י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
תגלית היסטורית

למרות מתקפת הנאצים: ביתו של הרבי מקוצק שרד

התרגשות בעולם החסידות עם היוודע התגלית ההיסטורית, כי ביתו של הרה"ק רבי צבי הרשל מורגנשטרן זי"ע, מאדמו"רי בית קוצק שרד את מתקפת הנאצים על העיר לוקוב | מאיר בולקה, העוסק בשימור מורשת יהדות פולין מבטיח לעשות הכל שהבית יישאר לזיכרון עולם ולא ייהרס

למרות מתקפת הנאצים: ביתו של הרבי מקוצק שרד
רבי צבי הרשל מורגנשטרן צילום: Krzysztof Czubaszek

אחרי שנים רבות, אותר ביתו של הרה"ק רבי צבי הרשל מורגנשטרן זי"ע, צאצאו של הרה"ק רבי מנחם מנדל (מורגנשטרן) מקוצק זי"ע שחצרו פעלה בפולין עד מלחמת העולם השניה. כך מספר קשישטוף צובשק, חוקר והיסטוריון פולני מהעיר לוקוב.

צובשק (Krzysztof Czubaszek) מספר כי חקר אחר ההיסטוריה היהודית של עיר הולדתו כמו הרכבת פזל. בראיון לרדיו מקומי הוא אמר שהוא מרגיש את "האתגר בקילוף השכבות וכל פעם כשהוא מאתר מידע חדש, יש לו סיפוק רב".
הגילוי האחרון שלו, הוא ביתו של הצדיק רבי צבי הרשל, צאצאו של הרבי מקוצק זי"ע, מגדולי עולם החסידות לפני מאות שנים.

רבי צבי הרשל מורגנשטרן זי"ע מקוצק. צילום: Krzysztof Czubaszek

לדבריו, הוא הופתע לגלות כי בית זה שרד את ההרס הנורא של הגרמנים והמשיך לשרוד עוד 80 שנה נוספות מאז המלחמה ועד היום, למרות שמרבית השכונה נהרסה כליל. לדבריו, בית הכנסת, בית המדרש והמקווה שהיו סמוכים לבית, לא שרדו את ההרס שביצעו הנאצים ימ"ש, אולם ביתו של הרבי רבי צבי הרשל זי"ע שרד והשתמר.

צובשק מספר בפוסט שכתב כי ביתו של הצדיק הופיע לו כשתרגם ספר מיידיש לפולנית, שעסק בזיכרון יהודי העיר שיצא בתל אביב בשנת 1968 ובספר מתואר הבית שאותר זה עתה: "בצומת הרחוב הצדדי, היה בית לבנים אדום שהיה שייך לרב מורגנשטרן. בחזית הבית היתה חנות יין שנוהלה על ידי בנו ואשתו ובחצר הבית היה מטע אגסים. חסידים רבים היו סביב רבם ומנהג זה המשיך לאחר שרבי צבי הרשל קיבל אחר הרבי מקוצק את הסמיכה לרבנות, בשבתות הם היו מגיעים לשהות עם רבם ובעיקר בסעודות שבת. כל מי שעבר ליד ביתו של הרבי, עשה זאת בנשימה עצורה", תיאר צובשק.

ביתו של הרבי זי"ע שהתגלה. צילום: Krzysztof Czubaszek

רבי צבי הרשל מורגנשטרן חי בפולין בין השנים 1858-1920, הוא היה בנו של רבי חיים ישראל שחי בין השנים 1840-1906, שהיה נכדו של רבי דוד, נכדו הגדול של רבי מנחם מנדל מקוצק זי"ע. רבי צבי הרשל שהיה מיסטיקן והוגה דעות, קיבל את סמיכתו לרבנות, לאחר שאביו נפטר ועם הזמן הפך לאדמו"ר גדול. הוא הקים במקום מושבו בית דין צדק ונחשב היה לאיש אמיד בגלל חנות יין ומפעל נרות שהיו בבעלותו.

עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה עבר הרב מורגנשטרן לוורשה, שם שהה שלוש שנים כשהוא מוקף בחסידיו. לאחר שחזר לעירו לוקוב ב-1917, הוא נפל למשכב עד שנפטר שלוש שנים לאחר מכן. בנו רבי ברוך משה זצ"ל (1892-1942), המשיך אחריו את החסידות והיה מנהיג הקהילה, עד שעזב את העיר עם פרוץ המלחמה ומאז חדלה החסידות מלהתקיים. אדמו"רי קוצק טמונים בבית העלמין היהודי, תחת אוהל שנבנה מעל מצבותיהם.

מאיר בולקה במעונו של הרבי ממודז'יץ.

מאיר בולקה, העומד בראש ארגון J-nerations, העוסק בשימור מורשת יהדות פולין, אומר ל'בחדרי חרדים', כי "מיד עם התגלות המידע החשוב הזה, פניתי לקשישטוף כדי לקבוע איתו פגישה בהזדמנות הראשונה בה יתאפשרו הטיסות בין פולין לישראל כדי לקדם הקמת שילוט להנצחת הרבנים החשובים וכן לאשרר כי בית זה יישאר על תילו ולא ייהרס"רבי צבי הרשל זי"ע מוקף בחסידים. צילום: Krzysztof Czubaszek

הרבי מקוצק השואה רבי צבי הרשל מורגנשטרן תגלית היסטורית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד