י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"אוחז בגרונם של אזרחי ישראל"

אושר סופית: חוק העלאת הקנסות וצווי הסגירה למוסדות

לאחר שבוע סוער במיוחד, אושר היום בקריאה שלישית במליאת הכנסת חוק העלאת הקנסות ובו זינוק משמעותי בקנסות שיוטלו על מוסדות חינוך שיפעלו בניגוד להנחיות וכן אפשרות לרישום פלילי עבור בעלי המוסד | במהלך הדיון תקף יו"ר הכנסת לוין את יו"ר כחול לבן בני גנץ

אושר סופית: חוק העלאת הקנסות וצווי הסגירה למוסדות
אכיפה נגד ישיבה באשדוד צילום: פלאש90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק העלאת הקנסות וצווי הסגירה למוסדות בגין הפרת הנחיות. בהצעה תמכו 39 חברי כנסת מול 18 שהתנגדו.

על-פי החוק, תוחמר הענישה המוטלת על מי שמפר הגבלות מסוימות אשר נקבעו לפי חוק סמכויות מיוחדות או לפי פקודת בריאות העם. כמו כן מוצע להרחיב את סל האמצעים העומדים לרשות גורמי אכיפת החוק בפעולת האכיפה של ההגבלות לפי חוק סמכויות מיוחדות.

הקנסות בגין פתיחת מוסד לימוד או הפעלת אירוע או בית תפילה יעלו מ-5,000 שקלים חדשים ל–1,000 ש"ח, וכן הם יחשבו כעבירה מנהלית עם אפשרות לרישום פלילי.

בין היתר מוצע להעלות את הקנסות על הפעלת מקום הפתוח לציבור או בית עסק, בדרך של פתיחתו לציבור, בניגוד לאיסור על הפעלתו כאמור שנקבע בתקנות, ועל הפרת ההגבלות לעניין מסיבה, כנס, טקס, לרבות טקס דתי, פסטיבל, טיול מאורגן, אירוע ספורט, מופע בידור או מופע אומנות.

כמו כן מוצע להחמיר את הקנסות על הפעלה של מוסד המקיים פעילות חינוך, בדרך של פתיחתו ללומדים, לחניכים או למטופלים בניגוד לאיסור על הפעלתו כאמור שנקבע בתקנות. יצוין כי הכוונה היא לקבוע בתקנות סכומי קנסות שונים בהתאם להיקף ההפרה ולעוצמת הסכנה הנשקפת ממנה, כך שמוסד שפותח את שעריו ומקיים פעילות לימוד למספר גדול יותר של תלמידים - יקבל קנס גבוה יותר ממוסדות שמקיימים פעילות חינוך למספר נמוך יחסית של תלמידים.

במהלך הדיון נרשם עימות בין יו"ר הכנסת יריב לוין שאמר ליו"ר כחול לבן בני גנץ: "אני חושב שאדוני כשל כשל קשה מאוד בשמירה על כבודה ומעמדה של הכנסת. לא היה כדבר הזה שבמהלך פגרה הוצב אולטימטום על שולחני כפי שעשית ונדרשתי לכנס את הכנסת באותו יום בלי הודעה מוקדמת, ביום שאינו יום מליאה, בזמן פגרה כאשר אדוני אוחז בגרונם של אזרחי ישראל ובגרונה של הכנסת גם יחד".

לוין הוסיף: "אני ער לחשש שהיה לך שהחוק לא יעבור ולכן הצעתי לך הצעה שלא הייתה הוגנת ונכונה ממנה. לצערי גם את ההצעה הזו שהייתה שומרת על כבוד הכנסת וסדרי המנהל כאן, ושמירה על זכות המיעוט שמתנגד לחוק ורוצה להיות נוכח במליאה, לא קיבלת. אני חשבתי שאסור לרמוס את הכנסת על ידי הממשלה. לצערי לא נעניתי, אבל לשמחתי ראשי כל הסיעות הסכימו לפנים משורת הדין בהסכמה כדי שלא ייווצר תקדים, ומצד שני לא להפוך את הבריאות של אזרחי ישראל במשחק פוליטי ציני, ואני מודה להם על כך".

בני גנץ, הגיב ליו"ר הכנסת יריב לוין ואמר: "אני מבין את נאום ההבאשה שאתה המנסה לעשות לי, דבר שמצופה שיו"ר הכנסת לא יעשה. אני מציע להחזיר לך באותו מטבע ולשאול איך קרה שמפלגה שאתה מבכירה, במשך חודשיים וחצי חוסמת את התהליך והינה צריך להתנהג בסוף כאילו זו פעולה דחופה ומעצור בנשק. במשך חודשיים וחצי ההצעה הזו מוכנה והועברה אליך ואתה לא דאגת שהדבר הזה יעלה בזמן וכנדרש וחבל שכך. הייתי משוכנע שכמו שאני שומר על ממלכתיות גם אתה תשמור על ממלכתיות, אבל לכולנו אכזבות בחיים."

גנץ התייחס לתיעודים מהלוויתו של ראש ישיבת בריסק הבוקר ואמר: "ראיתי את התמונות מירושלים של אלפים שמתגודדים בניגוד לחוק- זו לא משמעת ציבורית. וזה נכון לכל סיטואציה, לכל מגזר, ובכל מקום. חייבים אכיפה חזקה, אחרת נאבד את ממשלנו, ריבונותנו והחוק שלנו".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר ההצבעה על חוק הקנסות: "כשהבאתי את החוק לממשלה הוא לא כוון לא נגד חרדים, לא נגד ערבים, לא נגד דתיים לאומיים, אלא נגד עבריינים שעוברים על הנחיות הבריאות. אלה שפוגעים באנשים סביבם. זה שהם פוגעים בעצמם – זה עניינם, אבל לצערי הנגיף הוא כזה שלא נותן לך לפגוע בעצמך: אתה אומר 'אני מצפצף' ופוגע בכל האנשים בסביבה".

חברי הכנסת החרדים השתתפו רק בחלקם בהצבעה, והצביעו נגד ההצעה, כשבסוף השבוע הם ויתרו על האפשרות לתקוע את החוק, ובהוראת גדולי ישראל הם איפשרו לכחול לבן ולליכוד לקדם את החוק שיפגע בראש ובראשונה בציבור החרדי.

בני גנץ יריב לוין קנסות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד