י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הם מ-נ-ו-ת-ק-י-ם

מתווה הגנים של משרד החינוך מעוות מיסודו // דעה

יושבים להם קבוצה של אנשים מבוגרים שמשכורתם לא נפגעה במאום במהלך השנה האחרונה, ומשחקים בחייהם של רבבות הורים. הגדילו לעשות בהצגת מתווה גנים מעוות ומנותק • חלמאות, קווים לדמותה // דעה

מתווה הגנים של משרד החינוך מעוות מיסודו // דעה
גן ילדים צילום: Yossi Aloni/Flash90

נגיף קורונה מהתל בכל רחבי העולם יותר משנה, כאן בארץ נציין בימים אלו שנה להופעת הנגיף לראשונה. קברניטי המדינה מנסים להילחם בו ולמנוע את התפשטותו. בחסדי שמיים הדבר דיי עולה בידם. אך כעת, כשנדרשים כתפיים רחבות על מנת לחלץ את אזרחי המדינה מהבוץ הטובעני, אין מי שייקח פיקוד, וישליט היגיון.

הפחד מהנגיף, ואולי גם ההיסטריה שאחזה שחלק מקברניטי המדינה ניתן להבנה. אבל כאמור כעת היא שעת המבחן. המושג של 'כח דהיתרא עדיף', מקבל כעת משנה תוקף. להחליט על הסגר הרבה יותר פשוט מלהכריע על מועד ואופי היציאה ממנו. וכשזה נהיה מורכב, נראה שאין מי שינחה קו.

שבועות ארוכים נערכו דיונים על מתווים שונים ומשונים למערכת החינוך. מערכת החינוך מורכבת מגנים מעונות, כיתות נמוכות גבוהות ובינוניות. בנוסף יש לחשב את הערים הירוקות והצהובות הכתומות והאדומות, וגם אלו הגבוליות. מורכב, נכון. אך מישהו צריך לנהל מדיניות.

אז הגיעו הקברניטים והכריזו על מתווים, סעיפים רבים ותתי סעיפים, נתמקד באחד מהם - 'מתווה הגנים'. במתווה הגנים הוכרע בממשלה כי הגנים יפעלו במתכונת של שטח פתוח ולא יעלה על 10 תלמידים. נשמע סביר? אז זהו שלא.

המתבגרים הישובים להם שם במשרדים ובבתים במגדל השן, שכחו מזמן מה זה לגדל ילדים, ועוד תוך עבודה תוך כדי, כך נראה. הם היו צריכים לשלב בין מקבלי ההחלטות, את הורים המתמרנים בין סערות החיים בכלל, והתקופה בפרט. לבין גידול היקרים להם מכל.

על פי המדיניות של משרד החינוך בכל גן לומדים כ-30 ילדים. זאת אומרת שהורה שיש לו נניח 2/3 ילדים בגילאי גן, דבר המצוי מאד. אינו יכול להתעסק בשום דבר מעבר ללנהל את סדר יומו באיסוף והחזרת הילדים ממשמרותיהם בגן.

הגדילו ה'גאונים' וביטלו בהינף חתימה על מתווה, את הסידור שהיה עד כה לילדי העובדים החיוניים. לדוגמא: על פי החלטות הקברניטים, העיריות הקימו מערך שהופעל על ידי בנות סמינר - ואשר מומן על ידי הממשלה עצמה - לילדי העובדים החיוניים. מערך זה נוהל ללא הגבלה, ואף בשטח סגור. בכך יכלו ההורים החיוניים להמשיך בעבודתם החיונית כאמור. (יצוין כי בידינו מידע על רשויות שלא דאגו לעובדיהם, אבל לא לשם כך התכנסנו...)

כעת, עם אישור 'מתווה הגנים' הופסק הסידור לילדי העובדים החיוניים, והם חוזרים לשטח הפתוח במשמרות של 10 תלמידים בכל פעם. כך שהעובדים החיוניים 'נדפקים' מההחלטה, ומצטרפים אל שאר ההורים בדאגה לאיסוף והבאה של יקיריהם הלוך ושוב, מהגן ואל הגן.

החלטה זו מזכירה, החלטה נוספת שהתקבלה במדינת חלם שבמזרח התיכון, המכונה ישראל. משרד הבריאות והתחבורה החליטו כי יבוצעו טיסות חילוץ יומיות בקו ישראל - פרנקפורט. ישנה רק בעיה אחת (מיני רבות): מפעילת הטיסות היא חברת 'ישראייר' שאין לה הסכם מזוודות עם חברות התעופה הבינלאומיות, ובאירופה לא מורשים אזרחי ישראל להיכנס, אז מי שכבר הצליח לעבור את סאגת וועדת החריגים, נשאר תקוע עם מטען שאינו יכול לאוספו.

יש עוד דוגמאות, נסתפק בזה להפעם.

כל אלו ועוד מעלים את התמיהה: מה מועילים 'חכמים' בתקנתם.

קורונה משרד החינוך גני ילדים ממשלת ישראל חלם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד