י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ישיבת הממשלה נדחתה שוב

פרופ' רן בליצר: "הסגר כאמצעי קסם כבר לא אתנו"

בעוד ישיבת הממשלה לדיון בהארכת הסגר נדחה שוב ושוב, מצהיר ראש קבינט הקורונה בריאיון נרחב, כי הסגר כהגדרתו מביא כמו שראינו לכל היותר לבלימת התחלואה שזה יותר טוב ממה שהיה קודם, אבל זה לא מחזיק מעמד לאורך זמן

פרופ' רן בליצר: "הסגר כאמצעי קסם כבר לא אתנו"
פרופ' רן בליצר צילום: צילומסך ערוץ 13

שעות לפני הפגישה של השרים: ראש קבינט הקורונה ב"מגן ישראל" וראש מערך החדשנות בקופת חולים כללית הפרופ' רן בליצר התייחס הבוקר (חמישי) בריאיון ל-Ynet לתחלואה בישראל וציין כי: "יש ירידה ברורה בשיעורי ההדבקה ובשיעורי התחלואה הקשה בקרב האוכלוסייה שהתחסנה ואלה חדשות מצוינות ומדגישות שוב את הצורך של אנשים בפרט מעל גיל 50 לצאת עכשיו ולהתחסן ולהגן על עצמם".

בפתח דבריו אמר בליצר: "החיסון אפקטיבי ועובד והוא האמצעי היחיד שיש לנו כרגע להשתלטות על המחלה. אנחנו רואים שאחרי שלושה שבועות של מגבלות, הן לא הצליחו להביא לירידה משמעותית במספר החולים. זה אומר שאין לנו יותר כמדינה אמצעי יעיל להוריד חזרה את התחלואה ואנחנו צפויים כנראה לראות המשך עלייה והדבקה משמעותית עכשיו כשהמשק ייפתח. הפתרון הוא ללכת ולהתחסן".

ראש קבינט הקורונה התייחס גם לירידה במספר המתחסנים: "אני חושב שהגל הראשון של המתחסנים בעצם מוצה ועכשיו אנחנו צריכים להגיע לקהלים שהם באופן טבעי מגיעים לזה. המחלה מתפשטת בקצב יותר מהיר מאשר אי פעם, ובסיטואציה הזאת אנשים נמצאים בסיכון. אנחנו עדיין לא יודעים להגיד האם רמת התחלואה הקשה שהזן הבריטי גורם, גדולה יותר או לא ממה שראינו קודם. אבל אין ספק שכשמסתכלים על בתי החולים ומחלקות הטיפול נמרץ, המצב קשה".

עוד הוסיף הפרופסור: "החיסון אפקטיבי ועובד והוא האמצעי היחיד שיש לנו כרגע להשתלטות על המחלה, כי כמו שראינו, אם בעבר היה לנו כמדינה אמצעי קיצוני שנקרא הגבלות, אנחנו רואים שאחרי שלושה שבועות של מגבלות מהסוג הזה, הן לא הצליחו להביא לירידה משמעותית במספר החולים. זה אומר שאין לנו יותר כמדינה אמצעי יעיל להוריד חזרה את התחלואה ואנחנו צפויים כנראה לראות המשך עלייה והדבקה משמעותית, בייחוד עכשיו כשנפתח את המשק. הפתרון הוא ללכת ולהתחסן".

"המשמעות היא שאנחנו לא רוצים יותר לייצר מדרגות בין אוכלוסיות. יש מספיק חיסונים בישראל כדי שניקח את הסיכון. לכן אנחנו אומרים כל אדם שרוצה להתחסן יכול לעשות את זה. אני רוצה להמליץ, קודם כל, לאנשים שנמצאים קבוצות הסיכון לעשות זאת. ולעשות זאת עכשיו, כי לוקח חודש עד שהשפעת החיסון והמנה השנייה היא מלאה", הבהיר ראש קבינט הקורונה.

"אני אגיד כך", הוסיף פרופ' בליצר וחידד, "אני חושב שאנחנו ראינו גם באירוע הקודם נקודות שבהן הגענו לסטטוס קוו הגיוני בעזרת שילוב של אמצעים. גם אמצעים דיפרנציאליים, גם הרמזור וגם אמצעים שעוד לא ניסינו אותם מספיק ואנחנו צריכים להכניס אותם. אנחנו צריכים להכניס מתווים חדשים וחכמים שמתבססים על עקרונות של דרכון ירוק, כלומר העובדה שאדם שהתחסן או החלים, גם אם הוא לא מוגן לחלוטין מפני הדבקה, הוא מוגן משמעותית יותר מאשר האדם שלא התחסן. ומצד שני, לשלב אמצעים כמו בדיקות מהירות. השילוב של זה יוכל לאפשר לנו מתווים חדשים שלא יכולנו לעשות קודם ולפתוח יותר דברים שפחדנו לעשות".

בהתייחסות לאישור ומועד פתיחת מערכת החינוך: "ההמלצה של פורום המומחים שהתכנס וישב אתמול הייתה ברורה -לאפשר לפתוח את גני הילדים וכיתות א-ב באזורים הירוקים. לגבי האזורים הצהובים הומלץ גם לפתוח את אותן הכיתות אבל להפעיל בהן מה שנקרא 'מגן חינוך' שזה אמצעי של בדיקות המוניות שצריך לעשות פעם בשבוע בקרב התלמידים ובכך להפחית את הסיכון להדבקה בתוך הכיתות גם באזורים הצהובים".

"לבסוף, המלצנו לעבור למצב שבו מורים מחוסנים הם אלה שילמדו ברמה הפרונטלית, ומורים שמאיזו שהיא סיבה לא רוצים להתחסן ילמדו בזום. אבל הנקודה היא שמי שנכנס לכיתה עם מספר משמעותי של ילדים הוא באמת באמת מאוד חשוב, שהוא יהיה מחוסן ובכך יגן על הילדים", הוסיף.

בשלב זה עבר ראש קבינט הקורונה להתייחס להארכת הסגר: "הסגר כאמצעי קסם, שמאפשר תוך כמה שבועות להוריד את התחלואה ואת ה-R, כבר לא איתנו, משום שסגר כהגדרתו מביא כמו שראינו עכשיו לכל היותר לבלימת התחלואה ול-R=1 שזה יותר טוב ממה שהיה קודם. אבל זה לא מחזיק מעמד לאורך זמן".

עם זאת הבהיר: "האם הסגר עבד? הוא עבד מהבחינה הזו שהוא עצר את המשך העלייה והביא אותנו לקו ישר, אבל זה לא מספיק טוב לאורך זמן. אנחנו לא יכולים לבנות על זה שאנחנו נעבוד בשיטה של הדבקות דרמטיות תקופה מסוימת וסגר תקופה אחרת. צריך הגנה רב שכבתית".

בהמשך נשאל האם דרישתו הצפויה של בני גנץ לפתוח את המשק לחזור לסוג של נורמליות, היא נכונה? "שר הביטחון, עד כמה שאני מבין את הטענה, מבין את העובדה שאי אפשר לתת לנגיף להתפשט באופן חופשי", השיב בליצר, וחידד: "כשאנחנו רואים את המחירים בבתי החולים. השאלה שנשאלת היא מהו הרגע, וכולם אומרים שרגע כזה צריך להגיע, שבו אנחנו לא יכולים להיבנות יותר על הסגר, שמשתק את הכלכלה והמשק, ולאיזה פרק זמן אנחנו יכולים למשוך אותו".

עוד הוסיף הפרופסור, "לכן, אנחנו צריכים כרגע להתחיל לבנות מנגנונים חלופיים, חליפי סגר שזה אמצעים יותר חכמים. לפתוח חינוך אבל באופן דיפרנציאלי באזורים הנכונים ועם בדיקות המוניות. לפתוח בהמשך תרבות, לא באופן גורף, אלא לאנשים שנמצאים תחת הדרכון הירוק ותחת ההגנה של החיסונים בשילוב יחד עם בדיקות מהירות שמאפשרות לך להוריד עוד יותר את הסיכון. לפתוח את המסחר, אבל לעשות את זה באופן חכם, שבשלב הזה הסיכון הוא מאוד גדול לא לאפשר לאנשים היכנס לחנויות ולהיות ביחד בחללים ביחד, אבל לפתוח ולפתוח דברים שבהם אין קבלת קהל ובהם הסיכון מאוד קטן".

"כלומר, אנחנו צריכים לייצר שגרה חדשה ולהקפיד אבל במקביל לכל זה, אם לא נעצור הפרות המוניות, התקהלויות המוניות בתוך חללים סגורים, אנחנו כציבור לא נצליח לעמוד מזה, משום ששיעורי התחלואה ימשיכו לטפס, בתי החולים יתמלאו ואנשים ישלמו בחייהם", סיכם ראש קבינט הקורונה.

פרופ' רן בליצר קורונה סגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד