י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ה'חלוקה' של ראש חודש

וידאו נדיר: ראש הישיבה הגרמ"ד מבריסק זצ"ל סופר דולרים בביתו

הגרמ"ד סולובייצ'יק זצ"ל מבריסק, ניהל את ישיבתו בעשר אצבעותיו והיה מעורב עד השקל האחרון של כל אברך בכל חודש. במלאות השבעה 'בחדרי' מגיש תיעוד של ראש הישיבה בביתו ברחוב עמוס, כשהוא סופר דולרים ומבקש מנאמנו שיפרוט את הכסף בשביל החלוקה • צפו

וידאו נדיר: ראש הישיבה הגרמ"ד מבריסק זצ"ל סופר דולרים בביתו
הגרמ"ד בביתו בספירת דולרים לחלוקה צילום: יוחנן לוסטיג

זקן ראשי הישיבות, הגאון רבי משולם דוד הלוי סולובייצ'יק זצ"ל, ראש ישיבת בריסק, שהסתלק מעמנו לפני שבוע, היה מעורב בכל נושא ועניין בישיבתו. מן המפורסמות הייתה ה'משכורת', אותה היה מחלק לאברכים מידי חודש בחודשו במזומן. 

במלאת השבעה, הצלם יוחנן לוסטיג שהסתופף במשך השנים האחרונות בבית ברחוב עמוס ותיעד מראות נדירים מראש הישיבה זצ"ל, מגיש תיעוד מראש ישיבת בריסק כשהוא סופר שטרות דולרים לקראת החלוקה החודשית. 

בוידאו נראה לימינו, מקורבו הנאמן הרב יעקב ישראל דייטש, עליו סמך והיה פורט לראש הישיבה את השטרות לשקלים והגרמ"ד זצ"ל היה מחלקם בראש חודש. 

אחד מתלמידי הישיבה מספר בערגה ל'בחדרי חרדים': "ראש הישיבה ניהל בעצמו את כל מערך הכספים לישיבה, עד השנה האחרונה עשה חשבון בעצמו כמה מגיע לכל אברך, עד השנה האחרונה ממש - בגיל 98. אין מנהל לישיבת בריסק אפילו אין מזכיר ואין משרד, הראש ישיבה היה מגייס את כל הכסף בעצמו, והכל בדף נייר אחד, עליו היה עורך ר' דוד את החשבון במדויק". 

אחד התלמידים מעיד כי לגבי תשלומים של חשמל ומים, החזיק חשבון בנק בשם 'ישיבת הגר"ח' ותמיד ידע כמה יש בחשבון, והיה מוקיר את מי שהיה עוזר לישיבה. 

בביתו הצנוע ברחוב עמוס היו שתי מגרות, מגירה אחת לכספים של הישיבה ומגרה נוספת לכסף הפרטי, בכדי להיזהר ולא להשתמש בכספי הישיבה ואם פעם הסתפק ראש הישיבה בנוגע לכסף, היה מהורהר כל הזמן שלא יבוא לידי גזל. 

צפו בתיעוד:

הרב משולם דוד סולובייציק כסף חלוקה ישיבת בריסק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד