י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
סקירה מקיפה

מפת החיבורים: שבוע גורלי לבחירות • איך תיראה הכנסת ה-24

ביום חמישי הקרוב בחצות ליל יסתיים המועד להגשת הרשימות לבחירות הקרובות לכנסת ה-24 | 'בחדרי חרדים' עושה לכם סדר: מי נגד מי, ומי יתחבר עם מי. וגם, אלו שאין להם סיכוי כלל לצלוח את המערכה | הכוכב הנוצץ של ש"ס, הפילוג שמאיים על יהדוה"ת והאתגר הגדול של הימין

מפת החיבורים: שבוע גורלי לבחירות • איך תיראה הכנסת ה-24
מליאת הכנסת צילום: דוברות הכנסת

אזרחי ישראל יצעדו בעוד פחות מחודשיים אל הקלפיות, שוב. בשונה מ-3 המערכות האחרונות, בה השמאל היה מאוחד מאחורי גנץ, והימין מאחורי נתניהו. מערכת הבחירות הנוכחית אופיינה עד כה בהמון רסיסי מפלגות אשר בכל אחד מהן עומד האיש שבא להושיע את מדינת ישראל, דבר המקשה על היווצרות החיבורים, הקריטיים.

ביום חמישי הקרוב, בחצות ליל, תתבהר התמונה הפוליטית, עת יגיע אל סיומו המועד האחרון לסגירת הרשימות. 'בחדרי חרדים' עושה לכם סדר במפה הפוליטית.

יודגש: כל האמור נכון לשעת פרסום הכתבה, וצפויים התפתחויות פוליטיות דרמטיות יותר ופחות, בשעות ובימים הקרובים.

הליכוד

דריכות רבה שוררת במפלגה לקראת הגשת הרשימות, כאשר ליו"ר בנימין נתניהו, אושרו ששה שיריונים בארבעים המקומות הראשונים, טרם ברור מי יהיו המשוריינים. נתניהו כבר אמר כי הוא מעוניין לשריין נציג ערבי במקום ריאלי, שמא אף לתפקיד שר.

נתניהו קיבל את הסמכות לשריין נציג במקומות ה-5 או 10, ובמקומות 26, 28, 36, 39 ו־4. כמה שמות עלו בשבועות החולפים, אך הבכירים שבהם משה בר סימן טוב וחיים ביבס הודיעו כי הם מוותרים על השיריון.

נתניהו כבר החליט על שיריון אחד שיינתן לשרה אורלי לוי אבקסיס אך טרם ברור באיזה מקום היא תשובץ, כשהמטרה של נתניהו הוא להביא דמויות מפתיעות שיחזקו את הרשימה בדרך לצלוח את גוש הימין.

תקווה חדשה

אחרי שהתבררה צמרת המפלגה, הכוללת את זאב אלקין, יפעת שאשא ביטון לצד ראשי ערים ואנשי ימין כדוגמת דני דיין, לצד אנשי ׳דרך ארץ׳, הצמד יועז הנדל וצבי האוזר, האתגר של סער הוא לגבש את סדר הרשימה.

עד כה ידוע על כ-15 דמויות מרכזיות שהוא צירף למפלגה, כאשר כולם יבקשו להיות בעשירייה הראשונה, המקום המוגבל בעשירייה הראשונה אמור להצית מדורות בתוך המפלגה, ואף לאיים להוריד אותה מכוחה.

יש עתיד

במפלגה, היציבה יחסית, של יושב ראש האופוזיציה, עדיין מלקקים את הפצעים מהחיבור עם 'כחול לבן'. החיבור והפילוג שלאחריו אמנם הצליח להביא ללפיד את תפקיד יו"ר האופוזיציה, היוקרתי. אך שם זה נגמר. הפרלמנטרים של 'יש עתיד', חלקם כבר מנוסים וותיקים, לא יחושו בנח עם עוד קדנציה בספסלי האופוזיציה.

יאיר לפיד חזר בימים האחרונים מהתייעצויות בארצות הברית עם קמפיינרים ויועצים פוליטיים, שעות לאחר הנחיתה בארץ הכריז לפיד כי מפלגתו לא תסכים יותר לחיבורים עם מפלגות אחרות, באם מישהו מעוניין הוא מוזמן להתמזג אל תוך מפלגת 'יש עתיד'. בינתיים לפיד מיזג אליו רק את השרה לשיוויון חברתי לשעבר מ'כחול לבן' מירב כהן.

ימינה

וב'ימינה', נפתלי בנט נותר בינתיים עם איילת שקד, מתן כהנא ושירלי פינטו, כשעד כה צירף אליו את איש מחאת 'השולמנים' אביר קארה. בנט יצטרף למצוא דמויות נוספות כדי להביא פנים חדשות וסוחפות למפלגה.

בשבועות האחרונים דווח על אפשרות כי הפרופ' גבי ברבש יתחבר לבנט, אך הוא הודיע כי יוותר בשלב הזה על הפוליטיקה. כך שבנט עדיין מחפש חיבורים שירעננו את המפלגה, כדי לא למצוא את עצמו כפי שאירע בכנסת ה-21 מתחת לאחוז החסימה.

ש"ס

בכנסת הזו צפוי להצטרף לצמרת ש"ס בכנסת, המנכ"ל המוכר חיים ביטון, כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים'. ביטון ישתלב ברשימה לכנסת במקום ריאלי ומיועד לקבל תפקיד מכובד לאחר הרכבת הממשלה.

כעת נשאלת השאלה, האם ביטון יתמקם בחמישייה הפותחת או שמא בסוף הרשימה, אחרי חברי הכנסת המכהנים. בנוסף נשאלת השאלה האם חברי הכנסת הוותיקים יצחק כהן ומשולם נהרי יפרשו מהחיים הפוליטיים לאחר שני עשורים, כפי שהורו חברי מועצת חכמי התורה.

יהדות התורה

בצל המחלוקת, טרם ברור איך תיראה הרשימה, נכון לשעה זו ב'דגל התורה' ו'אגודת ישראל', טרם הושגו הבנות, והאיום לפיצול ברשימה והתמודדות של דגל בנפרד עדיין מרחף באוויר.

בנוסף, נותרו סימני שאלה בקרב הניצחי בין ויז׳ניץ לבעלזא על המקום השלישי באגודת ישראל, זאת בנוסף לדיון של הקהילות הגדולות גור וויז'ניץ על העברת מקומם השני ברשימה לחסידויות קטנות יותר במטרה שיקבלו ביטוי וייצוג ברשימה.

ישראל ביתנו

כמו חברו יאיר לפיד, ואף יותר מכך, אביגדור ליברמן מתנהג במפלגתו כשליט יחיד. כמעט בנוסח צפון קוריאה. הרשימה לכנסת הבאה ברורה, ולמרות הכל בכל פעם מחדש מצליח ליברמן להביא את הבלוק של 6/7 המנדטים המצביעים לו, לא משנה מה יאמר ואת מי יציב ברשימה.

רק נזכיר, כי היציאה של ליברמן מגוש הימין, אל הגוש שקיבל את שמו - גוש ליברמן. הוא הצעד שתוקע את המערכת הפוליטית בשנים האחרונות במדינת ישראל, האיש גמר אומר להתנגד לכל ממשלה שנתניהו בראשותה. המושג 'לשון מאזניים' לא היה אף פעם מדויק יותר.

הציונות הדתית

זהו האתגר המרכזי בצד הימני של המפה, באם המפלגה תעבור את אחוז החסימה הסיכוי של נתניהו להקים ממשלה - קיים, באם היא תישאר מתחת לאחוז החוסם, הסיכוי של נתניהו להקים את הממשלה הבאה קלוש.

בליכוד דוחקים בבצלאל סמוטריץ' להתאחד עם 'עוצמה יהודית' של איתמר בן גביר ול'בית היהודי' בראשות חגית משה, אך בינתיים הדיונים טרם הבשילו לכדי הסכם. השבוע יאלץ סמוטריץ׳ להציג חיבור שיעביר אותו את אחוז החסימה.

העבודה

המפלגה שהקימה את המדינה, זכתה בימים האחרונים לעדנה, עת מרב מיכאלי הוציאה משורות המפלגה את היו"ר עמיר פרץ, כמו גם את איציק שמולי, והשתלטה על כלל מנגנוני מפלגת העבודה הוותיקה. ההשתלטות שלה החייתה במעט את המפלגה בסקרים, אך עדיין היא מדשדשת באזור אחוז החסימה.

עוד לפני שמיכאלי ניצחה בקרב המשפטי והפוליטי מול פרץ ושמולי, נפוצו השמועות כי באם היא תנצח יתרחש חיבור בינה לבין מפלגת 'הישראלים' של רון חולדאי.

הישראלים

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי, שמר על מקומו בעירייה, למרות הביקורת הרבה לה זכה בעקבות סירובו להתפנות מהעירייה. על פי הדיווחים במערכת הפוליטית, חולדאי שוקל לפרוש מהמירוץ לאור כך שהוא אינו מתרומם בסקרים.

נראה כי חולדאי עצמו היה הראשון לזהות כי המרוץ שלו אל קדמת הזירה הפוליטית הארצית ינחל כישלון. ולשם כך השאיר לעצמו תעסוקה ליום שאחרי הפרישה מהמרוץ.

מר"צ

כמו בעוד מפלגות וותיקות, דוגמת ישראל ביתנו, ולהבדיל, המפלגות החרדיות, יש למר"צ ציבור נאמן, המכניס אותה פעם אחר פעם אל הכנסת, אמנם בצמוד לאחוז החסימה, אבל בפנים.

בבחירות הקודמות, נוצר חיבור בין מר"צ לעבודה ו'גשר' של אורלי לוי אבקסיס, בבחירות הנוכחיות, שמה של מר"צ עדיין לא הופיע בבורסת החיבורים והשילובים.

הרשימה הערבית המשותפת

הרשימה הערבית בהובלת איימן עודה, כבר לא כל כך משותפת, הרשימה שהייתה מורכבת עד כה מארבע סיעות, חד"ש, רע"מ, בל"ד ותע"ל, נותרה חבולה לאחר ארטילרייה כבדה בתוך הנגמ"ש מכיוונו של יו"ר סיעת רע"מ מנסור עבאס.

עבאס החל בחודשים האחרונים תהליך של היפרדות מהרשימה, תוך שהוא מצהיר כי הוא אינו שייך לשמאל, אלא למי שיתן לציבור הערבי את צרכיו.

השילוב של המלחמה מבית מול מנסור עבאס, ומבחוץ, משאבת הקולות שנתניהו כיוון מהציונות הדתית אל הרחוב הערבי. מהווה כאב ראש לא קטן לראשי הרשימה.

רסיסי המפלגות

בנוסף ישנן מפלגות נוספות שעדיין לא הבשילו לכדי רשימה מגובשת המהווה פקטור, לפני שייווצר חיבור ביניהם.

הראשונה היא תל"ם בהובלת ח"כ משה בוגי יעלון, האיש שהיה בעמדות הגבוהות ביותר בציבוריות הישראלית, נלחם בימים אלו אל מול הרלוונטיות שלו בזירה הפוליטית.

כך גם ח"כ לשעבר עופר שלח, שהנהיג יחד עם יאיר לפיד את מפלגת 'יש עתיד', ופרש לטובת הקמת מפלגתו - 'תנופה', משווע בימים אלו לחיבורים אשר ישאירו אותו בכנסת הקרובה.

ועוד לא הזכרנו את 'הכלכלית' בראשות הפרופ' ירון זליכה, שהצליחה איכשהו להתחיל ולקבל ביטוי בסקרים. כמו גם המפלגה של דני יתום 'ותיקי ישראל'. אה, וגם ה'נחמנים' ו'הפיראטים' בטח יופיעו לקראת סגירת הרשימות למרוץ לכנסת הבאה.

כחול-לבן

סקירה זו תסתיים עם המפלגה העומדת בתחתית כל הסקרים האחרונים, צמוד לאחוז החסימה. מדובר המפלגת כחול-לבן של ראש הממשלה החליפי בני גנץ.

המפלגה שהתיימרה להוות אלטרנטיבה שלטונית. לא הצליחה במשימה. עלתה בכישרון רב על כל מוקש שנתניהו הגאון הפוליטי העמיד לה, ונפגעה.

הכישלון שלה, הוביל למרבית החיבורים והמפלגות עליהם קראתם זה עתה.

בקיצור, שבוע סוער לפנינו.

בחירות 2021 בחירות לכנסת ה 24

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד