י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

כאבי מפרקים: כל הדרכים לטפל בבעיה ולהקל על הכאבים

דלקת מפרקים ניוונית נחשבת למחלה שכיחה המתרחשת על רקע של שחיקת סחוס. מאחר ותוחלת החיים רק הולכת ועולה, חשוב לטפל בבעיה באופן נקודתי מתוך מטרה להתמודדות עם הכאבים שיכולים להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים. כיצד? להלן מדריך מיוחד בנושא

כאבי מפרקים: כל הדרכים לטפל בבעיה ולהקל על הכאבים
רופא מומחה צילום: pixabay

כאבי מפרקים: כל מה שרציתם לדעת וחששתם לשאול

כאבי מפרקים הם אחת הבעיות הבריאותיות הנפוצות ביותר, והיא מתרחשת לרוב אצל מבוגרים בני 50 פלוס או במקרה של ספורטאים. מדובר במחלה כרונית שמתרחשת על רקע של שחיקת סחוס, כחלק מהליך ההזדקנות הטבעי של גוף האדם. למעשה, מדובר בכאבים המאופיינים בנפיחות, טווח תנועה מוגבל כתוצאה משחיקת הסחוס באזור הברכיים, מפרקי האצבעות, כתפיים, קרסוליים ועמוד השדרה. מאחר והמפרקים מאפשרים טווח תנועה, נוצר באופן טבעי חיכוך בין המשטחים במהלך גיל הילדות ועד לבגרות ועל כן בסביבות גיל 50 נוצרת שחיקה טבעית. אם הבעיה לא מטופלת, היא עשויה להחמיר ולהשפיע באופן משמעותי על איכות החיים.

גורם הסיכון מספר אחד לכאבי מפרקים הוא הגיל, אולם ניתן לראות מגמה שבמסגרתה גברים סובלים יותר מכאבי מפרקים מאשר נשים. נוסף לכך, עודף משקל משפיע גם הוא על הופעת הכאבים ועוצמתם לצד פעילות גופנית מאומצת המתרחשת גם בגילאים מבוגרים ועל רקע העלייה המתמדת בתוחלת החיים. מכאן ניתן להסיק כי כל אחד מאיתנו יחווה בשלב מסוים כאבים, ועל כן נדרש להכיר את הסימפטומים, אבחון וכמובן דרכי הטיפול, בשל העובדה כי הכאבים הללו משפיעים באופן ממשי על איכות החיים ועל המצב הנפשי. חשוב לדעת כי כיום קיימות דרכי טיפול שיכולות לסייע, כמו טיפולים רפואיים או תרופות. אפשרות נוספת היא קפסולות קולגן, אפשרות שמטרתה לסייע ולהקל על הכאבים ללא תופעות לוואי. על כל הדרכים הללו נפרט בהרחבה בהמשך.

מהם הסימפטומים של כאבי מפרקים וכיצד מאבחנים?

הסימפטומים של כאבי מפרקים מתאפיינים בכאבים, נפיחות, אדמומיות וכן ירידה בטווח התנועה. נוסף לכך, לעיתים יכולים להופיע תסמינים של תשישות וחום לצד בעיות נשימה. בשל כך, חשוב מאוד לפנות לקבלת אבחון המתבצע ע"י בדיקות דם, שתן וכן לקיחה של נוזל מהמרפק ע"י מחט דקה. לאחר קבלת התשובות, הרופא יתאים את הטיפול הרפואי הטוב ביותר בהתאם לחומרת הכאבים.

מהם הטיפולים שיכולים לסייע להתמודדות עם כאבים?

עולם הרפואה התפתח בצורה משמעותית בעשור האחרון ובהתאם לכך גם הטיפולים אותם ניתן לקבל במסגרת אבחון עם כאבי מפרקים. אפשרות אחת היא נטילה של תרופות לשיכוך כאבים אותם ניתן לקבל דרך מרשם רופא. פה נעצור לציין כי ניתן לנסות קפסולות קולגן, מוצר מצוין שיכול לסייע בהקלה על הסימפטומים בשל העובדה כי קולגן הוא חלבון מבני המצוי בריכוז של 30% כמעט בכל איבר בגוף האדם, כולל המפרקים. קפסולת קולגן נספגת במהירות בגוף ובהתאם לכך יכולה לסייע לשיקום הסחוס, ובכך לתרום להתמודדות עם הכאבים הנלווים לשחיקה הטבעית. שימו לב כי לא מדובר בתרופה אלא בתוסף תזונה, שאותו ניתן ליטול לצד הטיפול המתאים שעליו המליץ הרופא המטפל.

הזרקת סטרואידים

אם משככי הכאבים לא עובדים (לרוב תרופות מרשם כמו אוטפן כמו גם תרופות ללא מרשם כמו אדוויל), ניתן לקבל זריקה של סטרואידים ישירות למפרק, אולם צריך לקחת בחשבון כי מדובר בפתרון זמני ולא קבוע. את הזרקת הסטרואידים מבצע אורתופד מומחה ורבים מדווחים על קבלת תחושת הקלה מיידית, ולכן מדובר בטיפול מצוין אותו ניתן לשלב בעת הצורך.
חשוב לדעת כי גם ספורטאים סובלים מכאבי מפרקים כתוצאה מהמאמץ הכרוך באימונים, וגם עבורם יש דרכים להקלה על כאבי מפרקים שיכולים לסייע בהתמודדות עם התופעה.

ניתוח

היה והטיפולים לא עובדים, האופציה היא ניתוח כירורגי הכולל את החלפת הירך או את המיזוג של הירך דרך ברגים. שימו לב כי מדובר בניתוח מורכב המתבצע בהרדמה מלאה, ואותו צריך לשלב ביחד עם פיזיותרפיה שמחזקת את השרירים כמו גם מאפשרת להגדיל את טווח התנועה לאחר הניתוח. חשוב לציין כי פיזיותרפיה מהווה אפשרות מצוינת לחיזוק השרירים ומניעה של החרפת הכאבים.

לסיכום, כאבי מפרקים עלולים להפוך לאירוע חד פעמי אולם לרוב מדובר בכאבים כרוניים שמשפיעים מאוד על איכות החיים ועל המצב הנפשי. חשוב להקפיד על נטילה של תרופות באופן קבוע כמו גם להתייצב לביקורת אצל האורטופד לטובת מעקב. נוסף לכך, הקפידו על דיאטה מאוזנת וכן בצעו פעילות גופנית באופן קבוע ומתון, מתוך מטרה להמשיך את התפקוד התקין בחיי היום יום.

כאבי מפרקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד