י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
כשל כח הסבל

דוד דמן בטור נוקב: אתם בכלל צבועים ודינכם לשתוק

הפובליציסט החרדי דוד דמן, פנה בטור נוקר ב'גלובס' אל בני המגזר החילוני, ותקף את הטענות המושמעות ללא הרף כלפי בני המגזר החרדי • כשכשל כוח הסבל, כך הוא דרך הטבע - אנשים חוזרים לסורם. כל אחד בזירה האהובה עליו והחסרה לו כל-כך

דוד דמן בטור נוקב: אתם בכלל צבועים ודינכם לשתוק
דוד דמן צילום: באדיבות המצלם

רבות נכתב ונאמר על נגיף ההסתה ושנאת בעלי החזות החרדית. הפובליציסט החרדי בעל הטור הפופולארי בעיתון 'משפחה' דוד דמן, פרסם ב'גלובס' טור נוקב על הצביעות שבטענות העולות מהמגזר החילוני, נגד המגזר החרדי.

תחת הכותרת: "זה לא הצדק - זו ההגינות!" פתח דמן: כל מי שמנסה להעמיד פני מחאה תמה נגד התקהלויות בחברה החרדית, לא רק שחוטא למטרה אלא גם מדיף ריח רע של התנשאות תרבותית, המסר שיוצא ממחאה צבועה כזו אומר דבר אחד פשוט: הצרכים שלך פחות חשובים מהצרכים שלי. לפניכם המאמר המלא:

בתוככי המחאה הקולקטיבית נגד החרדים בעקבות ההלוויות ההמוניות, לבד מהצדק הבסיסי שלה, אפשר לזהות גם לא מעט קולות נהי ובכי מזייפים להחריד. זו לא רק ההשוואה הבלתי נמנעת בין ההפגנות בבלפור לאירועים ההמוניים החרדיים, שעל מידת הדמיון ביניהן אפשר לחלוק ואף להתווכח עד מחר. זוהי ההבנה הברורה שאין בלתה, שברגע שהסגר נמשך לנצח-נצחים, וידי האזרחים הולכות ומתרפות - כל אחד מפר את ההגבלות בדרך שלו ובתחומים היקרים ללבו.

זו בהחלט איננה תעודת הענקת הכשר רשמית להפרות מכל סוג שהן. מדינת חוק היא אינטרס עליון של כל אזרחיה. אבל הצביעות שנודפת מקולות של רבים מן המוחים, מדיפה צחנה לא פחותה. הרי ברור מאוד מלכתחילה מי הם אלה שימחו נגד התאספות חרדית אך ידמו כליל מול הפרה דומה בבלפור, כמו שנהיר לחלוטין מראש מי לא יגיד מילה, כשאותה הפרה בדיוק תתבצע באזורים הצפוניים יותר של המדינה.

גם עם הרצון הטוב של כולנו להתנהל בערכיות נטו, בסוף, כולנו מתנהלים באינטרסנטיות, היישר מתוך נטיית לבנו האידאולוגית והמגזרית. הכלל הזה תקף לא רק באירוע קורונה, אלא בכל תחום מתחומי החיים. למרבה הצער, כולנו בני בשר ודם שנגועים באי-יושר בולט, וכולנו חובשים משקפיים מיוחדים לראייה סובייקטיבית בינונית עד קשה.

רק כשנצא מתוך נקודת הנחה זו, נוכל להידבר ולהתדיין בסוגיות שעומדות על הפרק. עד אז כל המחאות האלה מתקבלות אצלנו בעין עקומה. בסופו של דבר, רוב מאלה שתוקפים אותנו היום, הם אלה שגם תקפו אותנו גם אתמול ושלשום, ולא תמיד בצדק ובדרך נאותה ומכבדת. הרי אף אחד לא מצפה מאתנו להתייחס ברצינות לטענות שנשמעות מפי פוליטיקאים צמאי אלקטורט שמשמיצים אותנו מזה שנים השכם והערב בכל מיני האשמות חסרות שחר, רק כדי להזין את הבסיס הפוליטי שלהם.

לאחר תקופה ארוכה ומייגעת של מלחמה נואשת בנגיף הקורונה, הציבור כולו שותף להבנה שגם עם הרצון הטוב לשמור על כללי הבריאות ועל מאמץ משותף להוריד את התחלואה - באו מים עד נפש.

הגזירות, לפחות חלקן, הן כאלה שאין הציבור יכול לעמוד בהן יותר. ועוד לא דיברנו על עד כמה חלקן צודקות, הכרחיות או נתונות לוויכוח נוקב אודות יעילותן המקצועית.

אז כשכשל כוח הסבל, כך הוא דרך הטבע - אנשים חוזרים לסורם. כל אחד בזירה האהובה עליו והחסרה לו כל-כך. אצל האחד היא הפגנה, ואצל השני היא ישיבה. אצל האחד זה מכון כושר, ואצל השני היא הלוויה של דמות תורנית שמאוד תחסר לו, או הלוויית מחאה.

זוהי האמת הפשוטה והעירומה. כל מי שמנסה להעמיד פני מחאה תמה, לא רק שהוא חוטא למטרה, אלא גם מדיף ממנו ריח רע של התנשאות תרבותית. כי המסר שיוצא ממחאה צבועה כזו אומר דבר אחד פשוט: הצרכים שלך פחות חשובים מהצרכים שלי.

דמן הוסיף והבהיר בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "מכובדיי, מעט על הלוגיקה שמאחורי המאמר: לא מאמר אחד ולא שניים נכתבו עד עכשיו בקשר להפרות החרדיות. רובם ככולם, נקטו בקו שאומר: אתם צודקים. אנחנו מתביישים. זה לא כולנו. חלק הצביעו גם על הפגנות בלפור ועוד מהסוג הזה שאינן נאכפות, או הצביעו על הסתה ארסית ומוגזמת ולא מהיום".

"המאמר הזה, מזכיר כמובן את הטענות האלה, גם את ההפרות האחרות שעוברות בשתיקה, וגם את הרקע המסית של הדוברים השונים, אבל מנסה לסתום להם את הפה בטענה מקורית לגמרי: אתם צודקים. אנחנו מפרי חוק. אבל בסוף כולנו מפרים כי כשל כח הסבל, וברגע שאתם מוחים רק נגד ההפרות שלנו אתם פשוט מבזים את הצרכים שלנו ומחשיבים אותם יותר מהצרכים שלך, ולכן אתם בכלל צבועים ודינכם לשתוק" סיכם דמן.

דוד דמן הסתה נגד חרדים קורונה גלובס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד