ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
בעזרת חבלים

צפו: השתלשל למצוק התלול בכדי לחלץ את ביצי העיט

בעקבות התחשמלות של 'עיט ניצי' הנמצא בסכנת הכחדה ליד נחל זוויתן, הגיעו פקחים למקום ובעזרת משדור, זיהו את מיקום הקן ממנו הגיע, הנמצא במצוק תלול | ע"מ להציל את ביצי העיט, השתלשלו בעזרת חבלים והצליחו להציל את הביצים ולהעבירם למדגרה • צפו בחילוץ

צפו: השתלשל למצוק התלול בכדי לחלץ את ביצי העיט
חילוץ ביצי העיט צילום: מתוך הסרטון

אמש (ראשון) זוהה על פי משדר, כי 'עיט ניצי' התחשמל על עמוד מתח גבוה. פקח שהגיע למקום אסף את הפרט, ומכיוון שזהו פרט מקנן, החל מרוץ נגד הזמן להצלת ביצי העיט, שזוגתו כנראה עדין מקננת בסמוך. הפרט שהתחשמל, סומן כגוזל בקן בו בקע, בנחל גמלא בשנת 2018.

חילוץ ביצי העיט מהצוק המסוכן. קרדיט: חנוך טל רט"ג/דברות המשטרה

כחלק מפרויקט פורשים כנף ישנו משדור, אשר נועד לזהות גורמי פגיעה ולטפל למניעתם. משדר זה הציל את הביצים במקרה זה ובמקביל חברת חשמל תפעל מיידית לטיפול בעמודי החשמל באזור.

עיט ניצי, הנו מין אשר מוגדר בישראל כמין בסכנת הכחדה חמורה, וכיום נותרו רק כ-15 זוגות שמקננים בישראל. במקרה זה השארת הביצים בקן משמעותה גזר דין מוות ונעשה מאמץ מורכב עם מיומנות מקצועית לאיסוף זהיר של הביצים מהקן תוך גלישה אל הקן מהמצוק.

אליקה מעטוף, פקח של רשות הטבע והגנים ומתנדב ביחידת החילוץ, גלש אל הקן, אסף את הביצים למדגרה ניידת על מנת לשמור עליהן בזמן החילוץ ומשם הביצים הועברו אל שמורת טבע חי בר כרמל, אל גרעין הרביה של עיטים ניציים (ומינים אחרים) על מנת להשלים את ההדגרה ולגדל בבטחה את הגוזלים.

מעטוף מספר: "גלשתי מהמצוק בזהירות רבה עשרות מטרים, להפתעתי מצאתי בקן שתי ביצים של עיט ניצי. עטפתי את הביצים בזהירות, והנחתי אותן בתרמיל מחומם ומרופד. עליתי בזהירות עם שתי הביצים חזרה לשפת המצוק. אני שמח שהחילוץ עבר בהצלחה".

חילוץ ביצים רשות הטבע והגנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד