י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
עשרות אלפי נדבקים

צפו: המוטציה מתפשטת בישראל במהירות שיא

במהלך דיון הממשלה אודות הארכת הסגר בשל התפשטות הקורונה, הציגו נציגי משרד הבריאות מפת נתונים המציגה את התפשטותה המהירה של המוטציה הבריטית בישראל • כך זה נראה

צפו: המוטציה מתפשטת בישראל במהירות שיא
הלוויה. אילוסטרציה צילום: גילי יערי, פלאש 90

מפת נתונים שהוצגה הערב (ראשון) הדיון הממשלה אודות הארכת הסגר, מציגה את התפשטותה המהירה של המוטציה הבריטית בארץ.

נציין כי 2,596 חולי קורונה נוספים אובחנו בישראל במהלך היממה האחרונה, בכך עולה מספר החולים מתחילת התפרצות הנגיף בארץ ל-640,644, כך עולה מנתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר. על פי הנתונים, אמש בוצעו 26,817 בדיקות לחשודים כחולי קורונה.

מספר החולים הפעילים עומד נכון להבוקר על 72,026. מספר המונשמים ממשיך להתייצב ועומד כעת על 298 חולים הזקוקים למכונת הנשמה מתוך 1,162 חולים במצב קשה המאושפזים בבתי החולים. מספר הנפטרים עולה אף הוא ועומד כעת על 4,745. שיעור התוצאות החיוביות מסך הבדיקות הכולל, עומד הבוקר על 10.0%. בתוך כך, מאז החל מבצע החיסונים בישראל, עד כה התתסנו לנגיף הקורונה 3,005,382 בני אדם. במקביל, 1,728,625 בני אדם התחסנו במנה השניה.

הפרופסור רן בליצר, ראש קבינט קורונה ב'מגן ישראל' וראש מערך החדשנות ומכון המחקר בכללית, שוחח הבוקר עם בן כספית וינון מגל ברדיו 103, והתייחס בריאיון נרחב ליעילות החיסונים כנגד הווריאנטים השונים, ולהשפעה של הסגר על נתוני התחלואה.

ראשית דבריו התייחס בליצר למספרי התחלואה הגבוהים למרות החיסונים והסגר, ואמר: "מספר הבדיקות שמתבצע משתנה לעומת ימי השבוע וגם לעומת שבועות קודמים ואני חושב שמוקדם לקבוע. צריך לחכות לתוצאות של הימים שני-חמישי. אני חושב שיש תקווה אמיתית".

עוד הוסיף: "מבצע החיסונים מתקדם במלוא המרץ, 3 מיליון איש התחסנו. מעל 80 אחוז מאוכלוסייה של בני ה-60 פלוס מתקרבת לאט־לאט לקראת החסינות שמגיעה שבוע אחרי החיסון השני. זו לא חסינות מלאה אבל העדויות מהמחקרים מדברות על 95-90 אחוז הגנה, זו דרמה! אף מדינה לא יכולה להתברך בדרמה הזאת. אם הם ידבקו השבוע כנראה ששיעור ההדבקה והתחלואה הקשה יהיו הרבה יותר נמוכים מאשר קודם. עוד שבוע המספר יגדל לבערך 60 אחוז, עוד שבועיים יתקרב ל-70 אחוז ואז נהיה במקום אחר כי אנחנו מבינים שההבדל הזה באוכלוסיות הסיכון הוא דרמטי".

ראש קבינט הקורונה הוסיף וחידד: "צריך לזכור שבמרוץ בין נגיף שיודע להתפשט אקספוננציאלית לבין החיסונים שמגנים על 50 אחוז מבני ה-60 פלוס ועוד שבועיים 2/3 מהם – זה לא כוחות. אם ניתן לנגיף להתפשט באופן חופשי החיסונים לא יוכלו למנוע את העלייה במספר החולים הקשים ולכן צריך לעשות פעולה משולבת. להמשיך ולשמור בפרט עד שאוכלוסיות הסיכון מוגנות ככל שאפשר; לחכות ולקוות שיהיה עוד אפקט נוסף למבצע החיסון והוא הורדת ה-R, ההדבקות. הדבר הזה לוקח יותר זמן לראות הוא מחייב חיסון של חלק כגדול יותר מהאוכלוסייה הכללית וזה יכול לקחת עוד שבועות אז לצערי המרוץ ממש בעיצומו – לא נגמר".

"מבצע החיסון מתקדם, אין ספק שהחיסון של הצעירים הוא חלק חשוב בשלב הבא" הוסיף הפרופסור לסקור את המצב. והתייחס למספר החיסונים העומדים לרשותה של מדינת ישראל: "האם יש מספיק חיסונים? כמות החיסונים במדינת ישראל ברגע נתון זה סוד צבאי שמור אבל אם זה התנאי שמאפשר לנו לקבל חיסונים ולחסן בהיקפים שאף מדינה אחרת לא יכולה אני מקבל באהבה ובהבנה את המגבלות על מה שאני יודע בכל רגע נתון".

הפרופסור הוסיף לגבי הסגר המתמשך עוד ועוד: "אני לא רואה דרך אחרת בהתחשב בעובדה שברגע זה ממש בתי החולים נמצאים בעומס מאוד גדול וחלק מהם מספרים על כך שאיכות הטיפול נפגעת. זו נקודה בה אני אומר – לקחת את הסיכון שכרוך בפתיחת הסגר כעת בהגדלת מספר המפגשים היום-יומיים והגברת ההדבקות שנגזרת ממנה, לקחת כרגע את ההחלטה שמגדילה את העומס על בתי החולים בעת הזאת שבועיים מהיום לפני שראיתי ירידה במספר בחולים הקשים - זו החלטה קשה מאוד. אין ספק שאם היינו פותחים קצת את הסגר היינו רואים עלייה מסוימת בהדבקות ואני לא יודע עד כמה אנשים היו צריכים לשלם מחיר בריאותי ואם זה שווה את זה. זה היום בו היא צריכה להחליט מה האסטרטגיה ארוכת הטווח לא עוד צעדים טקטיים".

"השאלה היא לאן חותרים" הסביר ראש קבינט הקורונה. "אנחנו כמומחים הצבנו 3 חלופות אסטרטגיות, צריך לקבל את ההכרעה מה היא החלופה האסטרטגית ואז לא לוותר. הראשונה, לשמור את ה-R יציב באזור ה-1 בסיוע החיסונים ומגבלות. ברגע שאנחנו רואים שה-R מטפס מושכים חזרה. השנייה, מיגור – עושים סגר כמה שצריך כדי שהתחלואה תרד משמעותית, ואז מחלקים את הארץ לאזורים שכל אזור מנסה להישאר ירוק לאורך זמן, ושואפים ל-0 הדבקות, שכול אירוע מטופל באופן מאוד מסיבי. האופציה השלישית, לקבל החלטה שאומרת שבשלב הזה אנחנו מקלים ופותחים ויהיה לזה מחיר כבד, תמותה, תחלואה, יהיו הרבה לוויות. אבל מצד שני, המשק יהיה פתוח ויהיה איזון חדש בין האופן בו אנחנו חיים לבין הנגיף".

"אני הייתי מהמתנגדים הבולטים לרכבת האווירית בנתב"ג, אני עדיין חושב שזה נכון. חשוב שהבנו שנתב"ג היא נקודת תורפה משמעותית בשליטה שלנו באירוע, כל מקבלי ההחלטות מבינים את הסיכון שזה מהווה" אמר בליצר לסיום, וסיכם: "מכל מה שאנחנו רואים ומכל ההערכות שלנו החיסון עובד ועובד טוב. אנחנו בשבועות הקרובים נשחרר הערכות יותר מדויקות על המספרים אבל בהחלט אלה שהיינו מצפים ורוצים לראות. הדבר הזה מאוד מעודד. לגבי המוטציות, נעשים כל הזמן מחקרים בעולם לחפש את ההשפעה. ממה שנאסף עד היום על הזן הבריטי, כנראה שהחיסון עובד ועובד טוב".

קורונה חיסון לקורונה המוטציה הבריטית משרד הבריאות סגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד