י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
ניצול בוטה

קנסות של יותר מ-2 מיליון ש"ח למזייפי האלכוהול-ג'ל

לאחר מבצע אכיפה רחב היקף שערכה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עם מנהל התמרוקים שבמשרד הבריאות, הודיעה הרשות על כוונתה להטיל קנסות בסך כולל של 2.316 מיליון ₪ על 22 חברות שונות שעסקו בשיווק מוצרי ג'ל אלכוהול ונמצא כי הטעו את הציבור

קנסות של יותר מ-2 מיליון ש"ח למזייפי האלכוהול-ג'ל
מחלק אלכוג'ל להגיינה. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשנה שחלפה התפרצה בעולם כמו גם בישראל מגפת הקורונה. בחודש מרץ 2020 החלה המגפה לתת אותותיה ביתר שאת, וגבר הביקוש למוצרי הגיינה ובין היתר לתכשירי הג'ל האלכוהולי.

מבצע האכיפה החל בעקבות עבודת מודיעין שנעשתה, במסגרת המבצע נרכשו כ 60 מוצרי ג'ל אלכוהולי. המוצרים הועברו לבדיקת מעבדה לברור אחוז האלכוהול המצוי בהם. כמו כן נבדקה אמיתות הצהרות נוספות אשר הופיעו על גבי המוצר ובכלל זה קיומו של רישיון מאת משרד הבריאות ו/או הצהרות הנוגדות את הרישיון שניתן למוצר. מהחקירה עולה כי על גבי 26 מהמוצרים נמצאו הצהרות מטעות.

בחלק מהחברות נמצא כי צוין על גבי המוצר כי הוא מכיל אלכוהול בריכוז 70%, בעוד שבבדיקת מעבדה נתגלה כי המוצר מכיל אלכוהול בריכוז נמוך יותר. ציון ריכוז אלכוהול גבוה מריכוז האלכוהול האמיתי, הינו מעשה העלול להטעות צרכן בטיב המוצר, במהותו ובכמותו וכן מעשה העלול להטעות צרכן בתועלת ובשימוש שניתן לעשות במוצר.

ובחלק נוסף מהחברות נמצא כי, החברות השמיטו והוסיפו מסרים על גבי תווית המוצר, בניגוד לתנאים ולהגבלות הנלווים לרישיון המוצר: לדוגמה אי ציון על גבי המוצר שהוא אינו מיועד לחיטוי, בעוד שבהתאם לרישיון המוצר היו מחוייבים לכך. השמטה של התנייה "להימנע ממגע עם העיניים ובמקרה של מגע כזה, לשטוף היטב ממים", בעוד שבהתאם לרישיון המוצר היו מחוייבים לכתוב את ההתנייה במלואה. כמו גם השמטה של התנייה "לשימוש חיצוני בלבד, להרחיק מילדים", בעוד שבהתאם לרישיון המוצר היו מחוייבים לכתוב את ההתנייה במלואה.

חלק מהחברות אשר השמיטו את התניות המפורטות ברישיון המוצר, ציינו על גבי המוצר כי הוא מאושר על ידי משרד הבריאות, אך רישיון המוצר לא בתוקף ללא התווית המאושרת הכוללת את כל ההתניות הנדרשות. ומשכך הצגת המוצר כבעל רישיון הינו מעשה העלול להטעות צרכן.

במקביל חלק מהחברות הוסיפו איורים המרמזים על הגנה מחיידקים או וירוסים על גבי המוצר. זאת בעוד שבהתאם לרישיון המוצר, החברה הייתה מחוייבת להשמיט את האיור המרמז על הגנה כזו.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה עם פרסום דבר הקנסות כי: "אנחנו עדים לגל של הטעיות לגבי מוצרי קורונה ובכלל זה תוספי מזון להם מיוחסים סגולות חיסון וריפוי מהמחלה, ותכשירי ג'ל אלכוהולי. יצאנו למבצע בשל חשד שחדרו לשוק מוצרים שיש לגביהם הטעיה. במסגרת הפעילות עלה כי ההצהרות המופיעות על כ- 45% מהמוצרים שבדקנו אכן מטעות. חלק ניכר מהם הטעו באחוז האלכוהול שיש במוצר ובהצהרה הנוגעת לרישיון משרד הבריאות. מדובר בסיכון בריאותי ובניצול בוטה של ציבור הצרכנים בתקופה מורכבת וקשה זו. הרשות פועלת כל העת להילחם בהטעיות כנגד צרכנים ולספק להם את ההגנה הנדרשת."

אלכוהול ג'ל קורונה הרשות להגנת הצרכן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד