י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
49 ימים לבחירות

יחסינו לאן? החיבורים בציונות הדתית - תמונת מצב

פחות משלושה ימים לסגירת הרשימות, ועדיין אין שום סימן לחיבור גדול במגזר הדתי-לאומי | אז באיזה מתכונת ירוצו, והאם אנו צפויים לאיבוד קולות מאסיבי מימין?

יחסינו לאן? החיבורים בציונות הדתית - תמונת מצב
סמוטריץ' ובן גביר צילום: פלאש 90

49 ימים לבחירות, שוב הציונות הדתית מגיעה אל הימים האחרונים, כשעדיין לא ברור באיזה מתכונת ירוצו. במשך שנים, היו בעיקר 2 מפלגות במגזר הדתי: 'הבית היהודי'/ 'מפדל' ו- 'תקומה'/ 'האיחוד הלאומי'.

אך לפני שנתיים, בבחירות 2019 א', בנט פרש מהאיחוד, והקים את 'הימין החדש' שקרץ גם למצביעים דתיים. באותה מערכת בחירות, 'עוצמה יהודית' שהייתה עד אז מפלגת דתית-קיצונית שלא נחשבה באיחוד, נכנסה לתמונה.

ומאז ועד היום (שלוש מערכות בחירות), כל פעם המגזר רץ במתכונת אחרת, כשתוך כדי שלושת מערכות הבחירות הצטרפה גם 'נעם' לתמונה.

לקראת יום חמישי בחצות, שבו יסגרו דלתות הוועדה המרכזית לבחירות, נציג את התמונות מצב העדכנית ביותר.

'הציונות הדתית':

המפלגה של סמוטריץ', היא המפלגה הבכירה ביותר שמציגה את עצמה כמפלגת דתית-לאומית בלבד. מאז שפרשו מבנט, 'הציונות הדתית' שינתה את שמה מ'האיחוד הלאומי', אך בינתיים הם לא עוברים את אחוז החסימה.

נכון לעכשיו, המפלגה היחידה שאיתה ניהלו משא ומתן היא 'הבית היהודי', אך הם עדיין לא חתמו איתם. על סמוטריץ' מופעל לחץ כבד מפעילים ימניים, וגם על פי דיווחים, מראש הממשלה להתאחד יחד גם עם בן-גביר וגם עם הבית היהודי. אך נכון לעכשיו, הסיכויים הם שירוצו רק עם 'הבית היהודי'.

'הבית היהודי':

המפלגה שהייתה פעם הסיעה המרכזית של הציונות הדתית, הפכה לנישתית, אך הצליחה קצת לעלות את מספר מצביעה, בזכות פריימריז על ראשות המפלגה, וגם על הרשימה.

כרגע, המפלגה דורשת מסמוטריץ' ריץ'-רץ' מלא ברשימה, למרות שהם שווים על פי הסקרים פחות ממנדט. למרות שהבטיחה שתתאחד עם סמוטריץ', חגית משה גם בדקה איחוד עם בנט, ואף על פי פרסום ב'ערוץ 7', בנט הציעה לה 2 מקומות בעשיריה. אך נכון לעכשיו, נראה כי תתאחד עם סמוטריץ'

'עוצמה יהודית':

מפלגתו של בן-גביר, שמעולם לא צלחה את אחוז החסימה, עדיין מאיימת לרוץ לבד גם במקרה שלא יהיה איחוד.

מאז תחילת הבחירות, עדיין לא התנהלו שום מו"מ בינם לבין סמוטריץ', והסיכויים לאיחוד בין השניים נראים קלושים, בעיקר בגלל הדם הרע בין השניים.

אך למרות זאת, בן-גביר לא מחכה, וכבר הודיעה על איחוד עם מפלגת 'נעם', והוא מבחינתו ירוץ בכל מקרה. גם במידה של איבוד קולות.



 

הציונות הדתית הבית היהודי האיחוד הלאומי איתמר בן גביר בצלאל סמוטריץ'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד