י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
36 יום לבחירות

סקר חדש מבשר טובות: 62 מנדטים לגוש הימין

סקר טרי מהבוקר מציג נתונים מפתיעים: רוב של 37 אחוזים ממצביעי הימין בעד כניסתו של איתמר בן גביר לממשלה • קרב התחתית מתחמם: כחול לבן לא עוברת את אחוז החסימה - העבודה, בנט וסמוטריץ' מתחזקות

סקר חדש מבשר טובות: 62 מנדטים לגוש הימין
דרעי, נתניהו וסמוטריץ' צילום: פלאש 90

בשבוע הבא נהיה במרחק של חודש ימים מבחירות 2021, ואת הכותרות בשלב הזה של המירוץ תופסות דווקא המפלגות שנמצאות בתחתית הרשימה. על פי סקר מנדטים דרמטי שפורסם הבוקר (שני) בתוכנית 'שבע תשע' ברדיו 103fm, מפלגת כחול לבן בראשות בני גנץ, המפלגה השנייה בגודלה בכנסת הנוכחית, עתידה לסיים את דרכה הפוליטית ולהגיע אל מתחת לאחוז החסימה.

לאורך השבועות האחרונים שמרה המפלגה על נתון יציב של 5-4 מנדטים בסקרים, ואולם בסקר הזה, שערך מנחם לזר, מנהל מכון המחקר פאנלס פוליטיקס, גנץ, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, צפוי לא לראות את הכנסת הבאה מבפנים.

שינוי המגמה הזה של כחול לבן הוא רק חלק מהתמונה הכוללת הדרמטית בקרב התחתית, שבו נמצאות כמה מפלגות בקרב הישרדות פוליטית. על פי הסקר, מרצ עתידה להיכנס לכנסת עם 4 מנדטים, אך היא קרובה מאוד לטווח הסכנה. לצד כחול לבן, נלחמות על הכניסה למליאה עוד 2 מפלגות: הכלכלית בראשות ירון זליכה ורע"מ בראשות מנסור עבאס - כל אחת מהמפלגות נמצאת במרחק לא גדול ממעבר הסף.

מעל הקו האדום שומרות על נתון גבוה באופן יחסי מפלגת העבודה משמאל ומפלגת הציונות הדתית מימין. הרשימה בראשות מרב מיכאלי רושמת עלייה של מנדט ל-6 מנדטים, וכך גם הרשימה של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר שמגיעה ל־5 מנדטים.

בצמרת הנתונים דומים למדי: הליכוד נחלשת במנדט ל-29, יש עתיד שומרת על 18 מנדטים ותקווה חדשה, אף היא ללא שינוי, עם 14 מנדטים. ימינה מתחזקת בשני מנדטים - מ-11 בשבוע שעבר ל-13 השבוע.

הרשימה המשותפת מתאוששת קלות מנתון השפל שלה בשבוע שעבר ומגיעה ל-9 מושבים, ש"ס עם 8 מנדטים, יהדות התורה עם 7 וישראל ביתנו, אף היא עם 7 מנדטים.

תוצאות הסקר הזה מעניקות לנתניהו תוואי אפשרי להקמת קואליציה - תרחיש שברוב הסקרים הקודמים לא היה אפשרי. איחוד של הליכוד עם המפלגות החרדיות והציונות הדתית, וצירופו של נפתלי בנט לצד הפוליטי הזה, מביאים את הגוש בראשות נתניהו ל-62 מנדטים. מהעבר השני, הרשימות המתנגדות להמשך כהונתו של נתניהו רושמות 58 מנדטים, ללא ימינה, וניכר כי גם להן יש סיכוי רב להקמת הממשלה הבאה, למרות השסעים בין המפלגות השונות המרכיבות את הגוש.

כמעט מחצית מהנשאלים: מתנגדים שבן גביר יהיה שר

שאלה נוספת שנבדקה בסקר עסקה בתפוח האדמה הלוהט הפוליטי של השבוע האחרון: צירופו של עו"ד איתמר בן גביר לרשימת הציונות הדתית, והחתימה על הסכם העודפים על הליכוד, סוללים את דרכו של המועמד השנוי במחלוקת לכנסת הבאה, עם סיכוי לא קטן להיות גורם משמעותי בקואליציה של נתניהו. מה חושב הציבור על האפשרות שבן גביר יהיה שר בממשלה? ובכן, תלוי את מי שואלים.

על פי הסקר, בין מצביעי הימין קיים רוב התומך בכך שבן גביר ימונה לשר בממשלה הבאה. לא פחות מ-37 אחוזים מהנשאלים השיבו זאת, לעומת 31 אחוזים שהתנגדו. כשמבודדים את מצביעי הליכוד המגמה אפילו חזקה יותר - 38 אחוזים תומכים בישיבת בן גביר בממשלה ו־25 אחוזים מתנגדים. מקרב כלל הנשאלים, התמונה הפוכה: 46 אחוזים מהם מתנגדים לכניסת בן גביר לממשלה, בפער משמעותי מעל התומכים בכך - 25 אחוזים בלבד.

הסקר בחן גם את עמדת הנשאלים על השתתפותה של הרשימה המשותפת בממשלה הבאה - וגם כאן נרשמה התנגדות מובהקת למהלך שכזה, עם 64 אחוזים שלא מעוניינים בממשלה עם הרשימה המשותפת, מול 21 אחוזים בלבד התומכים בכך.

קרבות הצמרת והתחתית רק בראשיתם, ומשתה הקולות המתרחש בישורת האחרונה של הבחירות טרם החל. סביר כי עם התנעת המהלכים הפוליטיים האלה, תשתנה מאוד התמונה הפוליטית - וזו תמשיך לשנות צורתה עד ליום הקלפיות. את הדרמה הפוליטית הזו, כמובן, נמשיך לסקר.

סקר 103fm נערך, כאמור, על ידי מנחם לזר - מנהל פאנלס פוליטיקס. בסקר, שבוצע אתמול (ראשון), השתתפו 527 חברים בפאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט (פנייה להשתתף בסקר נשלחה ל-2,819 חברים). הסקר בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים כאחד. טעות הדגימה המרבית בסקר זה היא 4.3 אחוזים.
 
עריכה: יניב מורוזובסקי, 103fm

בחירות 2021 סקר גוש ימין ביבי נתניהו איתמר בן גביר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד