ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
על רקע סכסוך

ראש המועצה רצח וקיבל עונש מקל; הפרקליטות מערערת

פרקליטות המדינה הגישה אמש ערעור על קולת עונשו של ראש מועצת ג'וליס לשעבר שרצח את חברו ביריות על רקע סכסוך בין השניים • "ודאי שאין לסטות מהעונש הקבוע בצד העבירה במידה כה רבה"

ראש המועצה רצח וקיבל עונש מקל; הפרקליטות מערערת
אזיקים צילום: הדס פרוש, פלאש 90

המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה אמש לבית המשפט העליון הודעת ערעור על קולת עונשו של ראש מועצת ג'וליס לשעבר, סלמאן עמאר, שהורשע ברצח ונידון לעונש של 20 שנות מאסר בלבד. לעמדת הפרקליטות, עונש המאסר שהושת על הנאשם רחוק מלהלום את נסיבות העבירה, כאשר מדובר ברצח מתוך כוונה להמית ותוך ביצוע וידוא הריגה.

בהודעת הערעור צוין, כי הותרת העונש המקל על כנו, עלולה להעביר מסר של זילות בחיי אדם, ולא זו הייתה כוונת המחוקק ברפורמה שבוצעה בעבירות ההמתה.
 
בהכרעת הדין נקבע כי הנאשם סלמאן עמאר, שכיהן כראש מועצת ג'וליס, שלף נשק, דרך אותו וירה שבעה כדורים לעבר ראשו ופלג גופו העליון של מוניר נבואני ז"ל, על רקע סכסוך בין השניים.

בית המשפט המחוזי דחה את טענותיו של הנאשם להגנה עצמית ולאובדן זיכרון, וקבע כי הנאשם ירה שבעה כדורים מתוך מודעות מלאה וכוונה להמית את הנרצח, ואף ביצע בו וידוא הריגה, כאשר את אחת היריות ירה הנאשם תוך שהוא מצמיד כמעט את האקדח לעורפו, בעת שהנרצח כבר היה בשלבי נפילה אל הקרקע עם גבו לכיוון הנאשם. יחד עם זאת, קבע בית המשפט המחוזי כי קיים ספק האם המעשה נעשה לאחר תכנון ולאחר הליך ממשי של שקילה וגיבוש החלטה להמית, ולפיכך קבע כי אין עסקינן ברצח בנסיבות מחמירות.

הנאשם הורשע לאחר ניהול הוכחות בעבירת רצח ובית המשפט המחוזי בחיפה גזר עליו עונש של 20 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצוי מקסימלי למשפחת הנרצח בסך של 258,000 ש"ח.

מכאן הודעת הערעור, במסגרתה מבקשת הפרקליטות מבית המשפט העליון להחמיר בעונש המאסר שהושת על הנאשם. הפרקליטות סבורה, כי אמנם לאחר תיקון לחוק העונשין בעבירות ההמתה, עונש מאסר העולם הקבוע בצידה של עבירת הרצח אינו עונש מאסר עולם חובה, אולם גם לאחר התיקון עונש מאסר העולם הבלתי קצוב הקבוע בצידה של העבירה הוא נקודת המוצא כאשר מדובר ברצח שבוצע עם יסוד נפשי של כוונה להמית, ויש לסטות מנקודת מוצא זו רק במקרים מתאימים, ובהתאם לנסיבות ביצוע העבירה ומידת האשם.
 
לעמדת הפרקליטות, נסיבות מעשה העבירה ומידת האשם של הנאשם, מצויים ברף עליון, ואף אם בית המשפט המחוזי הגיע למסקנה כי אין זה נכון להשית במקרה הזה מאסר עולם, ודאי שלא היה מקום לסטות מהעונש הקבוע בצד העבירה במידה כה רבה, עד לכדי השתת עונש מאסר בפועל של 20 שנות מאסר בלבד.

סכסוך אלים הרשעה ברצח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד