י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
תמורת תשלום סמלי

בית הכנסת העתיק עומד למכירה

בית הכנסת 'לובאוויטש', בו התפללה משפחתו של הצייר המפורסם מארק שאגאל עומד למכירה לכל מי שמוכן לשמר את המבנה העתיק שרק קירותיו החיצוניים שרדו 

בית הכנסת העתיק עומד למכירה
ביהכנ"ס בעיר וויטבסק צילום: מחלקת התרבות של עיריית וויטבסק

עיריית וויטבסק בבלארוס מבקשת תשלום סמלי עבור הקירות החיצוניים הרעועים, של מה שהיה בעבר בית הכנסת הגדול של חב"ד, אך הבעלים החדשים של בית הכנסת, שקירות שרידיו רשומים כמבנה תרבותי, צריכים לשמר את החומות הללו ולשקם את ארכיטקטורת הבניין מהמאה ה-19, אף שאינו צריך לשמש בית כנסת.

בית הכנסת הגדול של חב"ד בוויטבסק, שנמצא כ-250 קילומטרים צפונית-מזרחית לבירת מינסק בבלארוס, היה פעם אחד מיותר מ-60 בתי כנסת בעיר שמנתה כ-60,000 תושבים שבהם מחצית מהאוכלוסייה הייתה יהודית לפני השואה. לאחר המהפכה בשנת 1917 ועליית הבולשביקים לשלטון, נסגר בית הכנסת הגדול בוויטבסק, כמו בתי כנסת אחרים.

בעבר נעשו ניסיונות לשחזר את מבנה בית הכנסת, אך העלות הגבוהה והעובדה כי לא היו הרבה יהודים במקום, הביאו לביטול התוכנית, בסופו של דבר, יהודי וויטבסק העדיפו לבנות בניין בית כנסת חדש, מאשר לעסוק בשחזור מורכב של חורבות בניין שהיה פעם מקום יהודי שוקק חיים.

צילום: מחלקת התרבות של עיריית וויטבסק.

מבית הכנסת הגדול של לובאוויטש, שמתפרק בהדרגה, רק הקירות החיצוניים שרדו. חורבות אלה נכללות ברשימת הבניינים ההיסטוריים שהוכנה על ידי הוועדה המחוזית של מחלקת התרבות בוויטבסק, שקבעה כי ניתן למכור את המקום בסכום סמלי, או להעביר לבעלות משקיע ללא תשלום עבור יישום פרויקט ההשקעה.

על פי הדיווח בתקשורת היהודית המקומית, הצייר היהודי המפורסם מארק שאגאל והוריו, היו מתפללים קבועים בבית הכנסת. מארק נולד בשם מוישה סגל, בהמשך שינה את שמו. על פי ערך ויקיפדיה, שאגאל ביקר בישראל פעמים אחדות, בשנת 1931 הוא ביקר בפעם הראשונה, הפעם האחרונה שביקר היה בשנת 1977 אז הוענק לו התואר "יקיר ירושלים".

הוא הרבה לצייר ציורים מהווי עולם החסידות והעיירה היהודית במזרח אירופה. יצירותיו של שאגאל נמצאות בבית הכנסת של בית החולים הדסה בירושלים, עליהם צייר את שנים-עשר השבטים. בנוסף עיצב שאגאל שטיחי קיר המוצבים ב'טרקלין שאגאל' במשכן הכנסת.

שאגאל עזב את עיירת וויטבסק לצרפת, שם עבד לפני שנמלט לארצות הברית מהנאצים. הוא נפטר בצרפת בשנת 1985 בגיל 97.

וויטבסק מונה כיום רק כמה עשרות יהודים. בשנת 2017, הקהילה חגגה פתיחת בית כנסת מזה למעלה ממאה שנה.

בית כנסת עתיק וויטבסק בלארוס מארק שאגאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד