ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הצצה אל מאחורי הקלעים

התמליל המלא משיחת האדמו"רים: "למרות האסונות אין הצדקה לרדיפות"

במהלך ביקורו של הרבי מסאדיגורה במעונו של הרבי מויז'ניץ התפתח דו שיח מרתק בין האדמו"רים ממנו ניתן ללמוד על יחסם להנחיות הממשלה וההתנהלות בתקופת הקורונה כלפי המגזר החרדי "אין גבול להצקות שעוברים הערליכע יידן" | 'בחדרי חרדים' עם התמליל המלא מדבריהם 

התמליל המלא משיחת האדמו"רים: "למרות האסונות אין הצדקה לרדיפות"
האדמו"רים מויז'ניץ וסאדיגורה צילום: שוקי לרר

בשיחה שנערכה בליל ט"ו בשבט בין האדמו"ר מויז'ניץ לאדמו"ר מסאדיגורה שביקר אצל הרבי מויז'ניץ שוחחו צדיקי הדור על הקשיים שמערימה הממשלה על חיי הדת בתקופת הקורונה והרדיפות מצידם כפי שהאדמ"ורים כינו זאת, וכן את חוסר ההיכרות של מקבלי ההחלטות עם אופי החיים של הציבור החרדי.

הנושא עלה לאחר שהרבי מויז'ניץ התעניין האם בבית רוז'ין נהגו לערוך טיש ט"ו בשבט כבר בלילה. על כך השיב הרבי מסאדיגורה כי בעבר היו עורכים את הטיש ביום אך בארץ ישראל עברו אדמו"רי בית רוז'ין לערוך את השולחן בליל חמשה עשר בשבט.

בשלב זה שאל האדמו"ר מוויז'ניץ האם גם השנה בחמשה עשר בשבט עורכים את השולחן בלילה. הרבי מסאדיגורה השיב כי השנה הדברים קצת שונים. מכאן התפתח דו שיח מרתק בין האדמו"רים ממנו ניתן ללמוד על יחסם להנחיות הממשלה וההתנהלות בתקופת הקורונה כלפי המגזר החרדי.

'בחדרי חרדים' מביא את תמליל השיחה המלא כפי שפורסם בעלון 'פונעם רבעינס הויף' היוצא לאור בחצר סאדיגורה כמידי שבוע.

האדמו"ר מויז'ניץ: "האם בבית רוז'ין היו עריכת השולחנות בחמשה עשר בשבט ביום"?

האדמו"ר מסאדיגורה: "מלפנים היו עורכים השולחנות ביום, כאן בארץ ישראל התחילו רבותינו לערוך השולחנות בליל חמשה עשר בשבט".

האדמו''ר מויז'ניץ: "השנה בחמשה עשר בשבט גם כן עורכים שולחן"?

האדמו"ר מסאדיגורה: "בהאי שתא קצת השתנה הסדר".

האדמו''ר מויז'ניץ: "כנראה בגלל הרשויות..."

האדמו"ר מסאדיגורה: "לכל דבר יש שיעור וגבול".

האדמו"ר מויז'ניץ: "אכן כבר שאלתי זאת, האם אין שיעור וגבול לרדוף ולהציק את הערליכע יידן, הפארפירער'ס (המנהיגים) שלהם מדמים לחשוב שבזה הם יצליחו למנוע את התפשטות הוירוס".

האדמו"ר מסאדיגורה: "כשרואים רק את המציאות היחידה (של דרך ההתמודדות עם הווירוס) לשיטתם אל מול העינים, אינם שמים על לב את כל הנזקים הנלווים שיוצא מכל זה, ולפעמים הנזקים הללו גורמים נזק גדול עוד יותר מהדבר בעצמו..."

האדמו"ר מויז'ניץ: "אכן כבר זעקתי אודות זה ברבים, בוודאי צריכים להיזהר בזהירות הראויה, אך מה לזה ולריבוי הביטול תורה בתלמודי תורה וכן סגירת בתי החינוך לבנות וכו' וכן כל העניין של ביטול החתונות שממש רדפו והציקו בזה לאלפי משפחות, והוא דבר נורא!"

האדמו"ר מסאדיגורה: "אין להם הרי שום השגה במהלך ובדרך החיים שיש לנו..."

האדמו"ר מויז'ניץ: "אכן הם הרי גם כן מחוייבים לדרך תורתנו הקדושה!". 

האדמו"ר מסאדיגורה: "הגאון בעל החזון איש זצ''ל כבר אמר, שאע''פ שהם אומרים שהם מרובים יותר בכמות, אבל כשיש ספינה מלאה בתורה ומצוות וספינה ריקה, הספינה הריקה צריכה לזוז בכדי שהספינה המליאה תוכל להמשיך בדרכה, וזהו אפי' כשספינה המליאה קטנה יותר מהספינה הריקה..."

האדמו"ר מוויז'ניץ: "אם הם רוצים שיקראו לזה מדינת הגויים, הרי כאן זהו ארץ ישראל, כאן זהו ארץ קדושה! אין להם ברירה אחרת רק ללכת בדרך התורה..."

בהמשך סיפר הרבי מסאדיגורה לרבי מויז'ניץ כי דודו ה'אהלי יעקב' מהוסיאטין מביא בספרו, שכאשר נכנסו נציגי ארגון 'חיבת ציון' אל אביו מרן האדמו"ר מבוהוש, בכדי לקבל את תמיכתו לעלייה לארץ ישראל, שאל אותם הרי הנכם באים לכאן אודות ארץ ישראל, מנין לכם שארץ ישראל נתונה לבני ישראל? ולא ידעו מה להשיבו, והוציא להם חומש והראה להם לשון הפסוקים בתוה"ק שאת הארץ הזאת את ארץ ישראל הקב''ה נתן לאברהם אבינו ולזרעו אחריו עד עולם, ואמר להם שרק אם מקיימים דברי תורתנו הק' יש לנו זכות לאחיזה בארץ הקודש, "אכן לאחר מכן פייסם..." סיפר הרבי.

האדמו"ר מוויז'ניץ הוסיף וסיפר מאביו בעל ה'ישועות משה' מוויז'ניץ זצ"ל, שסיפר לו כי בשנת תש"ח כשהקימו את המדינה והרבה יצאו לרקוד ברחובות מרוב שמחה, הוא חרק שיניו ולא יכול היה לסבול זאת...

"כלל ישראל סובלים מאד בכלל בשנים האחרונות, מלבד עצם הדבר (הנגיף) המצב קשה מאוד ולדאבון לב יש חולים רבים שצריכים רפואה שלימה, כמה יש שנפטרו רח"ל, אבל זה ממש לא מצדיק את הרדיפות שלהם...", חתם האדמו"ר מויז'ניץ את הנושא.

הרבי מויז'ניץ הרבי מסאדיגורה קורונה טו בשבט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 50 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד