י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
נותנים להם סיכוי

בקורונה יותר מתמיד: כך נותנים מענה ל'נוער בסיכוי'

לאור האתגרים הרבים בתקופת הקורונה, 'נוער בסיכוי' הפועלת לאורך השנה ביצירת המענה המתאים לנוער המתמודד, מכריזה על 'ועידת נוער בסיכוי השלישית', שתתקיים השנה בשידור חי ותרכז את מיטב הארגונים והאישים הפועלים בתחום • "דווקא השנה יותר מתמיד, מתחדד הצורך בהשקעת המשאבים בהבנה ובטיפול בבני הנוער"

בקורונה יותר מתמיד: כך נותנים מענה ל'נוער בסיכוי'
האוטובוס שהוצת בב"ב צילום: יח"צ

חודש שבט תשפ"א, רק לפני מספר שבועות, נצרב בזיכרון של ראשי ישיבות, רכזי נוער, עסקנים ומטפלים מקצועיים. משבר הקורונה וחוסר המענה לבני הנוער בעיר בני ברק, הביאו לתוצאה איומה בה נערים בסיכון שרפו אוטובוס בטבורה של העיר. המהומות שככו והסיוע לנערים מתרחש ביתר שאת, 'נוער בסיכוי' הפועלת לאורך כל השנה לבניית המענה הטוב ביותר לנוער המתמודד ויצירת כלים מותאמים, מחזקת את הפעילות הענפה דווקא כעת בתקופת משבר הקורונה, באמירה 'השנה יותר מתמיד', ומקיימת את 'ועידת נוער בסיכוי' השלישית בשיתוף פעולה נדיר ויוצא דופן של כלל הגופים והגורמים העוסקים בתחום.

'נוער בסיכוי' אשר הוקמה לפני מספר שנים, בשיתוף פעולה ייחודי עם רבנים, אנשי מקצוע, מחנכים, מנהלי מוסדות וארגונים. נהפכה לתוך זמן קצר, לגוף המוביל בתחום הטיפול והסיוע לנוער המתמודד ובני משפחותיהם בכל הנושאים. ייחודה של 'נוער בסיכוי' הינה בהצלחתה המסחררת, לחבר תחת קורת גג אחת את כל העוסקים בתחום, משרדי הממשלה, רשויות מקומיות, ראשי ערים ובכירי העיריות, ארגונים, עמותות ושורת מומחים ופעילים בכירים בתחום הנוער בסיכון.

מהלך זה הפך את 'ועידת נוער בסיכוי' המתקיימת כעת זו הפעם השלישית, לאירוע המשמעותי ביותר בעולם הטיפול והעבודה עם בני הנוער המתמודד על כל גווניו, כאשר מדי שנה גודשים את האירוע אלפי אנשי חינוך, יועצים, מטפלים וחונכים מכל רחבי הארץ, המבקשים להעשיר את ידיעותיהם ויכולותיהם בתחום, ומברכים על האפשרות למפגש מפרה ומחכים עם עמיתיהם ועם מיטב המומחים בתחום. לא עוד הגדרות של נוער נושר ונוער מתמודד או חלילה נערי שוליים ונערי רחוב, אלא כפי שהגדיר הרה"ר לישראל מרן הראשון לציון פוסק הדור הגר"י יוסף שליט"א: "נוער עם סיכוי" - "כי לכל נער בסיכון יש סיכוי". וכפי שמכריז הסלוגן המלווה את הועידה השלישית – 'השנה יותר מתמיד', אכן בשנה הזו שחלפה בצל מגפת הקורונה ניכר היטב כיצד כעת יותר מתמיד יש את הצורך החיוני להשקיע את מיטב המשאבים והכוחות ביצירת המענה הנכון והראוי לבני הנוער, כאשר בין שלל נזקי תקופת הקורונה, בולט הנזק החינוכי, בין היתר לאור העובדה כי מערכת החינוך ומוסדות החינוך לא פעלו כרגיל לאורך השנה.

בין שלל הפעילויות של ’נוער בסיכוי’, בולטת שורת החיבורים בין משרדי ממשלה ועיריות, לארגונים ומוסדות. סדרת כנסים מקצועיים בהשתתפות אלפי אנשי חינוך, מאות שעות תוכן מקצועי הזמינים באתר ’נוער בסיכוי’, סדרת ספרים והדרכות מקצועיות בנושא נוער בסיכון, כנס רפואי מקצועי סביב כל סוגיית ADHD בהשתתפות מומחים מהעולם, שולחנות עגולים עם משרדי החינוך והרווחה, קידום פרויקטים חדשים והעלאת נושא הטיפול בנוער בסיכון לקדמת הבמה הציבורית – הנוער בסיכון הם הילדים של כולנו! כיום, מתרכזים ראשי ’נוער בסיכוי’, בארבעה מטרות מרכזיות הנותנות מענה מקיף: תכלול עבודה מול הממסד והשטח, השפעה על מדיוניות, עריכת כנסים וימי עיון להורים ואנשי מקצוע, יצירת תוכן מקצועי ועדכני - במצב הנוכחי השורר בעקבות תוצאות נגיף הקורונה, הציבור צמא למידע מקצועי וההורים מבקשים מענה ראוי וסיוע. ראשי המערך הטכנולוגי של ’נוער בסיכוי’, מדווחים כי בשידור הכנס האחרון שעסק בסוגיות הפרעות קשב, צפו 26,800 איש, עם זמן צפייה ממוצע של 70 דקות. מתברר כי התוכן המקצועי, מרתק ומעניין.

## שבוע של סיכוי ##

"בשנה הזו התחדד הצורך והנחיצות בבניית הכלים והיכולות לטיפול ולסיוע ל'נוער בסיכוי", אומרים ב'נוער בסיכוי'. "היום כבר כולם מבינים ומפנימים את המסרים שאנחנו מקדמים כבר במשך שנים, כאשר לצערנו אנו נוכחים לראות מה ההשלכות והתוצאות כאשר לא נותנים את המענה המתאים בזמן המתאים לבני הנוער. בתקופה האחרונה אנחנו שומעים גם מצד מי שעד כה אולי פחות התעסקו בכך, ופחות שמו על כך דגש, אמירות ברורות בדבר החובה של כולנו להתגייס למען המטרה החשובה הזו ולהירתם לצורך הסיוע והתמודדות עם האתגרים הרבים בתחום הזה. אנחנו כמובן שמחים על כך שעוד ועוד כוחות חשובים וחזקים יצטרפו ויטו שכם במאמץ המשותף לתת לכל נער ולכל נערה את כל מה שהם צריכים בצורה מתאימה ומדויקת שנבנתה במיוחד עבורם ועבור הצרכים הספציפיים שלהם ובכך לתת להם את הכלים והכוחות לפתוח דף חדש ולהתקדם בהמשך החיים לבניית עתיד טוב יותר, לבניית משפחה ובית".

בעקבות האתגרים הטכניים שבקיום ועידה מרובת משתתפים מסוג הזה, שקלו ב'נוער בסיכוי' לדחות את קיום הוועידה, אך בעקבות ביקוש עצום שהגיע מהשטח והלחץ שנוצר, הוחלט על קיום הוועידה: "דווקא השנה יותר מתמיד מתחדד הצורך בהשקעת המשאבים בהבנה ובטיפול בבני הנוער". 'ועידת נוער בסיכוי' השלישית תתקיים כולה בשידור חי, כפי שהתקיימו הכנסים הנוספים מבית 'נוער בסיכוי' שנערכו לאורך השנה האחרונה בתקופת הקורונה וזכו להצלחה מסחררת, אולם בוועידה הנוכחית יהיו עוד חידושים רבים. בין היתר, הפעם הועידה תשודר מכמה וכמה נקודות ברחבי הארץ, כאשר הפאנלים השונים בהשתתפות בכירי העוסקים בתחום יתקיימו מהשטח, בכך נווער בסיכוי תביא חידוש מרענן ותיתן ביטוי מוחשי לעשייה המבורכת של המוסדות והארגונים.


משה ליאון בוועידה • קרדיט: יח"צ

אם בעבר בוועידה פרונטלית שהכל נערך במקום אחד, מטבע הדברים הקהל מוגבל יותר, יש אנשים שבדיוק באותו זמן לא הסתדר להם להגיע לירושלים, שבה נערכו הועידות הקודמות, היה להם קושי כזה או אחר. כעת הועידה מגיעה לכל אחד ואחד היישר אל תוך הבית ואל חדר העבודה. כל אחד יכול להתחבר לועידה מכל מקום שבו הוא נמצא, בצורה שמתאימה ונוחה עבורו, וליהנות ממגוון התכנים, ההרצאות והפאנלים המגוונים והמעשירים שאנו עמלים עליהם בימים אלו. ראינו כבר בכנסים הקודמים שערכנו במתכונת הזו, את הגידול המשמעותי במספר המשתתפים, כעת אנו צופים כי נראה גדילה נוספת ומספר רב מאוד של אנשים שיבקשו להשתתף וליטול חלק בועידה".

## שותפים להצלחה ##

כאמור, הייחודיות של 'נוער בסיכוי' זו היכולת ליצור מגוון שיתופי פעולה נרחב ולקבץ אל מקום אחד את כלל העוסקים במלאכת הקודש, ואכן לאורך השנים נרשמו שותפים רבים אל הפעילות הענפה הנעשית במסגרת עמותת 'נוער בסיכוי', כשבין השמות ניתן להבחין בצמרת האנשים והגופים בתחום החינוך והנוער המתמודד.

אורח הכבוד בוועידת היסוד של 'נוער בסיכוי' היה ראש העיר ירושלים משה ליאון, שמאז הפך לשותף פעיל ופיתח תכניות רבות ומגוונות בירושלים לטובת בני הנוער, כשלצידו סגן ראש עיריית ירושלים ומחזיק תיק חינוך הרב אברהם בצלאל, שהוא למעשה הבין וזיהה את הצורך הגדול ונרתם מהרגע הראשון לעמוד לימין 'נוער בסיכוי' ולהיות מהכוחות המרכזיים הדוחפים לפעילות.

'נוער בסיכוי' פועלים בשיתוף עם רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, ובהם: עיריית ביתר עילית העומדת בראשות ראש העיר הרב מאיר רובנישטיין ובסיוע ממלא מקום ראש העיר הרב יהודה עוביידי, אשר הקים בעיר ביתר את הפרויקט "לבקר בהיכלו", שהינו מודל טיפול ייחודי שהשפעתו הברוכה ניכרת היטב.

עיריית פתח תקווה ומחזיק תיק הרווחה הרב אשר שוקר שהקים יחידה מיוחדת המטפלת בבני ובנות הנוער במגוון מסלולים הן בתוך המסגרות והן לאחר מכך. עיריית רחובות בניצוחו של מחזיק תיק חינוך חרדי ונוח"ם הרב שי קזיוף, עיריית הרצליה בראשות חבר מועצת העיר הרב אלעד צדיקוב, שנרתמו גם הם אל מלאכת הקודש.

לצד כך, פועלים ב'נוער בסיכוי' עם מיטב הגופים ומוסדות החינוך הפועלים בתחום, ובהם רשת אורט בניהולו של המנכ"ל צביקה פלג, אשר פועלת למען בני הנוער בהקמת מסגרות ייחודיות ומגוונות המתאימות לכל אחד. מי שמנצח על הפעילות לבני הנוער החרדים הוא הרב מיכאל לייבוביץ' מנהל מגזר חרדי באורט, המציין כי תחת אורט פועלות 12 מסגרות מגוונות.

גם העולם העסקי שותף לעשיה של נוער בסיכוי כאשר בנק הפועלים מביא לוועידה את כל נושא כלכלה נבונה בקרב בני נוער וזאת תחת הסיסמא "פועלים יחד, נותנים סיכוי". מר אלי רבינוביץ מנהל פעילות בחברה החרדית בבנק הפועלים מוביל בימים אלו תוכנית חדשה של סדנאות לכלכלה נבונה עבור בני הנוער במוסדות לנוער בסיכוי.

שיתוף פעולה הדוק מתקיים עם מוסדות 'אהל אשר' מייסודו ובניהולו של הרב שמעון רווח מגדולי ומומחי החינוך והסיוע לבני הנוער. כך גם עם רשת מג"י, שפיתחה שיטות חדשניות לטיפול ואבחון כבר בגיל הרך. מנכ"ל הרשת הרב גיל דוד, מדגיש כי בנושא הזה אסור לחכות שהילדים מתבגרים וחובה לדעת לטפל כבר בשלב המוקדם.

בוועידה השנה ייטלו חלק שורה ארוכה של ארגונים ומוסדות ובהם: טל חרמון, איילת השחר, ארגון שלבים, תלם, אפשרי, בית מדרש ברקאי - חיספין, מכון תובנות, ישיבת כפר זיתים, מכון חרוב, ועוד עשרות מוסדות וגופים מכל רחבי הארץ.

בנוסף, בעיריית פתח תקווה החליטו השנה להעלות פאנל בהשתתפות הורים כן לחשוף מחקר עומק שביצע מחזיק תיק הרווחה הרב אשר שוקר. בפאנל של העיר פתח תקווה ייקחו חלק אנשי מקצוע ובכירים בעירייה אשר מובילים בעיר מהפכה של ממש, בכל הקשור לתפיסה של טיפול בבני הנוער.

כמו כן, בעיר רחובות מאמינים שגם ברשות מעורבת חובה לטפל ולסייע לבני הנוער. בזכות ’נוער בסיכוי’ עירית רחובות הצליחה לפני שנה לקדם מהלכים משמעותיים לחינוך החרדי בעיר. הרב שי קזיוף המשמש כנציג ראש העיר מר רחמים מלול לכל עניין טיפול בבני הנוער, מקדיש שעות רבות לטובת בני הנוער ומסייע בכל מרצו.

שותפים נוספים וחשובים בעשייה של ’נוער בסיכוי’, הינם חברת עסקיות כמו ’טבע’ וחברת מדיסון אשר באמצעותם משתתפים מרצים חשובים ובכירים בכנסים המקצועיים של ’נוער בסיכוי’ בתחום הפרעות קשב וריכוז.

צפו: נציגי הרשויות ב'נוער בסיכוי"

https://noar-besikuy.digitaliweb.co.il/for-noar-besikuy/

גם בדרום הארץ, בבירת הנגב מתארגנים לוועידה, כאשר עיריית באר שבע תוביל את הפאנל "הסיכוי הדרומי" יחד עם עירית נתיבות, אופקים ושורת רשויות בדרום. הפאנל יביא התייחסות מיוחדת לכל התחום בפריפריה. הפאנל המקצועי יערך בהשתתפות סגן שר הפנים הפריפריה נגב וגליל הרב יואב בן צור, שליחו האישי של שר הפנים הפריפריה נגב וגליל יו"ר תנועת ש"ס הרב אריה דרעי לוועידת ’נוער בסיכוי 3’.

מוסדות "איילת השחר" ברמת הגולן, יארחו את הפאנל שיעסוק בטיפול בבנות בסיכוי. בפאנל המרתק ייקחו חלק מיטב נשות המקצוע וראשי המוסדות, בהשתתפות סמנכ"לית משרד החינוך גב' אלין אלול.

כמידי שנה גי'ונט ישראל תיקח חלק בתוכן המקצועי של הועידה ותביא את ניסיונה העשיר של פיתוח פרויקט עבור בני נוער בסיכוי למגזר החרדי

פינה מיוחדת בוועידה תוקדש לרב פרץ, מייסד וראש מוסדות "טל חרמון", אשר מחולל מהפכה של ממש עם חמישה מסגרות לבני נוער בסיכון. הרב פרץ אשר עוסק שנים רבות בתחום, נחשב לאחד המומחים הגדולים בהחזרת בני הנוער בסיכון למסלול החיים והדרך הנכונה. בנוסף, מתוכננים שורת פאנלים בנושא הכוון ורישום. עם צוות מקצועי המלווה את בני הנוער מהרוחב אל הישיבות והמוסדות.

הרשמו עכשיו!

https://noar-besikuy.digitaliweb.co.il/kenes-3/

 

נוער בסיכון נוער בסיכוי נוער שוליים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד