י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הדבירו בניגוד לחוק

הילדים בגן שיחקו ברעל שהיה בקופסת המזון ונשלחו לבדיקה

חברה ביצעה הדברה נגד מכרסמים בגני ילדים סיכנה פעוטות, בשל קופסת מזון לתינוקות עם רעל עכברים שנשכחה בפינת הבובות בגן. מספר ילדים שמצאו את הקופסא שיחקו בה ואף פתחו אותה, נגעו בחומר ההדברה ולאח"מ הופנו לבדיקה רפואית

הילדים בגן שיחקו ברעל שהיה בקופסת המזון ונשלחו לבדיקה
רעל בפינת הבובות בגן צילום: המשרד להגנת הסביבה

הדבירו בניגוד לחוק וסיכנו חיים של פעוטות בגן ילדים: הוגש כתב אישום נגד מדביר, חברת הדברה ומנהליה לאחר שביצעו הדברה בגן ילדים בשפלה בניגוד לחוק והשאירו בפינת הבובות קופסת מזון לתינוקות עם חומר הדברה נגד מכרסמים; הילדים שיחקו בחומר שבקופסה – ורק במזל לא נפגעו

רעל בפינת הבובות בגן, בתוך קופסה של תחליף חלב לתינוקות. בתום חקירה פלילית של המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, המשרד הגיש, בליווי המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה בפרקליטות המדינה, כתב אישום נגד מדביר, חברת הדברה ומנהליה.

כנגד המדביר הוגש כתב אישום בגין הדברה ללא רישיון מדביר מתאים; שימוש בתכשיר הדברה שלא בהתאם להוראות הקבועות בתווית התכשיר; ביצוע הדברה שלא בהתאם להוראות הקבועות בתווית התכשיר בנסיבות מחמירות;  שימוש בחומר מרעיל או מסוכן והפקרתו בדרך נמהרת או רשלנית שיש בה כדי לסכן חיי אדם או לגרום לו חבלה והפרת חובת דיווח לרשם ולמפעיל על עניין הקשור בהדברה שבוצעה, העלול לגרום לפגיעה בציבור או בסביבה.

כנגד חברת ההדברה ומנהליה הוגש כתב אישום בגין הפעלת אדם בביצוע הדברה ללא רישיון מתאים; שימוש בתכשיר שלא בהתאם להוראות הקבועות בתווית התכשיר והפרת חובת דיווח לרשם ולמפעיל על עניין הקשור בהדברה שבוצעה, העלול לגרום לפגיעה בציבור או בסביבה. כנגד החברה הוגש כתב אישום גם בגין שימוש בחומר מרעיל או מסוכן והפקרתו בדרך נמהרת או רשלנית שיש בה כדי לסכן חיי אדם או לגרום לו חבלה; וכנגד המנהלים הוגש כתב אישום גם בגין הפרת חובת פיקוח ואחריות של נושא משרה.

על פי כתב האישום, במהלך חודש דצמבר 2018, המדביר, שרישיונו מתיר לו לבצע פעולות הדברה אך ורק בדירות (ולא במבנים, כפי שנדרש בביצוע פעולת הדברה בגני ילדים) הביא עמו לגן ילדים באזור השפלה קופסת תחליף חלב לתינוקות שעליה מדבקה עם הכיתוב "רעל" ואשר הכילה מספר קוביות של חומר הדברה בשם "סולו בלוק", המיועד להדברה תברואית נגד מכרסמים על-ידי מדבירים מורשים.

חל איסור להעביר את תכשיר ההדברה מכלי האחסון המקורי, וזאת בהתאם להוראות הקבועות בתווית תכשיר ההדברה. החברה ומנהליה נהגו באותה העת לספק למדבירים אותם העסיקו, קופסאות ריקות של מזון תינוקות, ועליהן מדבקה "רעל", לצורך אחסנת כלים וחומרי הדברה. לאחר ביצוע עבודת ההדברה, בתוך הגן ומחוצה לו, השאיר המדביר את האריזה בפינת התיאטרון שבגן, ליד הבובות.

למחרת היום, בשעות הבוקר, הבחינו מספר פעוטות בקופסה, ושניים מהם אף הצליחו לפתוח אותה ונגעו בחומר ההדברה שהיה בתוך הקופסה. משהבחינה הגננת במתרחש, היא הרחיקה את הילדים מהחומר ומהקופסה, והם הופנו לבדיקה רפואית. למרבה המזל, התברר כי לא אירע נזק בריאותי לילדים ששיחקו בחומר.

בניגוד לחובה בחוק, הנאשמים לא דיווחו לרשם לענייני מדבירים על אודות האירוע.

עם קבלת דיווח על המקרה, נפתחה חקירה משותפת על-ידי המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה ומשטרת לוד כנגד חברת ההדברה והמדביר שביצע בפועל את ההדברה. במסגרת החקירה נחקרו הגורמים המעורבים באירוע ונלקחו דגימות של החומר על-ידי המשטרה הירוקה למעבדה.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "באירוע החמור הזה נמנע למזלנו אסון מאוד גדול, אבל המעורבים בו עדיין צריכים לתת את הדין. הדברה זה לא משחק ילדים, ולא בכדי יש חוקים והוראות שצריך לפעול לפיהם. אני בטוחה וסמוכה שבית המשפט ימצה עם המעורבים את הדין, כך שאירועים מסוג זה לא יחזרו על עצמם"

חומר ההדברה בקופסת מזון לתינוקות, שהושארה בגן הילדים. צילום: המשרד להגנת הסביבה

הדברה חומר הדברה סכנה גן ילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד