ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
בלי אינטרסים אישיים

ה'מועצת החסידית' במלוא יופיה והדרה // משה ויסברג

הטלטלה שעברה בשבוע האחרון סיעת 'אגודת ישראל' בדרך לסגירת הרשימות | ההחלטה הדרמטית של מועצת גדולי התורה, והמהפך: חסידות בעלזא הוצבה במקום השלישי על פי דין תורה | משה ויסברג בטור אישי לדמותה של מועצת גדולי התורה החסידית שהנציגים צועדים לאורה

ה'מועצת החסידית' במלוא יופיה והדרה // משה ויסברג
מועצת גדולי התורה צילום: באדיבות המצלם

לא פעם פונים אליי יהודים כאלה ואחרים ומנצלים את תפקידי כעורך אתר חדשות חרדי וכאחראי על סיקור החצרות והקהילות במגזר, ובפיהם שאלה: האם אכן עסקני הציבור, חברי הכנסת, הם באמת באמת שליחים נאמנים של גדולי התורה, או שמא הם משתמשים בפלטפורמה שניתנה להם כדי לקדם את מקומם ואת האינטרס האישי שלהם כביכול בשם התורה והקהילה?.

שוב ושוב אני מדגיש להם בתשובה כי מי שמכיר את חברי הכנסת החרדיים והאנשים שסביבם יודע את האמת. אין צורך להכביר במילים אודות כפיפות הקומה שלהם לרבנים גדולי הדור והאדמו"רים ששלחו אותם לתפקיד. הם תמיד מביטים למעלה כדת מה לעשות, בהכנעה גמורה וביראת הרוממות.

לא תמיד תשובתי מספקת את השואלים. הם מבקשים הוכחות לכך, ולפעמים באים בטענות כאלו או אחרות כנגד שליחי הציבור. שמא היו צריכים לנהוג כך או אחרת, ואילו היו מקשיבים באמת ובתמים לרצון קודשם של המשלחים, דברים היו נראים אחרת.

בסוף השבוע האחרון, עם הגשת הרשימות, זכינו וניתנה ההוכחה המוחצת ביותר. אחרי מחלוקת ארוכת ימים וחודשים בין חצרות הקודש בעלזא וויז'ניץ אודות המיקום השלישי של אגודת ישראל, התקבלה הכרעתם של גדולי הדור ששלחו את הצדדים לבוררות על פי תורה כיאה ליהודים יראי שמיים, תלמידי תלמידיו של הבעל שם טוב הקדוש.

אין זה סוד שחסידות ויז'ניץ החזיקה במקום שלה מזה עידן ועידנים. כבר מיסוד אגודת ישראל הייתה הסיעה המאוחדת ממוקמת במקום הראוי לה לפי גודלה, והנה לפתע באה חסידות בעלזא ומבקשת לשנות את התמונה כפי המגיע לה ולפי גודלה כפי שבעבר נחשף כאן ב'בחדרי חרדים' במספרים שהביא הכתב הפוליטי ארי קלמן, ממועצת הקהילות של אגודת ישראל בה הוצגו כמה שווה כל חסידות.

כל דרדק פוליטי יודע שלשנות מהלכים פוליטיים זה קשה מאוד, על אחת כמה וכמה כשמדובר בתנועה שנוסדה לפני עשרות שנים ומעוגנת בבירוקרטיה סבוכה. באופן טבעי, אילו היו הצדדים מתנהגים רק על פי האינטרס האישי, יתכן והמחלוקת לא הייתה מסתיימת לעולם.

ברגעים אלו, כאשר העניינים יגעים ונראים ללא פתרון, נכנסה מועצת גדולי התורה לתמונה. האדמו"רים חברי המועצת שהאחריות לפעילות הציבורית מונחת על כתפיהם הרחבות קיבלו החלטה ברורה וחד משמעית: כאשר יש מחלוקת, על הצדדים להתדיין באופן מכובד וראוי בבוררות. זו אולי נשמעת החלטה פשוטה, אבל כאשר היא משנה סדרי עולם, הרי היא החלטה דרמטית וכבדת משקל.

גדולי התורה חברי המועצת לקחו על עצמם אחריות עצומה, כאשר קיבלו החלטה שיהיו שיראו בה מהפך של ממש באגודת ישראל: הקהילות החסידיות כולן הפכו השבוע חלק בלתי נפרד מהתנועה הקדושה שנוסדה על ידי מצוקי ארץ זכר צדיקים וקדושים לברכה. המעורבות הזו של כל הקהילות באופן ייצוגי ושוויוני ומכובד, היא החלטה משמעותית ומהפכנית, שמעניקה תנופה אדירה לאגודת ישראל. מהיום כל קהילה מיוצגת לפי גודלה הראוי, ולכל קהילה יש ייצוג במקום כל שהוא ברשימה. קחו למשל את חסידות צאנז שקיבלה מקום ריאלי (בהתחשב בחוק הנורבגי) דבר שלא היה מאז ומעולם.

אין ספק שהתוצאות של המהפכה יבואו לידי ביטוי כבר בבחירות הקרובות כאשר יהדות התורה תצמח במספר הקולות ואולי אף במנדטים. אך עוד קודם לכך, הניצחון של הסיעה החסידית היא בעצם ההחלטה: יש לנו גדולי תורה, ועל פיהם אנו חיים.

מהם יראו וכן יעשו.

מועצת גדולי התורה אגודת ישראל חסידות ויז'ניץ חסידות בעלזא משה ויסברג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד