ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

בריטניה בוחרת: במי יבחרו החרדים?

יום הבוחר בבריטניה, והמרוץ שהפך למשולש ומסקרן מתמיד נכנס ליישורת האחרונה • במי ייבחרו החרדים? • מי צפוי לנצח? • ומה יקרה אם בראון יסרב להתפטר?

קמרון ובראון
קמרון ובראון

יום הבוחר בבריטניה: הבחירות בממלכה הבריטית המאוחדת, שייערכו היום (ה), הצליחו בשבועות האחרונים לסחוף אחריהם אפילו את האדישים שבבריטים. מיושבי בתי הקפה בסוהו ועד אנשי דרך הוויסקי בסקוטלנד, ממבלי הפאבים באירלנד ועד ליושבי ההרים בוויילס, בכל מחוז ועיר מנהלים שלושת המפלגות קרב על ליבו של הבוחר.

עתה, עם הגיעו של המירוץ ליישורת האחרונה, הולכת ומתבררת זהותו של המנצח העתידי: דיוויד קמרון, העומד בראשות מפלגת הטוׁרים השמרנית.

התוצאה אינה בלתי צפויה, אולם בפרספקטיבת השבועות האחרונים, בהם נכנס ניק קלג ומפלגתו הליברל-דמוקרטית למשוואה, שום דבר כבר איננו ברור מאליו.

הקול היהודי והחרדי, אומרים עסקנים פוליטיים חרדיים בבירה האנגלית, מובטח ברמה הארצית לשמרנים. הלייבור, ברשותו של גורדון בראון, פשוט מתערב יותר מדי בתכני החינוך החרדי, הם אומרים. קמרון, לעומתו, מחזיק במצע הגורס התערבות ממשלתית מינימלית, ובמצעו אף מופיע סעיף המבקש להתיר את התלות בין מתן תקציב משלתי למוסדות חינוך, לבין פיקוח על תכני החינוך.

אולם בעוד ברמה הארצית נתונה תמיכת היהודים לשמרנים, דווקא בשכונה החרדית הגדולה בלונדון, שכונת סטמפורד היל, מתכוונים החרדים לתמוך במועמדת הלייבור באיזור, דיאן אבוט, שעשתה רבות למען יהודי המחוז במסגרת כהונתה בפרלמנט.

אם לא תתרחש הפתעה מיוחדת בימים הקרובים, צפוי גורדון בראון, האיש שהמתין במשך שנים ארוכות לרשת את טוני בלייר הכריזמתי, לפנות את הבית בדאונינג 10, כמו גם את כסאו בראשות מפלגת הלייבור.

פרשני הממלכה, מאוחדים בדעתם, כי רק קונסטלציה של תוצאה צמודה במיוחד, שתכלול את הגעתה של מפלגת הלייבור למקום השני, עלולה להוות כר לספקולציה פוליטית במסגרתה יתמוך קלג בבראון, וישאירו על כסאו בראשות הממשלה.

מאבק הירושה על כסא מנהיג הלייבור כבר נפתח, כשמרבית ההערכות הן, כי מי שמכהן כיום כשר החוץ, דיוויד מילבנד הכריזמטי, הוא שצפוי לרשת את בראון.

קמרון, המנצח העתידי הכמעט ודאי, מפציר - כדרכם של מנצחי סקרים - בתומכיו שלא להיתפס לשאננות. "אני בטוח שננצח, אבל שום דבר לא סגור", אמר שלשום.

אולם נדמה כי גם אם הרושם שמבקש קמרון ליצור הוא של ספק קל בניצחונו, הרי שמבחינה מנטלית ומעשית הוא כבר מוכן להכנס לנעלי ראש הממשלה.

כך או כך, עתידות הקלפיות להיפתח הבוקר בשעה 6:00 בבוקר (שעון בריטניה) והאחרונות שבהן ייסגרו בשעה 21:00. תוצאות האמת בכל מחוז צפויות להתחיל התפרסם עוד לפני 22:00 ולהימשך אל תוך הלילה. 22 מתוך 650 מחוזות בחרו, עם זאת, לספור את הקולות רק בבוקר יום שישי.

תרחיש המטריד את תושבי הממלכה ביומיים האחרונים למירוץ רב התהפוכות, הוא תרחיש במסגרתו, ינצח קמרון בהפרש קטן, הפרש שיאפשר לבראון לסרב להתפטר באופן מיידי מתפקדיו, ולנסות להקים ממשלה עם רסיסי המפלגות הקטנות בפרלמנט.

התפטרותו של בראון נחוצה על פי החוק הבריטי בכדי לאפשר למלכה להכריז על זהות המנצח, בו בחרה להקים ממשלה.

במידה ותרחיש כזה יתממש, ובראון יסרב לוותר על מושכות השלטון, יהיה זה תפקידם של המחוקקים להדיחו. במקרה כזה תופיע המלכה בבית התחתון ב-25 במאי ותציע לחבריו לערוך הצבעת אי-אמון כדי להדיח את הממשלה היוצאת. אם ההצבעה תאושר, תורה המלכה למנהיג המפלגה הגדולה להרכיב את הממשלה הבאה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד