ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
השקעה לטווח ארוך

השקעות עיריית תל אביב-יפו בשכונת התקווה צפויות להביא לעלייה חדה במחירי הדירות

המהלך להסדרת רישום הנכסים שמובילה עיריית תל אביב-יפו בשכונת התקווה בהשקעה של 50 מיליון שקל, צפוי להתבטא גם בעלייה של כ-25% במחירי הנכסים. כך עולה מחוות דעת שמאית שהגיעה לידי "בחדרי חרדים". בכיר עירייה: ״מה שמנחה אותנו הוא לייצר ערך מובהק לאלפי משפחות ותיקות בשכונה, בבחינת צדק חברתי וחלוקתי אמיתי״

השקעות עיריית תל אביב-יפו בשכונת התקווה צפויות להביא לעלייה חדה במחירי הדירות
בית כנסת בשכונת התקווה צילום: יח"צ

לאחר שבשבוע שעבר חשף "בחדרי חרדים" את תוכניותיה של עיריית תל אביב-יפו להסדרת הבעלות באלפי נכסים בשכונת התקווה באמצעות הכנתן של תוכניות איחוד וחלוקה בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, כעת מתבררות ההשלכות שצפויות להיות למהלך על שווי הנדל"ן בשכונה. להערכתם של אנשי מקצוע בכירים המצויים בנעשה בשכונה שבדרום תל-אביב, צפוי המהלך להוביל לעלייה של עשרות אחוזים במחירי הדירות בשכונה.

נזכיר, כי בימים אלה מקדמת העירייה 12 תוכניות איחוד וחלוקה (רה-פרצלציה) המכסות שטח בן 440 דונם בסך הכל. במאות הדונמים הללו נרשמו לאורך השנים אלפי בעלויות בשיטת "המושע" – ריבוי שותפים בקרקע.  4 מתוך 12 התוכניות כבר אושרו להפקדה, ובקרוב צפויות לעלות לאישור 4 תוכניות נוספות.

מלבד רישום המגרשים, כוללת כל תוכנית שכזו גם סקר בעלויות, במסגרתו פונים כלל בעלי הנכסים בשכונת התקווה למשרדי העירייה, על מנת שבעלותם בנכסים שבחזקתם תירשם לראשונה באופן מסודר בטאבו.

לדברי האדריכל איל רונן, ראש צוות מזרח במינהל ההנדסה של עיריית תל אביב-יפו, צפויה תוכנית הרישום לאפשר התחדשות של תשתיות השכונה, וליצור הזדמנויות עסקיות מגוונות עבור בעלי הנכסים: ״מה שמנחה אותנו הוא לייצר ערך מובהק לאלפי משפחות ותיקות בשכונה, בבחינת צדק חברתי וחלוקתי אמיתי. שיטת הרישום ב'מושע' יצרה בקרב התושבים חוסר ודאות ביחס לזכויות הבנייה, היקף ותנאי היתרי בנייה ואפילו האפשרות של תושבי השכונה לקחת משכנתא מהבנקים, וכל אלה השפיעו לרעה על שווי הנכסים".


שכונת התקווה • קרדיט: בוקא סיורים

עוד לדברי רונן לדבריו, מהלכים דומים נעשו בשנים האחרונות גם בשכונות עזרא ושפירא הסמוכות – והשפיעו לטובה על כלכלת השכונות: "הניסיון המצטבר מראה כי ההסדרה הצפויה בחלוקה וברישום מחדש של הקרקעות בשכונת התקווה, צפויה להשפיע משמעותית על ערך הדירות".

דברים אלה נתמכים בחוות דעת שפרסם לאחרונה שמאי המקרקעין אריה קמיל, לשעבר מנהל מחלקת השומה של עיריית תל אביב-יפו, וכיום שותף במשרד קמיל, טרשנסקי ורפאל. על פי הערכה זו, צפויים ערכי הדירות בשכונה לעלות בכ-25% בעקבות הליך הרישום.

"להליך זה פוטנציאל השפעה ממשי בארבעה מישורים", כתב קמיל בחוות הדעת שהגיעה לידי "בחדרי חרדים". "הראשון - ההסדרה תרחיב את אפשרויות המימון הפרטי של תושבי השכונה. שנית - ההסדרה תחסוך בקיומן של ערכאות משפטיות, על כל המשתמע מהן. שלישית - ההסדרה תביא לתנופת בנייה חדשה בשכונה ולהפיכתה לפנינת נדל"ן ורביעית - ההסדרה תוביל לעלייה משמעותית בשווי המקרקעין בשכונה".

עוד לדבריו, "עד לפני שנה הוערך מ"ר בנוי בשכונת התקווה ב-18,000 עד 21,000 שקלים וזאת כאמור תחת רישום בשיטת ה"מושע" – ריבוי שותפים בקרקע. על פי נתונים ופסיקות, שיטת הבעלות הקיימת מפחיתה ב-25% מערך הדירות, כך שלאחר הסדרת הבעלויות צפויים ערכי הדירות לאזן הפחתה זו ובמספרים: להגיע ל-25,000 שקלים למ"ר בנוי ויותר".

התקווה תל אביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד