י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הרדיפה נמשכת

פוטין דרש לעצור את חברו היהודי של נבלני וסורב

במקום להיאבק בקורונה, נשיא רוסיה פוטין עושי דברו נלחמים ביריביו הפוליטיים הלגיטימיים. אחרי שנבלני נכלא וצפוי למאסר ממושך, בית משפט במוסקבה הורה על מעצרו של 'סגנו', אולם ליטא, בה מתגורר המקורב היהודי שומר תורה ומצוות, דחתה בבוטות את הדרישה להעבירו למעצר

פוטין דרש לעצור את חברו היהודי של נבלני וסורב
אלכסיי נבלני צילום: מתוך האינסטגרם שלו

בית משפט במוסקבה הורה ביום רביעי האחרון על מעצרו של ליאוניד וולקוב, בעל בריתו של מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני, אולם ליטא, בה מתגורר המקורב, דחתה בבוטות את הדרישה להעבירו למעצר.

הרדיפה כלפי ליאוניד וולקוב, חברו היהודי של אלכסיי נבלני על ידי בית המשפט ברוסיה, נתפסה כחלק ממאמץ של הרשויות לדכא הפגנות של תומכי נבלני, הקוראים לשחרר את האויב הגדול של הקרמלין, שנכלא מאז 17 בינואר.

וולקוב היהודי, אמר בראיון למגזין 'משפחה' כי הוא האסטרטג הראשי של אלכסיי נבלני, וכי הוא חברו הקרוב ביותר. "הקרמלין האשים את נבלני באנטישמיות כדי להסית את האש לעברו, וכי כל הדיווחים שנבלני אנטישמי, שקר גס של הרוסים". אמר חברו של נבלני שהואשם בעידוד הפגנות "בלתי חוקיות", העלולות להכניס אותו לכלא עד לשלוש שנים.

וולקוב, החל בתהליך של הכרת היהדות לפני כחמש שנים, כך סיפר בראיון למגזין 'משפחה'. הוא אמר שכמו רוב היהודים שנולדו בברית המועצות לשעבר באותה תקופה, כמעט ולא היתה לו שום השכלה יהודית בכלל.

אך לפני חמש שנים, אשתו, שלא הייתה יהודייה, פתאום החלה לשאול שאלות על 'היידישקייט', דבר שמעולם הם לא דנו בו קודם, לכן כשהבינה שבעלה אינו יכול לענות על שאלותיה, היא הציעה לו ללמוד על מורשתו. כך החל תהליך שהסתיים בכך שקיבל על עצמו עול תורה ומצוות ואשתו עברה גיור, בשנה שעברה הם התחתנו בשנית בחתונה יהודית. ובנימה פחות שמחה, כאשר וולקוב ישב בכלא הרוסי הוא דרש ארוחות כשרות.

ליאוניד וולקוב הוא ראש הסגל של אלכסיי נבלני. למעלה מעשור הוא צועד איתו יד ביד, מזוהה עם מאבקו ומסייע לו להילחם במה שהם רואים כשחיתות שלטונית שצריך לבערה מן העולם. הוא מזוהה לרוב כ'סגנו של נבלני', ובמהלך המלחמה שניהל מנהיג האופוזיציה הרוסי על חייו - היה זה וולקוב שהמשיך לנהל את המאבק התודעתי. ועוד משהו: וולקוב הוא יהודי. התודעה היהודית שלו היא עמוקה וחד משמעית.

בריאיון מפורט ממקום מושבו הנוכחי, בווילנה שבליטא - פתח וולקוב ל'משפחה' צוהר מרתק לאחד הסיפורים הדרמטיים ביותר בעידן הפוליטי של ימינו; סיפור שמעורר זעזועים טקטוניים שמערערים את תדמיתו הבלתי מנוצחת של ולדימיר פוטין.

באנגלית רהוטה של יזם הייטק בינלאומי, מדבר וולקוב על תהליך החזרה בתשובה שלו ועל הפעילות המסוכנת שלו לצידו של נבלני; הוא מפרט על ניסיונותיו של הקרמלין להשמיץ את אויבו של פוטין ולהציגו כאנטישמי; על המאחד ועל המפריד בתנועה נגד השחיתות, ומנתח את האופי של שותפו למאבק - האיש שהעז לצאת נגד הנשיא הרוסי כמעט ששילם על כך בחייו, וכעת משלם על כך בחירותו.

"תהליך התשובה שלי החל לפני חמש שנים. זה התחיל כשאשתי, שאפילו לא הייתה יהודייה, התחילה לשאול שאלות. 'מה זה אומר? מהו פירוש הרעיון הזה?' השאלות היו די אקראיות, כי מעולם לא שוחחנו קודם על היהדות. "אבל אז הגיע ראש השנה של שנת תשע"ז, ואמרתי לה: 'נלך לבית הכנסת ונקנה קצת ממתקים לכבוד החג'. כשהיא שאלה אותי למה - ניסיתי להסביר לה את משמעות החג, ואז הבנתי שאני למעשה כמעט לא יודע דבר עליו. 'בסדר', היא אמרה, 'אבל אתה לא חושב שכדאי לך ללמוד קצת יותר?' "זה מה שהוביל אותה להתגייר בגיור כשר, ובהמשך - לחתונה הכשרה שעברנו בשנה שעברה, כדת משה וישראל. כיום, היהדות שלנו היא הרבה יותר משמעותית למשפחה שלנו.

וולקוב מספר כי "בקרמלין כנראה שמו לב לכך שנבלני לא נבהל מהם, והם מיהרו ועשו צעד מתוחכם: אנשי הקרמלין 'הדליפו' סיפר לעיתון ישראלי בשפה האנגלית, סיפור הזוי על נאום אנטישמי שנבלני נשא כביכול. מדובר בהמצאה מצוצה מהאצבע. נבלני הוא אחד החברים הכי קרובים שלי, ופעמים רבות הוא התארח אצלי בסעודות שבת. אין מצב שהוא אמר את הדברים שציטטו בשמו".

וולקוב, המתגורר בחו"ל מאז שנת 2019, דחה את האישומים וממשלת ליטא סירבה לבצע את צו בית המשפט הרוסי. "השימוש בכלים בינלאומיים להעמדה לדין על רקע פוליטי הוא נוהג שגוי", אמרה שרת הפנים הליטאית, אגנה בילוטאייט.

נבלני בן ה-44, חוקר נגד שחיתות והמבקר הבולט ביותר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נעצר עם חזרתו מגרמניה, שם שהה חמישה חודשים בהתאוששות מהרעלת גז על ידי הקרמלין. הרשויות הרוסיות דחו את ההאשמה.

מעצרו של נבלני והפעולה נגד המחאות עוררו עוד יותר את המתיחות בין רוסיה למערב. ארצות הברית והאיחוד האירופי לחצו על רוסיה לשחרר את נבלני, אך הקרמלין האשים אותם בהתערבות בענייניה הפנימיים של רוסיה והודיע כי לא יקשיב לביקורת של המערב על גזר הדין ועל פעולות המשטרה נגד תומכי נבלני.

ולדימיר פוטין אלכסיי נבלני רוסיה ליטא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד