י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
שלב אחר שלב

הטיפים: כך תהפכו עסק כושל למצליח // מנדי קוריץ

התקופה האחרונה, מאז החל משבר הקורונה, גרמה לבעלי עסקים רבים להיכנס לקשיים כלכליים | השבוע אציג בפניכם שורת טיפים יעילים במיוחד, באמצעותם תוכלו להפוך עסק כושל - למצליח

הטיפים: כך תהפכו עסק כושל למצליח // מנדי קוריץ
מנדי קוריץ צילום: באדיבות המצלם

לאחרונה לקחתי פסק זמן מכתיבת הטור – ואיתכם הסליחה על כך. קיבלתי הרבה פניות מדוע הדבר הופסק, רבים מכם כתבו לי כי העצות סייעו להם במישורים רבים. אז כתבתי 35 טיפים לעסק מצליח, ובשבועות הקרובים אתן, בכל שבוע, מספר טיפים וקצת מכל נקודה.

1. נתחיל מהעסקים הקטנים

עסקים רבים בישראל הם עסקים של אדם אחד. כלומר, מי שעומד מאחוריהם עושה את הכל בעצמו – מנהל, עובד, משווק, מוכר, מתפעל, מתכנן וכו'. ברשימה הבאה החלטנו להתמקד באותם "פרשים בודדים" אשר דוהרים לבדם במשק, ולנסות לתת להם כמה טיפים אפקטיביים בהמשך הרכיבה. כן, היישר אל הארץ המובטחת.

בשלב ראשון, נדגיש שעסק של אדם אחד טומן בחובו לא רק אתגרים אלא גם יתרונות. זהו עסק דינאמי שלא תלוי בהוצאות קבועות-גבוהות בגין העסקת עובדים, הגמישות שלו רבה וגישת הלקוחות אל הסמכות העליונה מקלה מאד על הליכים מורכבים או פרויקטים ייחודיים. ההיכרות האישית והבלתי אמצעית עם הלקוחות מאפשרת להעניק שירות אישי ולהתייחס לכל לקוח באופן פרטני. כמו כן, קיימות אין ספור אופציות ופלטפורמות לעסקים של אדם אחד שיכולות להתגבר כמעט על כל מכשול ומכשול. הנה כמה טיפים מנצחים.

2. אל תתמקדו בנישה הנוחה לכם בלבד

עסק של אדם אחד דורש מבעליו לתפעל את כל המחלקות השונות של העסק כמו השיווק, המכירות, הייצור וכיוצא בזה. באופן טבעי, בעלי עסקים נמשכים לאזור הנוחות שלהם תוך "הזנחה" של הזרועות האחרות. למשל, בעל עסק שנמשך לנושא השיווקי משקיע יותר בגיוס לקוחות ופחות במתן שירות, ובעל עסק שחושש ממכירות שוקע בעבודה מבלי להגדיל את קהל לקוחותיו.

יש מבעלי העסקים הללו שלא מפעילים בכלל מחלקות נחוצות כמו הנהלת חשבונות (שדואגת גם לגבייה מסודרת) או מחלקה משפטית שמנהלת נכון את ההתקשרות מול הגורמים השונים. מבחינה זו, הטיפ הראשון שלנו הוא לדעת שעסק הוא מכלול. כל נקודה חייבת לקבל התייחסות אמיתית. גם אם הפעולה הספציפית הדרושה איננה אהובה עליכם, הצורך לא ייעלם. ניתן כמובן (ואפילו מומלץ) להיעזר בגורמים חיצוניים.

3. בחירת פלטפורמות פרסום אפקטיביות והשקעה בשיווק

השקעה בשיווק היא פרמטר חשוב מאין כמוהו להצלחתו של כל עסק, והדברים נכונים כמובן גם לגבי עסקים קטנים. חרף כך, לא מעט בעלי עסקים שפועלים לבדם אינם משקיעים די זמן בשיווק והתוצאה עלולה להיות בעוכריהם. עסק שקופא על שמריו ולא מגדיל את קהל הלקוחות באופן קבוע מסתמך יותר מדי על לקוחות קבועים שיכולים לעזוב מסיבות שונות ומשונות. יש להקצות זמן ספציפי לפעולות שיווק גם אם הדבר בא על חשבון הכנסות בטווח הקצר.

 4. מיקוד

הסוד שבמיקוד הוא אחד הסודות שעסק של אדם אחד חייב להכיר. היות שהעסק פועל על בסיס אדם אחד בלבד, אספקה של שירותים רבים מדי תגרום לקריסה מהירה. מנגד, התמקדות והתמקצעות בנישה ספציפית בתוך הענף היא מקום טוב לגדול ממנו. לדוגמה, אם אתם מציעים שירותי אדריכלות ועיצוב פנים, אל תחששו להתמקד בנישה בתוך נישה כמו "עיצוב משרדים" או "עיצוב דירות חדשות". ההתמקצעות תבוא לידי ביטוי בלקוחות ממוקדים, צבירת ניסיון עשיר, בניית שם ועוד. כפועל יוצא מכך – מחירים טובים.

 5. משאבים מוגבלים מנוצלים בחוכמה

אחד הדברים שמאפיינים יותר מכל עסקים של אדם אחד הוא משאבים מוגבלים. לא אחת, מדובר על עסקים בתחילת דרכם שאין להם "כיס עמוק" ולכן יש לבחור בקפידה את השקעת המשאבים של העסק תוך כדי התמקדות בהשקעות שמניבות תוצאות לטווח הקצר והבינוני. בטרם אתם יוצאים להרפתקאות שכרוכות בהוצאות גבוהות, נסו למקסם את יכולותיכם במשאבים הזמינים.

 6. אל תנסו למכור יותר מדי

עסקים רבים, בעיקר עסקים שצועדים את צעדיהם הראשונים, נוטים ליפול במלכודת של לקיחת כל עבודה בכל מחיר ולא משנה מה. הרצון העז להגדיל את קהל הלקוחות ולצבור ניסיון ומוניטין משפיע על שיקולים רציונאליים ועלול להתברר כטעות. בתור עסק של אדם אחד מרווח הטעויות מצומצם ועל כן קחו על עצמכם רק עבודות שאתם יודעים בוודאות שאתם מסוגלים לבצע. זאת, לא רק ברמת האיכות אלא גם בלוחות זמנים סבירים. 5 לקוחות סופר-מרוצים עדיפים על 20 לקוחות מאוכזבים. נכון, אולי תתעכבו בהכנסות השוטפות אבל עסק הוא ריצה למרחקים ארוכים היסודות שתבנו היום הם אלה שיחזיקו את העסק מחר.

את המשך הנקודות אתן בשבוע הבא. אין במאמר זה כדי להחליף יועץ או כדי להתוות דרך, ואין בדברים הנ"ל לקיחת אחריות על פעולותיכם. מקווה שעזרתי לכם. מוזמנים להביע את דעתכם או לשתף בנושאים שמעניינים אתכם. בכל שאלה ניתן לפנות במייל: [email protected]

כלכלה עסקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד