י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
"שולטים בכלכלה העולמית"

המנהיג לשעבר השתלח ביהודים; הכוכב הודח בגלל אנטישמיות

שני אירועים אנטישמים לאחרונה בפורטוגל הובילו לתגובות נזעמות של הקהילה היהודית. באחת, כוכב תוכנית טלוויזיה השתמש בהצדעה נאצית. באחרת, המנהיג לשעבר טען כי היהודים שולטים בכלכלה העולמית ולפיכך השיגו חיסונים לקורונה

המנהיג לשעבר השתלח ביהודים; הכוכב הודח בגלל אנטישמיות
חיסון לקורונה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביקורת על מנהיג המהפכה של פורטוגל משנת 1974 לאחר שפרסם מספר ציוצים אנטישמיים בתחילת השבוע בנוגע לחיסון הקורונה. הביקורת מגיעה רק כמה ימים לאחר שכוכב בתוכנית טלוויזיה פורטוגזית הודח לאחר שהצדיע הצדעה נאצית.

על פי תרגום הציוצים שפורסם על ידי עמותת StandWithUs, רודריגו סוזה קסטרו צייץ כי "היהודים שולטים במימון העולמי, הם קנו ויש להם את כל החיסונים שרצו. זה סוג של נקמה היסטורית. ולא אגיד יותר עד שהבולדוגים הציוניים יקפצו".

רודריגו סוזה קסטרו, מאנשי הצבא הבכירים במדינה בשנת 1974 שהוביל מחאות גדולות, כתב "ליהודים יש גישה משלהם לחיסוני הקורונה" ועורר סערה גדולה.

בתגובה צייץ שגריר ישראל בפורטוגל, רפאל גמזו: "כבולדוג ציוני גאה, אנחנו יכולים להבטיח שאם ישראל תפתח תרופה לקורונה, אלוף משנה סוזה קסטרו יקבל גישה לתרופה במידת הצורך". הקהילה היהודית של ליסבון יצאה נגד הדברים והגיבה כי "הדברים הללו לא יכולים לעבור ללא השלכות". הקהילה הישראלית בפורטו הגיבה גם היא בגינוי חריף. כי "ההתבטאות מטילה ספק בכבוד ובביטחון של יהודים". לאחר מכן הציוצים נמחקו.

עו"ד איתי מור, יו"ר התנועה הציונית הגיב: "לא נסכים לקבל אמירות מלאות שנאה שכאלה בשום מקום בעולם ובפרט לא בפורטוגל, זה בושה שגיבור תרבות סובלנית כמו פורטוגל מתבטא בצורה מלאת שנאה אנטישמיות ובורות".

הציוץ של קסטרו הגיע רק כמה ימים לאחר שהמדינה סערה לאחר שכוכב תוכנית הטלוויזיה הפופולרית "האח הגדול פורטוגל" הסתובב בבית כשהוא מצדיע הצדעות נאציות.

"שני האירועים האנטישמיים שהגיעו מפורטוגל מדגישים את החשיבות של להישאר ערניים ולדבר נגד האנטישמיות בכל פעם שזה מופיע. הערות אנטישמיות בוטות כאלה, כמו שימוש באמירות ידועות הטוענות כח יהודים שולטות באוצר העולמי ומתייחסות לישראלים כ'בולדוגים ציוניים', הדברים הללו אינן מקובלים לחלוטין. אנו מגנים הערות שנאה כאלה במונחים החזקים ביותר", כך אמרה רוז רוטשטיין, מייסדת ומנכ"לית עמותת StandWithUs, ובת לניצולי שואה.

היא הוסיפה "אנו רוצים להודות ל'האח הגדול' פורטוגל שנקטה בפעולה מהירה נגד המשתתף לאחר שביצע את ההצדעה הנאצית מספר פעמים במהלך שידור חי של התוכנית. מעשה כזה מערער את מיליוני החיים שאבדו במהלך השואה. אנו מעריכים את האופן שבו הפכה התוכנית את התצוגה הנוראית הזו להזדמנות חינוכית לצופיהם".

פורטוגל אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד