כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
עלייה משמעותית במודעות

נתוני העישון במגזר החרדי: פחות מבוגרים מעשנים סיגריות

מחקר עומק מגלה כי עישון סיגריות במגזר החרדי מתרכז בקרב צעירים עד גיל 34, ולעומת זאת רק 13.2% מהמבוגרים בגילאי 45 ומעלה מעשנים בקביעות. כמו כן חלה עלייה משמעותית במודעות במגזר החרדי לתחליפי עישון, בהם טבק לחימום ללא שריפה וללא עשן | הנתונים המלאים שעולים מהמחקר

נתוני העישון במגזר החרדי: פחות מבוגרים מעשנים סיגריות
אילוסטרציה צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

נתוני העישון במגזר החרדי: פחות מבוגרים מעשנים סיגריות, יותר מודעות לתחליפי עישון. לפי מחקר הרגלי עישון שנערך לאחרונה במגזר החרדי, 39% מהגברים החרדים בגילאי 25-34 מעשנים בממוצע 12 סיגריות ליום. לעומת זאת רק 13.2% מהגברים בגילאי 45+ המעשנים סיגריות.

מחקר עומק שנערך על ידי חברת המחקר שילוב I2R מגלה כי עישון סיגריות במגזר החרדי מתרכז בקרב צעירים עד גיל 34, ולעומת זאת רק 13.2% מהמבוגרים בגילאי 45 ומעלה מעשנים בקביעות. כמו כן חלה עלייה משמעותית במודעות במגזר החרדי לתחליפי עישון, בהם טבק לחימום ללא שריפה וללא עשן, עם 48% מודעות בשנת 2020 לעומת 39% בלבד אשתקד. נציין כי המדידה נערכה ברבעון האחרון של השנה.

עוד עולה מהמחקר, כי ממוצע צריכת הסיגריות ליום בקרב המעשנים עומד על 11.4, בדומה לממוצע באוכלוסייה הכללית. שיעור המעשנים הכולל במגזר עומד על 10.6% בלבד, לעומת 24.2% במגזר הכללי, אם כי חשוב לזכור כי האוכלוסייה החרדית צעירה מאוד, עם גיל חציוני 16, לעומת 34 במגזר הכללי.

מפילוח גילאי המעשנים עולה כי 33% מהצעירים החרדים בגילאי 18-24 מעשנים, כך גם 39.6% בגילאי 25-34. לעומת זאת רק 14.2% בגילאי 35-44 מעשנים, וכאמור, רק 13.2% מהגברים החרדים בגילאי 45 ומעלה מעשנים סיגריות בקביעות, זאת לעומת 33.5% במגזר הכללי המעשנים בגילאים אלו.

ממחקרי עומק במגזר החרדי עולה כי גוברת המודעות לנזקי עישון הסיגריות, במיוחד בשנה האחרונה, כאשר יותר ויותר מעשנים פונים לקבלת סיוע לגמילה מעישון, המסוכן לבריאות וגורם לתחלואה קשה רח"ל.

סיכויי ההצלחה בגמילה עולים משמעותית כשיש סיוע מקצועי, כגון השתתפות בסדנאות לגמילה מעישון המוצעות ללא תשלום בקופות החולים. בחלק מהקופות ניתן גם שירות תמיכה טלפוני לנגמלים מעישון. ניתן גם להיעזר בליווי קצר של רופא המשפחה.

כמו כן, ניתן להיעזר בתכשיר תרופתי במידת הצורך: החל מתחליפי ניקוטין, כגון: מסטיקים ומדבקות, הנמכרים ללא מרשם, או תרופות המסייעות בגמילה מעישון, שניתנות על פי מרשם רופא בלבד. מחקרים מצביעים על כך שעזרי גמילה אלו מגדילים את סיכויי ההצלחה בגמילה מעישון, ומקלים משמעותית על תסמיני הגמילה, כגון: קשיי ריכוז, השתוקקות לעשן, דיכאון, עצבנות, מתח, תיאבון מוגבר ועוד.

אופציות נוספות בה בוחרים מעשנים בגירים שאינם מעוניינים בהפסקת עישון, הן חלופות לעישון סיגריות, שתופסות תאוצה בעולם בשנים האחרונות כגון טכנולוגיית חימום טבק, טכנולוגיות שונות, כמו מנגנון ה- IQOS – המתבססות על חימום טבק במקום שריפתו.

כזכור, לפני כשלושה חודשים דיווחנו בבחדרי כי מנהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) אישר את בקשת הMRTP לשווק את ה- IQOS (אייקוס), מכשיר טבק המחומם באופן חשמלי, של חברת פיליפ מוריס (PMI) כמוצר טבק שונה באופן מובהק מסיגריות. במעשה זה מצהיר לראשונה הFDA האמריקני כי אישור החשיפה המפוחתת של אייקוס, הוא אישור נאות לקידום בריאות הציבור.

הצהרה זו הינה החלטה היסטורית, שכן, מדובר בפעם הראשונה שה-  FDA מעניק אישור לשווק חלופה חדשנית למעשנים כמופחתת חשיפה לחומרים מזיקים. זאת, לאחר שהשלים את הסקירה המדעית של חבילת הראיות של PMI  ומחקרים עצמאיים, אשר ארכה כארבע שנים. זהו מוצר הניקוטין הראשון והיחיד אשר זכה לקבל אישורי שיווק באמצעות הליך בדיקת מוצר טבק בסיכון מופחת (Modified Risk Tobacco Product).

החלטה זו מוכיחה כי האייקוס הוא מוצר טבק שונה מהותית והוא מהווה אלטרנטיבה עדיפה עבור מילוני מבוגרים ברחבי העולם שלא מפסיקים לעשן, מאחר ונמצא כמפחית את החשיפה לכימיקלים מזיקים או שעלולים להזיק וכי יש  להעביר מידע זה לצרכנים לצורך שמירה על בריאות הציבור. 

בהחלטת ה-FDA נכתב כי "האייקוס מחמם טבק אך אינו שורף אותו וכי עובדה זו מפחיתה משמעותית ייצור של חומרים כימיים מזיקים או שיש להם פוטנציאל לגרימת נזק. כמו כן, מחקרים מדעיים הוכיחו שהמעבר המלא מסיגריות רגילות לאייקוס מפחית את חשיפת הגוף לחומרים כימיים מזיקים או שיש להם פוטנציאל גרימת נזק".

ה-FDA הגיע למסקנה שהראיות המדעיות הקיימות מראות כי שימוש באייקוס צפוי להועיל לבריאות הציבור, כאשר לוקחים בחשבון הן משתמשים במוצרי טבק  והן כאלה שאינם משתמשים כרגע במוצרים כאלה. החלטתו מצטרפת לקונצזוס מדעי שמתגבש בימים אלה שלפיו האייקוס עדיף על המשך עישון, והוא בא בעקבות החלטת מנהל המזון והתרופות מאפריל 2019 אשר אישרה את שיווקו של האייקוס בארה"ב.

עישון יתר סיגריות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד