית ספר התורה ולאחר שיפוצים רבים שהוצרך ספר התורה לעבור נערך ביום רביעי האחרון מעמד סיום כתיבת האותיות על ידי הרב שאול נקריץ רבה של העיר האסן בגרמניה, כאשר בכירי הממשל נוטלים כאמור חלק במעמד ההיסטורי שמתקיים בדיוק ביום שעל פי החלטת האו"ם נבחר לציין את יום השואה הבינלאומי.

כאמור, במעמד נטלה חלק לראשונה בהיסטוריה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. כמו כן השתתף נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר. בנוסף השתתפו: יו"ר הפרלמנט הגרמני, וולפגנג שויבלה; שגריר ישראל בגרמניה, ג'רמי יששכרוף - וראש הקהילה היהודית בגרמניה, ג'וזף שוסטר, כסמל למחויבות של גרמניה להגן על החיים היהודיים במדינה. הרב שאול נקריץ שליט"א, סיים את כתיבת האותיות בפועל.

יצוין כי האירוע צוין ביום ה-27 בינואר שמוגדר על ידי האום כיום השואה הבינלאומי, אך בגרמניה מצוין ביום זה שחרורו של מחנה ההשמדה אושוויץ ובנוסף העלו על נס 1,700 שנה של חיים יהודיים על אדמת גרמניה

ספר תורה עתיק קנצלרית גרמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד