י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מסתבכים עם הירושה?

עורך דין לדיני צוואות וירושות ד"ר רן מובשוביץ: ליווי מקצועי חסר פשרות

סכסוכי ירושה מייצרים מחלוקות סבוכות במיוחד, הן בשל הקושי המשפטי והן לאור ההיבט הרגשי הכרוך בהם. שוחחנו עם עו"ד ד"ר רן מובשוביץ, מומחה בתחום של צוואות, ירושות ודיני מתנה במשפחה, על האתגרים שבייצוג משפטי בדיני ירושה

עורך דין לדיני צוואות וירושות ד"ר רן מובשוביץ: ליווי מקצועי חסר פשרות
ד"ר מובשוביץ צילום: יח"צ

משרד עורכי דין ד"ר רן מובשוביץ הינו משרד בוטיק ידוע, אשר עוסק באופן בלעדי בתחום של דיני ירושה, התנגדות לצוואה וביטול הסכמי מתנה במסגרת משפחתית. ב 20 שנות פעילותו של המשרד, הוביל עו"ד ד"ר מובשוביץ את משרדו למספר פסיקות תקדימיות, כגון פסילת מתנה שהוענקה על ידי אחות לאחיה, בעת ששימש עליה אפוטרופוס לגוף בלבד ושינוי בפרשנות חוק השבות לעניין "מיהו יהודי".

מדוע גורמת עריכת צוואה לסכסוכים משפחתיים קשים וטעונים כל כך?

"צוואה היא אחד המסמכים הבודדים שבהם משקף אדם את דעתו על בני משפחתו ומתרגם את רצונו האחרון להוראות ברורות הקובעות כיצד תתבצע חלוקת עיזבונו. כאשר ניתן צו קיום צוואה, כבר לא ניתן להתעמת עם המנוח, אשר הלך לעולמו, ולכן, בצד הכאב על לכתו של יקירנו לעולמו, הדרך היחידה להתמודדות עם הצוואה שהשאיר, היא להגיש התנגדות לצו קיום צוואה. מניסיוני, לקוחות מתייחסים להתנגדות לקיום צוואה כדרך לעשיית צדק".

מה הקשיים העיקריים שאיתם מתמודד עו"ד לדיני צוואות וירושות בהתנגדות לקיום צוואה?

"קודם כל, לעורכי דין עם נשמה, יש קושי רגשי להכיל את הלקוחות. אנחנו מתמודדים יום יום עם אנשים בשר ודם שנפגעו עד עמקי נשמתם מהחלטות רכושיות מוזרות וזה קשה מאד מבחינה נפשית.  מבחינה משפטית, אין ספק שמלכת ההליכים במחלוקות בדיני ירושה היא התנגדות לצו קיום צוואה. הקושי בהליך ההתנגדות מתבטא בעיקר בכך שהשחקן הראשי בעלילה כבר לא נמצא איתנו ואנחנו לא יכולים לשאול אותו מה הוא רצה ולמה התכוון. עו"ד לדיני צוואות צריך לפתור את הפאזל (כלומר, המצרף) של אירועי עריכת הצוואה, ולמצוא בתוך העלילה הסבוכה את הדרך לשכנועו של בית המשפט לעניני משפחה בכך שיש לפסול את הצוואה, למרות שהמדיניות המשפטית היא לכבד צוואה, אפילו כאשר יש בה פגמים".

מה אתה יכול לספר לנו על האחריות של המצווה לתוכן הצוואה שלו ואיך מקבלים זאת בני המשפחה שנושלו?

"זו שאלה מצוינת. ברבים מהמקרים מתברר לנו שהמנוח כלל לא היה אחראי לתוכן צוואתו. לדוגמא, ייצגנו במקרה שבו הוכחנו שאחד מילדי המנוח סיפר לו סיפורים מכפישים על אחיו ואחותו, מבלי שהאחרונים יודעים על ההכפשות. כתוצאה מכך נישל המנוח את האח והאחות. האח המכפיש הוא זה שהגיש בקשה לצו קיום צוואה. זו השפעה בלתי הוגנת. ייצגנו במקרים רבים שבהם התברר שהמנוח לא היה כשיר להבין את טיבה של הצוואה שערך, מפני שלקה בדמנציה או אלצהיימר. כלומר, לא תמיד צריך להאשים את יקירינו בצוואה שערך. לפעמים הוא היה פשוט כלי משחק בידי קרובי משפחה תאבי בצע."

מה לגבי תביעה לביטול מתנה, הרי גם שם מעדיף ההורה לתת במתנה רכוש יקר רק לאחד מהילדים, לא?

"אין ספק שהענקה של מתנה יקרת ערך רק לאחד מהילדים היא מעשה שפוגע מאד בילדים האחרים. אני מייצג משפחה טובה, שההורים בה העניקו במתנה לאחד האחים זכויות בדירות ובמשק חקלאי בשווי של מיליוני ועשרות מיליוני ₪. אז ברור שיתר האחים והאחיות זועמים, במיוחד אחרי שטיפלו בהורים במסירות אין קץ והם הגישו תביעה לביטול הסכם המתנה. מבחינה משפטית, תביעה לביטול מתנה היא הליך שמעמיד אתגרים שונים מאלו שבהתנגדות לצוואה. מתנה היא חוזה, ולכן עורך לדיני צוואות וירושות, צריך לעמוד לפתע על דקויות מאד מאתגרות מבחינה מקצועית בדיני חוזים, שהוא תחום אזרחי שונה. לדוגמא, האם אותה הענקה ללא תמורה היא בגדר מתנה גם היום, במועד שבו אנחנו מגישים תביעה. לא רבים יודעים שלמתנה יש חיים משלה. בהתחלת הדרך הענקה ללא תמורה היא התחייבות למתן מתנה, לאחר מכן היא הופכת למתנה, ובסיום חייה, היא מכונה מתנה שהסתיימה, ואז היא כבר לא מתנה. זה נתון שמשנה באופן מהותי את הבסיס המשפטי לטענות התביעה".

מה העצה החשובה ביותר שאתה יכול להעניק מניסיונך למי שעומד בפני צורך להגיש התנגדות לצוואה או תביעה לביטול מתנה במשפחה?

"אני אחלק את העצה לשני חלקים, כי אי אפשר בפחות מזה. ראשית, הימנעו מלנהל את הסכסוך לבד, תקפיאו את המצב ואל תפעלו לבד. לא לריב עם מי שאחראי לדעתכם ולא להתחיל לנהל משא ומתן. חשוב להבין שצריך לגבש אסטרטגיה, ולא כמילה מפוצצת, אלא כתכנון ארוך טווח וצופה פני עתיד. שנית, תיגשו ללא דיחוי למישהו שמסוגל לנהל אסטרטגיה, עורך דין מומחה ומומלץ בדיני צוואות ירושות, על מנת שישמע את האירועים ויגבש עבורכם תוכנית פעולה סדורה. מאד חשוב שמי שמייעץ לכם יבין את הדינמיקה של דיני ירושה ואיך מתנהל בית משפט לענייני משפחה בתחום הזה".

ד"ר רן מובשוביץ עורכי דין

רח' אחד העם 35, תל אביב-יפו
טלפון: 03-7321519
לאתר של משרד עוה"ד ד"ר רן מובשוביץ
דוא"ל למשרד עוה"ד ד"ר רן מובשוביץ

 

דיני ירושה ירושה מאבק ירושה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד