י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
התחבר לקהילת קרליבך

הנשיא המכהן הודח: מהפך בהנהגת הקהילה החרדית בהונגריה

מהפך בבחירות להנהגת הקהילה החרדית בהונגריה: יהודה דויטש ניצח את הנשיא המכהן בתשע השנים האחרונות • לקהילה יש ארבעה בתי כנסת, מסעדה, מקווה המשמש את כלל האוכלוסייה היהודית, בית ספר, בית אבות, בתי עלמין ואטליז

הנשיא המכהן הודח: מהפך בהנהגת הקהילה החרדית בהונגריה
יהודה דויטש צילום: באדיבות המצלם

בבחירות לנשיאות הקהילה שהתקיימו בבודפשט ביום ראשון, ניצח מר יהודה דויטש (קיבל 60%) את אדוארד דבלינגר (שקיבל 23%) שכיהן כנשיא הקהילה במשך 9 שנים.

דויטש הוא איש עסקים מצליח שחי כמה שנים בארה"ב שם התחבר לקהילת קרליבך, ושאב משם אהבת ישראל גדולה המתבטאת בין השאר, בקרב הכנסת אורחים, גמ"ח ויחס חיובי לכל אחד. מתוך דאגה לשיקום וחיזוק הקהילה החרדית (הקהילה האורתודוקסית ההיסטורית, ללא קשר לקהילת חב"ד שהיא קהילה בפני עצמה). בהונגריה, הנמצאת לדאבוננו בתהליך של דעיכה, הנשיא הנבחר יגייס את כושרו הניהולי ונסיונו העסקי לשקם ולחזק את הקהילה.

לקהילה יש ארבעה בתי כנסת, מסעדה, מקווה המשמש את כלל האוכלוסיה היהודית, בית ספר, בית אבות, בתי עלמין, אטליז.

לראשונה: הקהילה החרדית בהונגריה זכתה להכרה רשמית

ממשלת הונגריה חתמה בנובמבר 2019 על הסכם מיוחד עם איגוד הקהילות היהודיות עמי"ך (EMIH) החרדי, במסגרתו קיבלה הקהילה היהודית החרדית מעמד מיוחד והכרה רשמית מיוחדת ע"י המדינה, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה. בכך תוקן עוול של עשרות שנים במהלכן רק הזרם הנאולוגי-רפורמי בהונגריה נהנה מהכרה ממסדית רשמית ועמה מתקציבים ממשלתיים ישרים, בעוד הקהילה החרדית לא זכתה להכרה. חוסר השוויון הלך והחריף עם השנים, כאשר הקהילה החרדית המובלת על ידי חב"ד, הולכת וגדלה כל העת. ההסכם נחתם ע"י סגן ראש ממשלת הונגריה ז'ולט שמיין, והרב הראשי של איגוד הקהילות היהודיות (EMIH) הרב שלמה כובש, שהפך בעקבות חתימת ההסכם למייצג רשמי של הקהילה היהודית בפני השלטונות.

לאחר החתימה על ההכרה הרשמית ציין הרב שלמה כובש כי "זהו יום חשוב לקהילה היהודית האורתודוקסית בהונגריה שזכתה היום לצדק היסטורי. במשך מאות שנים הייתה הקהילה היהודית האורתודוקסית בהונגריה אחת החשובות והמשפיעות ביותר בעולם והיא זו שעיצבה במידה רבה את העולם היהודי האורתודוקסי כפי שאנו מכירים אותו כיום. אנו שמחים שהממשלה בחרה להעמיק את הקשר עם EMIH ובכך הכירה בהישגים שלנו ובעובדה שמדובר באחת הקהילות היהודיות התוססות ביותר במרכז אירופה.

הונגריה שלמה קרליבך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד