י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הרב רוטר תוקף: "למרגי אין כח בש"ס?"

הפרסומים על שיפוץ בית העלמין בחיפה, הובילו את הרב ישעיהו רוטר להפיץ סרטון המוכיח: ההזנחה נמשכת • רוטר ל'בחדרי חרדים': "חרפה שכך נראה המקום" • משרד הדתות: "העניין בטיפול" • לצפיה

השר לענייני דת, יעקב מרגי
השר לענייני דת, יעקב מרגי

בתקופה האחרונה מנהל הרב ישעיהו רוטר, רב בית הכנסת שארית ישראל בשכונת נווה שאנן בחיפה, ומנהל אתר האינטרנט 'רוטר.נט', קמפיין אגרסיבי כנגד השר לענייני דת, יעקב מרגי, בשל הזנחת בית העלמין העתיק בחיפה, בו טמון האמורא אבדימי דמן חיפה.

בימים האחרונים אף עלה באנר בולט באתר 'רוטר.נט', הקורא למרגי להתפטר, תחת הכותרת "תתבייש לך". בתגובה, שיגר דוברו של מרגי, אלון נוריאל, הודעה לכלי התקשורת החרדים, בה נאמר כי שיפוץ בית העלמין לא נמצא תחת סמכותו של השר מרגי. עם זאת, ביוזמת השר החל שיפוץ בבית העלמין העתיק, ואף הוצגו תמונות המוכיחות את תחילת העבודות.

בתגובה, יצא אתמול (ג) הרב רוטר עם מצלמת וידאו לשטח בית העלמין, על מנת לתעד את המשך ההזנחה הקשה במקום.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים', מספר הרב רוטר: "לפני זמן לא רב פנו אלי מתפללים בבית הכנסת בו אני מכהן כרב וסיפרו לי על הבושה הגדולה, כיצד נראה בית העלמין העתיק בו טמון האמורא אבדימי דמן חיפה. אמרתי שאנסה לבדוק את העניין בכלים שלי. פניתי למועצה הדתית, למשרד לענייני דת, לרבנות הראשית, והסתבר שיש עמותה שנקראת 'והחי יתן אל ליבו' שלקחה שליטה על מתחם הקבר. הם הניחו במקום קופות צדקה שלהם.

"מקומות כאלו, משויכים באופן אוטומטי לאחריות רבני העיר. ברגע שהעמותה קיבלה מהרבנות הראשית את האפשרות לקחת על עצמה, האחראים על המקומות הקדושים בישראל הגישו כנגדם ערעור.

"בכל אופן, משמאל למתחם הקבר משתרע שטח של שדה, בו ישנם מעל שלושת אלפים קברים. השטח הוא לא גדול, לדעתי כמאתיים מטר על מאה מטר. המקום נראה מזעזע לחלוטין. בושה וחרפה שכך יראה מקום בארץ ישראל. לגמרי משמאל, בקצה המערבי, ממש בצמוד לבית הקברות הבריטי, ישנה חלקה שהיא יחסית חדשה ונקברו בה אנשים עד לפני חמישים שנה. בחלקה זו ישנם כמה עשרות קברים.

"לאחרונה פנה משרד הדתות פנה לחברת גינות עדן המתמחה בשימור מצבות, לקחת על עצמה את שימור החלקה החדשה. לאחר שבדקתי התברר לי שהחברה הזו לחלוטין לא בנויה להקים את פרויקט שיפוץ בית העלמין העתיק, הם יכולים לשים זר יפה מעל הקבר ולנקות קצת. זה מה שהם עושים כרגע בחלקה החדשה וגם שם בצורה מאוד מינורית".

• מדוע אתה תוקף את מרגי באופן אישי?

"היו לי כמה אפשרויות כיצד לפעול. העמותה 'והחי יתן' לא רלוונטית, הם רק מניחים קופות צדקה על ציון האמורא ושומרים על קברו. בעיריית חיפה הבנתי שראש העיר לא מתעניין בנושא, כך גם הרבנים הראשים.

"היחידים שיש להם את הכח והיכולת לפעול ברמה הפרקטית והממשית זו תנועת ש"ס, והאיש המתאים לזה, לדעתי, הוא הרב יעקב מרגי. כמו שכשמדובר ברשת החינוך 'אל המעיין', הוא לא מגלגל את האחריות לשר החינוך, או בסוגיית ייקור הלחם לא זורקים זאת לפתחו של שר האוצר, גם כאן שלא יעביר את האחריות לשר התיירות, אלא יטפל בזה בעצמו, כי אם לא הוא, מי כן יטפל בזה?

"יכול להיות שאין לו את הכח באמת, והוא יושב במפלגה על תקן דמות עלומה. בבוא היום אולי אבקש ממנו סליחה אם כן. אולי אומר לו - חשבתי שיש לך כח בש"ס, ובסוף התברר שאין לך...

"בפועל, במקום לטפל באמת בעניין, דוברו שולח הודעות לעיתונות ומציף את אתר האינטרנט של משרד הדתות במכתבים בנושא. האמן לי, הלוואי והייתי יכול לכתוב עליהם שבחים, אם הם באמת יעשו משהו חיובי בנידון.

"כואב הלב ומביש לראות את המצב בו שרוי בית עלמין יהודי. מבלי הבט על העובדה שטמון שם אמורא, קבורים שם בני אדם שבחייהם היו מתביישים לצאת מביתם כשיש כתם על בגדם, וכעת מתגוללים כמו בתוך פח זבל. זה כואב ומצער".

מהמשרד לענייני דת אומרים בתגובה: "למרות שאין בתחום וסמכות המשרד לשירותי דת לטפל באופן ישיר בבתי עלמין עתיקים אלא בתחום משרד התיירות, רואה השר מרגי בחשיבות שיפוץ בתי עלמין עתיקים ועד להפעלת הרשות המוסמכת בעניין, הבטיח השר לפעול לשיקום בתי העלמין העתיקים ברחבי הארץ בכלל.

"לגבי בית העלמין העתיק בעיר חיפה הצהיר השר מרגי לא אחת כי זהו בזיון ובושה לנו כמדינה יהודית להפקיר כך את כבוד המת במדינת ישראל. אם זה היה קורה בגולה הייתה קמה זעקה גדולה, אני עומד בהבטחתי לפעול ככל יכולתי לניקוי ושיפוץ בית העלמין במסגרת התקציב אותו יאשר משרד האוצר ועם אישור הקריטריונים במשרד המשפטים".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד