י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
חשוב לדעת

מעניין: החריגים שלא חלה עליהם הפרת זכויות יוצרים

נושא זכויות יוצרים מגביל את השימוש ביצירות, אך ישנה אפשרות לשימוש ביצירה שאינה נקראת הפרה, מי הם החריגים לזכויות יוצרים של היוצר? כיצד בוחנים הגינות? והאם לבעל הזכויות יש מונופול על היצירה? | סיכום זכויות יוצרים

מעניין: החריגים שלא חלה עליהם הפרת זכויות יוצרים
זכויות צילום: pixabay

בפעם הקודמת ראינו מהי הפרה של זכויות יוצרים, הפעם נראה מה זו הפרה עקיפה ומהם החריגים לזכות היוצרים.

מה זו הפרה עקיפה?

סיוע להפרה. למשל, מי שסוחר ביצירה מפרה, מי שמסייע להפרת זכויות יוצרים או תורם לה תרומה משמעותית. בהפרה עקיפה בשונה מהפרה ראשית של זכויות יוצרים, האחריות והפרה תורמת מצריכה ידיעה מצד המפר. זאת בהעדר ידיעה כי מדובר בסיוע להפרה יש פחות אחריות. חשוב לדעת שגם רמת הידיעה משמעותית-אין צורך בידיעה ממשית. מספיק חשד או חשש שקיימת הפרה עקיפה כדי להטיל אחריות על מי שהתעלם מהחשש. בנוסף, כאשר מדובר בהפרה עקיפה, במרבית המקרים די בכך שהיה על המפר לדעת על הפרה כדי שתקום אחריות. זה סוג של הטלת אחריות ומחסום בפני טענה "לא ידעתי".

חריגים לזכויות יוצרים של היוצר:

ההגנה לעניין זכויותיו של בעל זכויות יוצרים, כפופה לחריגים המתירים עשיית שימושים מסוימים ביצירות, גם ללא הסכמת בעל זכויות יוצרים. החריג החשוב והנפוץ ביותר הוא "היתר השימוש ההוגן". לכן, מי שעושה שימוש הוגן ביצירה למטרות כגון דיווח עיתונאי, מחקר, סקירה, לימוד עצמי, הוראה ובחינה בידי מוסד חינוך, הבאת מובאה או ביקורת אינו נחשב למפר את זכויות היוצרים ביצירה. כאמור במקרה כזה אין צורך לבקש הרשאה מבעל זכויות היוצרים.

איך בוחנים הגינות?

לא כל שימוש הינו שימוש הגון. ההגינות נבחנת בין היתר, בהתחשב באופי השימוש: כמות החומר, איכות החומר, ההשלכה על היצירה המקורית וערכה.

האם לבעל הזכויות יש מונופול על היצירה ?

ראינו שלבעל הזכויות קיימת הגנה מפני העתקה. יחד עם זאת זה לא מונע מאדם אחר להגיע גם הוא לאותה יצירה או יצירה דומה. יש בהחלט מציאות שתווצרנה שתי יצירות זהות או דומות ולא תשמע טענה להפרה. טענה להעתקה מצריכה רף הוכחה מסויים ולא מספיק לראות את היצירות ולטעון להפרה בלי הוכחה.

לסיכום:

זכויות יוצרים הם חלק מזכויות קנייניות. מדובר בתחום מרתק ומאתגר ובכל ספק מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע. בפעם הבאה נקדיש את הטור לשאלות פרקטיות.

האמור אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי והשימוש באחריות המשתמש.

מאת: עו"ד אסתי וייסלר, מזניקה כלכלית אנשים ועסקים באמצעות כלים משפטיים

חוקים זכויות יוצרים הפרה חריג עורך דין אסתי וויסלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד