י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"סכום מגוחך"

חשיפה: אפליה כנגד תלמידי ישיבות ובנות סמינרים תושבי חו"ל

איגוד ישיבות וסמינרים בני חו"ל, שהוקם בתקופת הקורונה ע"י מס' מנהלי מוסדות אמריקאיים בישראל, קורא לממשלה ולסוכנות היהודית למנוע אפליה חמורה במסגרת פרויקט 'מסע' כנגד תלמידי ישיבות ובנות סמינרים חרדיים ודתיים | הסוכנות: "מופתעים מהטענה; אין חדש במדיניות"

בחורי ישיבה. אילוסטרציה
בחורי ישיבה. אילוסטרציה צילום: שוקי לרר

איגוד תלמידי חו"ל נגד תוכנית מסע: איגוד ישיבות וסמינרים בני חו"ל, שהוקם בתקופת הקורונה על ידי מספר מנהלי מוסדות אמריקאיים בארץ, קורא לממשלת ישראל ולסוכנות היהודית למנוע אפליה חמורה במסגרת פרויקט "מסע" כנגד תלמידי ישיבות ובנות סמינרים חרדיים ודתיים. במסגרת הפרויקט מתוקצבים צעירים יהודיים מחו"ל שמגיעים לישראל במסגרת תכניות שונות, אולם לטענת מנהלי המוסדות, קיימת אפליה כנגד תלמידי ישיבות שעד כה נהנו מתקציב במסגרת תכניות ללימודי יהדות בפרויקט.

פרויקט מסע נועד לתמרץ צעירים מהתפוצות להגיע לארץ על מנת לעודד עליה ולחזק את הקשר שלהם לישראל. המימון של הפרויקט מתחלק בין הסוכנות היהודית שמגייסת 50% מהתקציב למשרד ראש הממשלה שמשתתף אף הוא במימון 50% מהתוכנית.

מאז השקת הפרויקט בשנת 2004 השתתפו בו קבוצות מגוונות של צעירים בתכניות שונות כגון: סטודנטים, צעירים בתכניות מנהיגות, תכניות לפיתוח קריירה ועוד. אולם הקבוצה הגדולה ביותר היא של תלמידים בתכניות ללימודי יהדות. תכניות אלו כוללות: ישיבות שמשתייכות לזרם החרדי, ישיבות שמשתייכות לזרם הדתי לאומי, סמינרים לבנות ועוד. 

לטענת ראשי המוסדות, למרות חלקם הגדול של התלמידים במסלולים אלו, מנהלי הפרויקט והפקידים האחראים על חלוקת התקציב עושים כל שביכולתם על מנת למנוע ממוסדות אלו להנות אף הם מחלק שווה בתקציב הפרויקט. 

כך למשל, בשנים האחרונות הם החליטו על החלת קריטריונים שונים להשתתפות בתוכנית כגון: קריטריון לתיעדוף קבוצות גיל שונות, קריטריונים לתיעדוף צעירים על פי ארצות מוצא, קריטריונים לקיום פעילויות במתכונת שאינה מתאימה לפעילות ישיבתית (גם בישיבות ציוניות).  

לטענתם, מטרת הקריטריונים הללו היא אך ורק לקצץ בתכניות ללימודי יהדות על מנת להפנות את חלק הארי של התקציב לתכניות אחרות כגון התכנית לפיתוח קריירה ועוד. כתוצאה מאלו, הסכום פר תלמיד הופחת במאות אחוזים ומרבית המוסדות שוקלים לעזוב בשנה הבאה את התוכנית לחלוטין, משום שזו אינה מצדיקה את ההשקעה הנדרשת עבורה בהגשת מסמכים ועוד. 

"בשביל סכום מגוחך" אומר מנהל מוסד וותיק בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. לדבריו, "שמגיע בקושי לכמה אחוזים מהתקציב הכולל של המוסד, אנחנו נדרשים להתעסק בטפסים אין סופיים ולדרוש מהורי כל התלמידים מסמכים המעידים על גובה הכנסותיהם ועוד. זוהי אפליה לא מוצדקת שמטרתה להוציא את תלמידי הישיבות מתוך התוכנית." 

מנהל המוסד מוסיף ומבהיר כי הפגיעה העיקרית תהיה בתלמידים משכבות חלשות שלא יוכלו לעמוד בתשלומים הגבוהים הנדרשים על מנת לכסות את ההוצאות הכרוכות בשנות הלימודים בישראל. 

"מדוע תלמידי ישיבות לא זכאים להנות מתקציבי שנועדו לחזק את הקשר בין ישראל  לתפוצות?! האם רק ארגונים רפורמיים זכאית להנות מתקציבים אלו ?! אנחנו ישיבה ציונית שעומדת בכל קריטריון הגיוני. לפני עשר שנים קבלנו מאתיים אלף דולר בשנה, ועכשיו אולי נצליח לקבל שלושים אלף דולר. זה לא מצדיק את כל ההתעסקות הביוקרטיות בהגשת הבקשה. יש פה חוסר צדק משווע. וזה עוד לפני התקנות של הקורונה שמי שניסח אותן לא הקדיש רגע אחד למחשבה על מידת התאמתן לתלמידי הישיבות".

הביקורת על תוכנית מסע אינה חדשה. כבר בשנת 2019 פרסם משרד מבקר המדינה דוח חמור ובו הוא מותח ביקורת על היעדר תוכנית אסטרטגית מאושרת שתגדיר יעדים מדידים לתוכנית. המבקר מציין את השאלות שהעלה ראש הממשלה בדיון שהתקיים על היעדר יעדים אפקטיביים של התוכנית, כמה משתתפים בתוכנית אכן נשארו בארץ לאחר מכן ועוד. "נמצא כי בדיון ועדת התיאום ולאחריו לא ניתנו תשובות על השאלות שהעלה ראש הממשלה. בפועל, שאלות יסוד נותרו ללא מענה מפורט ומספק ובכל זה מהו הקיף התמריצים שיינתנו: בהינתן מגבלה תקציבית, מהי כמות המשתתפים שיש לשאוף אליה בנוגע לקבוצות שתועדפו ועל כמה משתתפים אפשר לוותר בקבוצות שלא תועדפו".

"אין נייר מסודר שמגדיר באופן חוקי ומהותי מה היעדים " אומרים מנהלי המוסדות "ובמצב כזה, מנהלי התוכנית מרשים לעצמם לבנות קריטריונים מפלים ללא כל הצדקה כאשר המשמעות של הקריטריונים הללו היא למחוק לחלוטין את האפשרות לקיים תוכניות ללימודי יהדות כחלק מפרויקט מסע. לא התקבלה כל החלטה אסטרטגית כזו, אך מנהלי התוכנית מרשים לעצמם לעשות ככל העולה על רוחם".

מהסוכנות היהודית נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "אנו מופתעים מהטענה שהעליתם בפנינו וזאת כיוון שלימודי היהדות ממשיכים בכל הכח ובהצלחה מרובה. לעצם העניין, אין כל חדש במדיניות של ארגון מסע, הפועל ללא לאות לסייע למשתתפים צעירים מהתפוצות להגיע לתכניות ארוכות ומשמעותיות בישראל ובכלל זה לתכניות ללימודי יהדות".

לדברי הסוכנות, "המיזם, המשותף לממשלת ישראל ולסוכנות היהודית, תומך מדי שנה באלפי צעירים מכל רחבי העולם המגיעים לתכניות של חודשיים עד שנה, כדי לגלות כאן את זהותם ולחזק את הקשר שלהם לישראל".

"למרבית הצער, בשל ההשלכות של משבר הקורונה, נדרשנו כבר לפני כחצי שנה לבנות מחדש את תוכנית העבודה של ‘מסע׳ בהתאם לנסיבות הקיימות ולהתאים את התקציב של הארגון למכלול הפעילות שלו ובכלל זה לתקציבו התפעולי, לתקציב התכניות השונות הנתמכות על ידו ועוד".

"למרות זאת, הקפדנו לשמור על התכניות ללימודי היהדות הן באמצעות מלגות גבוהות המוענקות למשתתפים מרוב העולם והן באמצעות גיבוש מודל ייחודי, בשיתוף עם ממשלת ישראל ועם הגופים המארגנים, המאפשר למשתתפים מתחת לגיל 22 מצפון אמריקה ומאנגליה, אשר זקוקים למלגה, לקבל את התמיכה הרלוונטית". לשון התגובה.

בחורי ישיבה תלמידי ישיבה בנות סמינרים הסוכנות היהודית בני חו''ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד