י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הגרי"ז הלוי השני

הנסיך לבית בריסק שימלא את מקומו של זקן ראשי הישיבות • פרופיל

לאחר מסע הלוויה הענק ברחובות ירושלים, 'בחדרי חרדים' משרטט פרופיל מרתק לדמותו של הממשיך לבית בריסק, הגאון רבי יצחק זאב הלוי סולובייצ'יק, בן ה-56, שהוכתר במסע הלוויה לממלא מקום אביו הגדול, השריד לבית בריסק הגרמ"ד הלוי זצ"ל • כנסו והכירו את הגרי"ז השני

הנסיך לבית בריסק שימלא את מקומו של זקן ראשי הישיבות • פרופיל
הממשיך בנו הגרי"ז הלוי מבריסק צילום: שלומי טריכטר

שעות לאחר מסע הלוויה שכמוהו לא ראתה ירושלים שנים רבות ולצד האבל הכבד בכל תפוצות ישראל בהסתלקותו של גאון ישראל וזקן חכמי התורה, הגרמ"ד הלוי סלובייצ'יק מבריסק זצוק"ל, מתנחמים אלפי תלמידיו בבנו, שנתמנה כממלא מקומו, הגאון רבי יצחק זאב הלוי סלובייצ'יק, שהוכרז במסע הלוויה כממלא מקומו בראשות הישיבה המעטירה.

לאחר סתימת הגולל, 'בחדרי חרדים' משרטט פרופיל על הגאון לבית בריסק, שנתמנה לממלא מקום אבותיו מוסרי התורה זכותם תגן עלינו. 

הגאון רבי יצחק זאב הלוי שליט"א בן ה-56, בנו הגדול של הגרמ"ד (אחרי הבת הבכורה), נולד לאביו הגדול זצ"ל, בכ"ב כסלו תשכ"ה, שנים ספורות לאחר הסתלקות הסבא, רבן של ישראל מרן הגרי"ז זצ"ל והיה הנכד הגדול שנקרא של שמו של מרן הגרי"ז.

בילדותו למד בת"ת 'עץ חיים', אבל את עיקר לימודו עשה אצל אביו הגדול, שמילדותו ממש השקיע כל כוחותיו בבנו, בו ראה כלי מחזיק ברכה, וכמי שעתיד להאיר את עיני ישראל בתורתו, כמו כן היה קשור מאוד עם דודיו, ענקי התורה לבית בריסק, מרנן הגרי"מ פיינשטיין והגר"מ הלוי סלובייצ'יק זצ"ל, כשכבר בעודו בחור היו דודיו, גדולי מוסרי התורה שבדור האחרון, מתענגים על אחיינם העלם הצעיר שעדיו לגאון ותפארת.

בהגיעו לפרקו, נישא לרעייתו לאה שתחי', נכדת ראש ישיבת פוניבז' הגרי"ד פוברסקי זצוק"ל, בעל ה'ישועות דוד', בת יבלחט"א הגרב"ד פוברסקי, ראש ישיבת פוניבז', באותן שנים נהג לשבות אצל חמיו והיה עולה לגבעת הישיבה ומשוחח בלימוד עם מרן ה'אבי עזרי' זיע"א, שנהנה תדיר לשוחח עמו. בישיבה מסופר כי ה'אבי עזרי' פנה פעם לגרב"ד לאחר תקופה בה לא הופיע הגרי"ז בהיכל הישיבה, ושאל "איפה רב וועלוועל שלכם, אני כבר מתגעגע אליו".

צועד יחד עם אביו ברחובות שכונת גאולה. צילום: יוחנן לוסטיג 

שנים ספורות לאחר נישואיו החל למסור חבורות לתלמידי הישיבה, ובהמשך התבקש על ידי אביו למסור שיעורים תמידים כסדרם, כששיעוריו נודעו בבהירות עצומה בה נאמרים הדברים, השיעור עצמו מיוסד כולו על תורת אבותיו, אביו מרן הגרמ"ד וזקינו מרן הגרי"ז ולמעלה בקודש, כשהגרי"ז שליט"א נוהג לפתח ולבאר דבריהם, לפעמים אף יוסיף מעט מדיליה, כמעט תמיד בתורת ראיה וסמך ולא כמהלך בפני עצמו, בבריסק נהוג לומר כי מרן הגרמ"ד כשראה ביום מן הימים את שיעורי בנו התפעל עד מאוד.

תלמידיו הקרובים נוהגים לומר כי יש ביד הגרי"ז מערכות משל עצמו בכל חלקי התורה, אך הגרי"ז מרגיש שעיקר תפקידו הוא להביא מתורת אבותיו.

בשנים האחרונות עם חולשתו של אביו הגרמ"ד, החל הגרי"ז לנווט את כלל ענייני הישיבה כשעל פיו ישק דבר, כמו כן מאז היחלשות אביו אף העסקנים החלו לפקוד את מעונו שמול בניין הישיבה להתייעצות בענייני השעה, אם כי תלמידיו מציינים כי הגרי"ז רואה את עיקר ייעודו בהרבצת התורה, אם כי כמו אביו יש לו לגרי"ז, דעות מוצקות על כל ענייני הציבור, יצוין כי תלמידי חכמים רבים מחכמי ירושלים אף שאינם נמנים על חוגי בריסק, נוהגים ללבן הסוגיות בהן הם עסוקים עם הגרי"ז שליט"א.

לצד חמיו הגרב"ד פובסקי ראש ישיבת פוניבז'. צילום: שוקי לרר

כאמור לצד האבל הכבד האופף את רבבות אלפי ישראל ובחוגי בית בריסק מתנחמים בבנו וממלא מקומו של מרן הגרמ"ד זצוק"ל, יבלט"א הגרי"ז הלוי.

לצד בנו הגרי"ז, השאיר אחריו הגרמ"ד, את בנו הגאון רבי אשר הלוי, את חתנו הגאון רבי נחמיה קפלן, וכן את אחייניו מרביצי תורת בריסק, ר"י בריסק הגרא"י הלוי, בן אחיו הגרי"ד זצ"ל, ר"י בריסק הגרי"ז והגר"ח, בני אחיו הגר"מ הלוי זצ"ל, אחייניו הגאונים, בני הגרי"מ פיינשטיין זצ"ל וגיסו האחרון לבית בריסק יבלט"א הגר"י שיף.

בעצרת תפילה על אביו הגרמ"ד בהיכל ישיבת בריסק. צילום: ר. דויטש

הרב משולם דוד סולובייציק ישיבת בריסק הרב מבריסק הממשיך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד