י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"סוף סוף לא נהיה בודדים"

הקהילות היהודיות ברחבי המפרץ מתאחדות לראשונה

חצי שנה אחרי נרמול היחסים עם האמירויות ועם בחריין, הוקם במפרץ ארגון גג לקהילות יהודיות בשש מדינות, כולל במדינות שלישראל אין יחסים דיפלומטיים איתן. המטרה של הארגון היא לספק שירותי דת ליהודים שירצו להשתקע, לעשות עסקים או לטייל באותן מדינות

הקהילות היהודיות ברחבי המפרץ מתאחדות לראשונה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: pixabay

החיים היהודיים במפרץ קורמים עור וגידים, בכל מדינה מפרצית יהיה נציג שאמור לסייע לאותם יהודים כשיגיעו ויצטרכו סיוע, באמירויות יהיה זה הרב אלי עבאדי, מהרבנים הבכירים של הקהילה היהודית שם. הוא מוגדר כמנהיג רוחני, בנוסף לאיבראהים דאווד א-נונו, ראש הקהילה היהודית בבחריין שמוגדר נשיא הארגון. חוץ מששת הנציגים בשש המדינות יש עוד חברים.

רועי קייס, כתב לענייני ערבים ב'כאן 11' מציין כי "חשוב להדגיש שהיוזמה מגיעה מלמטה מנציגי הקהילות ולא מלמעלה" אך הרב אלי עבאדי, "מאמין שהשלטונות בשש המדינות ישתפו פעולה עם היוזמה".

הרב עבדאי אמר ל'כאן 11': "רק המחשבה שיש קהילות יהודיות במפרץ במדינות האלו, כשלפני שלוש שנים לא הייתה אפילו במחשבה. עכשיו כשיש ויודעים שיש יהודים בכל המדינות האלו, שצריכים שירותים של קהילה יהודית, זו יוזמה מהפכנית שתגדיל את הקהילות, זו יוזמה של הקהילות והיהודים הפרטיים. אנחנו מאמינים שכל המדינות יקבלו את זה, ואנחנו לא צופים בעיות, המדינות יסכימו לזה כי עכשיו הן פותחות את דלתותיהן ליהודים כאנשי דת וכאנשי עדה דתית".

ראש הקהילה היהודית בבחריין, איבראהים נונו, אמר, כי המטרה "לאחד משאבים בין הקהילות כדי להעניק ליהודים ברחבי המפרץ את התחושה שיש להם למי לפנות, זה יבוא לעזרת מי שצריך למצוא אוכל כשר, עזרה של רב, או עזרה דתית כלשהי, לדוגמא אצלנו יש בית קברות, וזה בית הקברות היהודי היחיד שיש במפרץ, כל השירותים האלו צריכים להיות בהישג יד לכל היהודים שנמצאים במפרץ, וזו בעצם המטרה של האיחוד".

חשוב לציין כי אין ממש קהילות יהודיות ממוסדות בסעודיה או כווית, אבל יש יהודים מאירופה וארה"ב שעובדים שם בחברות נפט ובחברות הייטק, ואיגוד הקהילות היהודיות יכולים לספק להם כל מיני שירותים, כמו אוכל כשר.

רפאל, נציג ארגון הגג בכווית, סיפר בפנים מוסתרות בשיחה עם 'כאן חדשות' כי הם מקווים שהיוזמה הזאת תגרום להם להרגיש פחות בודדים ותשדרג את החיים של היהודים המעטים שנמצאים בכווית וגם ברחבי מדינות אחרות במפרץ. רפאל עדיין לא מוכן לחשוף את זהותו, מאחר ויהודים בכווית עדיין לא מסתובבים בגלוי כמו אלו מאיחוד האמירויות ובבחריין.

"יצרנו את איגוד הקהילות היהודיות במפרץ כדי ליצור רשת של קהילות יהודיות ממדינות המפרץ, כך שנוכל לחלוק משאבים ולעבוד על מגוון תוכניות ושירותים לטובת כל היהודים באזור. האגודה הזו מחזקת אותנו על ידי איחוד ורתימת המשאבים הקולקטיביים שלנו", כך אמרה השגרירה במשרד החוץ של בחריין, הודה נונו, חברת הנהלת AGJC.

קהילות יהודיות נסיכויות המפרץ רועי קייס הרב אלי עבאדי איחוד האמירויות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד