י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
התחמשות מואצת

יו"ר הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית לשעבר: "תקיפה ישראלית באיראן לא תפתור את הבעיה"

ד"ר אולי היינונן לשעבר סגן מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית וחוקר בכיר ב־דה סטימסון סנטר טוען כי תקיפה ישראלית באיראן הינה אפשרית אך לא תפתור את הבעיה 

יו"ר הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית לשעבר: "תקיפה ישראלית באיראן לא תפתור את הבעיה"
המפות, תרשימים והאתרים שהציג נתניהו צילום: באדיבות המצלם

ד"ר אולי היינונן אמר בראיון בלעדי לעורך חדשות החוץ של "ישראל היום" דמיאן פצ'טר: "טכנית, ישראל יכולה לתקוף את אתרי הגרעין - אבל זה לא יחסל את הבעיה".

ד"ר אולי היינונן, לשעבר סגן מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית וחוקר בכיר ב־דה סטימסון סנטר אומר: "תקיפה ישראלית נגד הגרעין האיראני ניתנת לביצוע מבחינה טכנית, ויכולה לסייע לישראל להרוויח זמן אך לא תפתור לחלוטין את הבעיה".

את תוכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית מכיר ד"ר היינונן, בן 75, מקרוב מאוד. אחרי הכל, הוא בילה ימים שלמים במתחמים התת-קרקעיים באיראן - כשתוכנית הגרעין היתה רק בראשיתה, וגם בהמשך לאחר שהתרחבה והתפתחה. הוא כיהן בתפקידים רבים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, וטיפס עד למשרת מס' 2 בארגון, שבמסגרתו היה האחראי על הפיקוח הגרעיני בכל העולם.

כשהוא נשאל כמה פעמים בדיוק היה באיראן, הוא מודה: "איבדתי את הספירה. כמה פעמים טובות, אולי 25 שנים. הייתי שם במשך שנים, לפעמים חמש או שש פעמים בשנה, אבל מעולם לא ספרתי".

מימד הזמן קריטי כאן, כי הוא מאפשר להבין, מכלי ראשון, את היקף ההתפתחות הטכנולוגית שעברו המשטר בטהרן ואת דהירתו לעבר נשק גרעיני.

ד"ר היינונן עוקב אחר התהליך הזה מראשיתו, אי אז באמצע שנות ה־80, במהלך מלחמת איראן־עיראק: "מההתחלה חשתי אי נוחות גדולה לגבי כמה היבטים של התוכנית. הייתי בכל אתרי הגרעין חוץ מהאתר בפורדו, אבל כבר ידענו עליו כמה שנים לפני עזיבתי. היו לנו זמנים טובים וזמנים קשים יותר, עליות ומורדות".

איראן ישראל תקיפה גרעין איראני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד