י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
8 חודשים ו-20 סוכנים

נחשף: המדען חוסל באמצעות רובה במשקל טון שהוברח בחלקים

חודשיים לאחר חיסולו של מוחסן פחריזאדה, מדען הגרעין הראשי באיראן נחשפים פרטים חדשים לא פחות ממרתקים על המבצע שהדהים את העולם. 20 סוכנים ישראליים ואיראניים, 8 חודשים של העברת ציוד בחתיכות במשקל של לא פחות מטון • כל הפרטים החדשים מפי מקור ביטחוני

נחשף: המדען חוסל באמצעות רובה במשקל טון שהוברח בחלקים
אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חודשיים לאחר חיסולו של מדען הגרעין האיראני, מוחסן פחריזאדה ביום שישי י"א כסליו תשפ"א, על פי גורמים זרים, באמצעות סוכני מוסד ישראלים ואיראנים, מדווח בשעות האחרונות כי החיסול שהדהים את העולם בוצע באמצעות רובה אוטומטי במשקל טון, שהוברח לתוך איראן בחתיכות, במסגרת מבצע שנמשך לא פחות משמונה חודשים.

תחת הכותרת "האמת מאחורי חיסולו של המדען הגרעין באיראן, מוחסן פחריזאדה". חושף אתר ה'ג'ואיש כרוניקל' כי פחריזאדה, מצא את מותו באמצעות רובה במשקל טון שהוברח כאמור לעיל לתוך איראן בשלבים על ידי סוכני מוסד ישראליים והופעל בעת החיסול באמצעות שלט מרחוק.

על פי אותו דיווח, צוות ריגול שמנה כ-20 אזרחים ישראלים ואיראנים, ביצע את החיסול לאחר שמונה חודשי מעקב קפדניים, כך גילו מקורות מודיעיניים. עוד מדווח ה'ג'ואיש כרוניקל' כי המשטר בטהרן מעריך בסתר כי יחלפו לפחות שש שנים עד שמחליפו של המדען הבכיר מוחסן פחריזאדה, יפעל באופן מלא.

בכתבה מתואר כי הנשק המותאם אישית, שהופעל מרחוק על ידי סוכנים בשטח שצפו במטרה, היה כבד כל כך משום שהוא כלל פצצה שהשמידה את הראיות לאחר החיסול עצמו שבוצע על ידי ישראל לבדה, ללא מעורבות אמריקאית, כך נודע ל-JC (שם האתר בקצרה). גורמים רשמיים בארה"ב קיבלו רק "רמז קטן, כמו לבדוק את טמפרטורת המים" לפני ההתקפה, כך על פי גורמי מודיעין בינלאומיים מובילים.

הפעולה הנועזת, שהשפילה את הנהגת טהרן, הצליחה בין השאר, מכיוון ששירותי הביטחון האיראניים היו עסוקים מדי בצפייה בחשודים מתנגדים פוליטיים, ופחות התמקדו בסכנה הנשקפת למדענים גרעיניים שעלולים למצוא את מותם בחיסול מסתורי.

המכונית בה חוסל פחריזאדה.

כאמור, הקבוצה כללה יותר מ-20 סוכנים, מספר גדול למשימה כה מורכבת ומסוכנת. הם ביצעו מבצע מעקב מוקפד, "הצוות בנה תוכנית מפורטת ביותר, דקה אחר דקה", אמר גורם ביטחוני. "במשך שמונה חודשים הם נשמו את הבחור, התעוררו איתו, ישנו איתו, טיילו איתו. הם היו מריחים את בושם הגילוח שלו בבוקר, אם הוא היה משתמש בבושם". הצוות ידע שהמדען נסע לביתו מטהרן בימי שישי. "הם ידעו את המסלול היומי שלו, ואת מהירות הנסיעה, הם ידעו בדיוק באילו דלתות ישתמשו כדי לצאת", אמר הגורם הביטחוני ל-JC.

כשהמכונית חלפה על פני המקום המיועד, הם לחצו על הכפתור והנשק המדויק פתח באש. 13 כדורים פגעו חזיתית במדען, בעוד שאשתו שישבה 10 ס"מ ממנו, לא נפגעה כלל.

הרשויות האיראניות טענו כי ראש האבטחה של המדען נפגע מארבעה כדורים כשזרק את עצמו על הבוס שלו. אך גורמים המקורבים למבצע אמרו כי הדבר אינו נכון. אף אחד משומרי הראש של פחריזאדה, ואף אחד מלבד המדען, לא נהרג או נפצע.

"היו כמה דרכים לפעול אבל זו הייתה המדויקת ביותר", סיפר אותו גורם ביטחוני עלום שם. "זו הייתה הדרך האלגנטית ביותר לוודא שהמטרה תיפגע, ורק הוא. המטרה הייתה להימנע מפגיעה באיש אחר, הטענות כי חמושים וידאו הריגה של המדען לא היו מדויקות", הוסיף המקור.

המדען מוחסן פחריזאדה.

"תודה לקל שהוצאנו את כל האנשים שלנו והם לא תפסו אף אחד, הם אפילו לא התקרבו", אמר אחד המעורים במבצע. "הביטחון שלהם לא היה רע בכלל, אבל המוסד היה הרבה יותר טוב".

ההשפעה של ההתנקשות הייתה כה עמוקה עד שהפתיעה אפילו את צמרת המוסד. "לישראל היה שם צוות גדול, כולל ישראלים, וזו היתה מבוכה גדולה עבור טהרן", אמר המקור ל-JC. "המשטר הושפל והרוס. אפילו המוסד הופתע מההשפעה העצומה".

הגורם המשיך וסיפק מידע לאתר Jewish Chronicle: "ישראל אכן נתנה לאמריקאים רמז קטן - לא ברמה של בקשת האור הירוק, יותר כמו לבדוק "את טמפרטורת המים". בדיוק כמו שהם הודיעו לנו לפני שהרגו את קאסם סולימאני, כבר יצרנו מכות גדולות באל-קאעידה ובכוח קודס (הכוחות המיוחדים האיראניים), על פי ניתוח המוסד, איראן אחראית ל-80 אחוזים מהאיומים העומדים בפני המדינה היהודית. ואין ספק שבכל גישה שהאמריקנים נוקטים בה עם איראן, ישראל תגן על עצמה בעצמה". 

"האסטרטגיה העיקרית שלנו היא להציג את המודיעין שלנו בפני סבא"א", אמר המקור. "אבל אם זה לא יצליח, נפעל. ארה"ב לא תאהב את זה, אבל נשמור על ריבונותנו ונלחם בכל איום קיומי, רבים מאל-קאעידה ואנשי איראן עזבו, ועכשיו פחריזאדה עזב, זה עשה הבדל גדול, אבל אם המצב יהיה קריטי, אנחנו לא נבקש מאיש אישור, אנחנו נהרוג את הפצצה".

לאחרונה איראן ספגה הפסדים כבדים. ראשית, היא איבדה את הארכיון הגרעיני הרגיש ביותר שלה שהוברח לישראל. ואז ארה"ב חיסלה את קאסם סלימאני ואת שותפו העיראקי, אבו מהדי אל-מוהנדיס, בחיסול כפול בעיראק. לאחר מכן, באוגוסט חוסלו מנהיג אל-קאעידה אבו מוחמד אל-מסרי ובתו בחיסול נוסף בטהרן. כעת הם קיבלו מכה אנושה במיוחד עם מותו של פחריזאדה, מדען הגרעין המוביל שלהם לפני כחודשיים.

מוחסן פחריזאדה חיסול באיראן חיסול ממוקד המוסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד