י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בצה"ל לא מתחשבים במצב

פרסום ראשון: זינוק בבחורים שאיבדו המעמד; נשקלת עתירה לבג"צ

ל'בחדרי חרדים' נודע על בעיה קשה בעולם הישיבות כאשר בעקבות משבר הקורונה והשנה המורכבת, בחורים רבים נמנעו מסיבות שונות מלפקוד את מדור בני הישיבות של צה"ל כדי להגיש דחוי, ובשל כך מעמדם הוסר. כעת הם נחשבים עריקים. ח"כ אייכלר פנה בנושא לשר הביטחון גנץ

פרסום ראשון: זינוק בבחורים שאיבדו המעמד; נשקלת עתירה לבג"צ
לשכת הגיוס צילום: פלאש 90

בעקבות שנת הקורונה, חל זינוק במספר הבחורים שמעמד בן הישיבה שלהם בוטל והם עלולים להפוך בקרוב לעריקים שיאלצו להתגייס לצה"ל או שמא יעצרו למאסר בגין אי-התייצבות בלשכת הגיוס, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

בשגרה, רוב מוחלט של בחורי הישיבות מתייצבים להגשת דיחוי במדור בני הישיבות בתל השומר, אלא שבשל שנת הקורונה בה עשרות תלמידים נמנעו מלהגיע מסיבות אובייקטיביות, מצבם של מספר לא מבוטל של בחורים הסתבך מול רשויות הצבא והם עומדים בפני הסכנה שיהפכו לעריקים.

בד"כ, לבחור ניתנת שהות של לפחות 150 ימים בין הצו הראשון ועד להסרת מעמד בן הישיבה. ברגע שהמעמד הוסר, לרוב מתקשים בוועד הישיבות וברשויות להשיב את המעמד לבחור שמקנה לו את הסדר 'תורתו אמונתו'.

בימים האחרונים הגיעו ללשכותיהם של חברי הכנסת החרדים מספר פניות של תלמידים שהתעכבו עם הגשת הטפסים, חלקם מסיבות בריאותיות בזמן הקורונה או סיבות אחרות, ומעמד בן הישיבה שלהם הוסר, ובשל כך הם נצבים בפני סכנה שיהפכו לעריקים.

נציין כי לאורך התקופה בה בעולם הישיבות התנהלו במתוכנת קפסולות - הם הגישו את טופס הדחייה דרך ועד הישיבות, ונמנעו מלהגיע פיזית למדור בני הישיבות, אלא שבשלב מאוחר יותר, היועץ המשפטי של משרד הביטחון ביקש לעצור את ההליך ודרש מבחורי הישיבות להגיע פיזית לתל השומר.

גורמים המעורים בפרטים טוענים דווקא כי צה"ל לא התחשב במצב בו בחורי ישיבות נאלצו להיות בבידודים, או העדיפו שלא להגיע בתחבורה מחשש להדבקות. כך נטען, כי בחורים שהיו בקפסולות ביקשו דחייה במועד ההתייצבות, אך בפועל מעמדם הוסר וכעת מתבקשים להעלות לוועדת ערר כדי לדון במעמדם מחדש.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בימים אלה מגבשים בעולם ישיבות את המקרים ומרכזים את הפניות בפני עורך דין, כשהיוזמים אף שוקלים לעתור בנושא לבג"צ שיורה להקפיא את עשרות הדיחויים בזמן הקורונה. "אין הגיון שהביטוח לאומי יתחשבו במצב, במחלקות הארנונה יתחשבו אבל בצה"ל יתעלמו", אומר לנו גורם שעוסק בעניין.

בנוסף, השבוע פנה חבר הכנסת ישראל אייכלר לשר הביטחון בני גנץ וביקש ממנו להתייחס לבני הישיבות בתקופת הקורונה, כמו שמנהלי הביטוח הלאומי פוטרים את מקבלי דמי האבטלה להתייצב בתקופה זו. במכתב ששיגר לגנץ הוא כתב: "בתקופת הקורונה מצאו עצמם בני ישיבות רבים בקפסולות ללא אפשרות להתייצב לדיחוי בלשכת הגיוס".

אייכלר כתב: "פעמים שמועד ההתייצבות חל בימי סגר, בידוד או אפילו מחלה, ולפעמים קרה שהבחור הגיע ללשכת הגיוס, והחייל בכניסה סירב להכניס אותו פנימה בגלל מגבלות הקורונה. בחורים שמסרו את אישורי וועדת הישיבות לחייל בחוץ, קיבלו הודעה שלא התייצבו ונשלל מהם מעמד בן ישיבה. הלכה למעשה, כל אותם נערים שלא הגישו את מסמכי הדיחוי בשנה האחרונה, הפכו מבחינת הצבא למיועדי גיוס, ולחלקם כבר נקבע תאריך לגיוס חובה".

ח"כ אייכלר ביקש במכתבו משר הביטחון, "לפתור את הכשל הבירוקרטי המיותר הזה, כפי שנהגו בביטוח הלאומי. שם ביטלו השנה את חובת ההתייצבות השבועית של המובטלים, מתוך הבנה שבלתי אפשרי לחייב אנשים להגיע למוסד לביטוח לאומי בתקופה מורכבת כזו".

ח"כ אוריאל בוסו, המרכז את נושא הצבא מטעם תנועת ש"ס מסר בתגובה: "בתקופה האחרונה לצערי, תלמידי ישיבה ואברכים רבים הורדו ממעמד בן ישיבה באופן תמוה ובצורה שערורייתית. מדובר לרוב בתלמידים אשר עקב תקופת הקורונה בשנה האחרונה נבצר מהם להגיע ולהגיש דיחוי בשל בידודים רבים, סגרים חוזרים ונשנים, וחולים מאומתים. ישנה אפס סובלנות וחוסר התחשבות מצד שלטונות הצבא בתקופה מורכבת זו, ואני מצפה מהגורמים המעורים בקבלת ההחלטות לגלות רגישות ואמפתיה בעניין זה ולאפשר חידוש מועד נוסף להגשת הדיחוי עבור תלמידים אלו, ובאם הנושא לא יוסדר לאלתר ניאלץ להגיש חקיקה בנושא ולתקן את המעוות".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "צה"ל פועל בתיאום מלא עם ועד הישיבות והישיבות עצמן על מנת לאפשר הגעה מרוכזת ומסודרת של תלמידי הישיבות ללשכת הגיוס ולטובת הגשת טופס דחיית גיוס, כאמור בחוק. זאת, תוך שמירה על קפסולות ישיבתיות ועמידה בהנחיות הקורונה.

קיימת גמישות מירבית לבקשת הישיבות לתיאום מועד הגעתן ללשכת הגיוס. הישיבות מגיעות באוטובוס ישירות מהישיבה בתיאום זמן מדויק על מנת לא לייצר ערבוב בין קפסולות וכדי לייצר מינימום מפגש עם גורמים חיצוניים".

עוד הוסיפו וציינו בצה"ל, "כי בכל מקרה בו תלמיד ישיבה נמצא בבידוד או חלה, עליו להעביר אסמכתא מתאימה ללשכת הגיוס, על מנת לדחות את מועד הגעתו ללשכה".

לשכת הגיוס צה"ל ישראל אייכלר מעמד בן ישיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד