י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
שיעור באמונה

האב בהלוויית בנו בן ה-13: "זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו"

בהלוויה רוויית יגון ובמזג אוויר סוער ליוו הערב את הנער יוסף מרדכי קדוש ז"ל בן ה-13 למנוחת עולמים, לאחר למעלה מעשור של סבל וייסורים שהיו מנת חלקו • רב הכותל הרב רבינוביץ, דודיו ואביו במפגן אמונה מרטיט. עין לא נותרה יבשה וגם השמיים בכו | צפו בתיעוד ממסע הלוויה

האב בהלוויית בנו בן ה-13: "זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו"
האב, ר' יצחק קדוש במסע הלוויה צילום: צילומסך

בשעות אחר הצהריים (רביעי) לאחר למעלה מעשור של התמודדות קשה במיוחד עם המחלה הקשה, הלך לעולמו הנער יוסף מרדכי קדוש ז"ל. בהלוויה רווית יגון וכאב, השתתפו למרות מזג האוויר הסוער במיוחד - בני המשפחה והקרובים שמיררו את לכתו בטרם עת ואת הסבל הרב שעבר בחייו.

לפני שהכניסו את המיטה לבית ההספדים נשמעה הקינה מעזרת הנשים: "השמיים בוכים", עוד הוסיפה ואמרה את מה שאמר לה המנוח: "אני אמליץ טוב עליכם בשמיים, תסלחו שסבלתם איתי שנים, לא היה בשר להחדיר את האינפוזיה, הוא רצה לחיות הייתה קשה לו הפרידה".

צפו בשידור חוזר ממסע הלוויה

רב הכותל והמקומות הקודשים, הגאון רבי שמואל רבינוביץ, ספד ליוסף מרדכי ז"ל בבכי: "כל פעם שבאתי אליך הרגשתי קדושה, לא סתם קוראים לך קדוש, כי אתה קדוש, ביקשתי ממך תמיד ברכה כי אתה היית נפש נקי וצדיק. הקדוש ברוך הוא לקח אותך אליו כי הוא ראה נפש צדיק... הקב"ה תסלח לנו עם ישראל לא יכול עם כל כך הרבה צרות. מרדכי היה דורש טוב לעמו, תעלה לשמיים תדרוש טוב לאחים שלך ולהורים המסורים שלך... תבקש עבור כולנו. אני זוכר הגעת לכותל המערבי בשבת בר המצווה עם איזה שמחה נכנסת לעול מצוות".

דודו הספיד אף הוא ואמר: "גדול הדור בייסורים, לא הצלחת לעשות חלאק'ה, איזו אצילות איזו גדלות בקבלת הייסורים. אבא שלי הרב מרדכי ז"ל כמה מסכתות היה לומד לרפואתך, חודשיים לאחר שנפטר, חזרה לך המחלה. בורא עולם תראה את עם ישראל, תראה את ההורים האלה, לפני שעה וחצי עמד האבא יצחק אחי בורא עולם אני מקבל את הדין באמונה, לפני 13 וחצי שנה לקחנו אותו משערי צדק, וכעת אנחנו מחזירים אותו אליך מאותו המקום".

דוד נוסף סיפר על חוויותיו בעת ביקוריו אצל יוסף מרדכי בבית החולים: "הוא בקושי יכל לנשום החמצן היה על מאה אחוז והוא אומר תגביהו, קניתי לו שתיה הוא התאמץ להגיד תודה. כשהיה בן 3 השתילו לו מח עצם היה בבידוד ילד בן 3/4 הוא התעקש לקפוץ על המטה ולשיר שירי שבת קודש 'שבת שלום ומבורך...' הוא כאב את הייסורים של כולם. אי אפשר להבין, מכף רגל ועד ראש ייסורי איוב. תעלה למעלה ותרקוד עם סבא בשמיים כמה שהוא אהב אותך".

אביו ר' יצחק ספד לו אף הוא ואמר: "תקראו אולי שוטה אני מדבר מהמקום שלי, את הפסוק אומרים בשמחות, ואני אומר את זה כאן. זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו. על העולם הזה של יוסף אני כבר לא חושב, לא היה לו עולם הזה כלום, מגיל 3 הוא היה שואל אותי כל הזמן למה, לא מספיק לי עוד צרה ועוד צרה, אמרתי לו יוסף בסוף תקבל את התשובה לשאלות שלך, והיום תקבל את כל התשובות לשאלות של 10.5 שנים".

"יש לי 2 דרכים, יש לי ללכת בדרך של האבל והעצבות, לקחת את התמונות והסרטונים של יוסף ולתלות את זה בבית. לחיות את האבל. זה גם דרך. מבחינתי לקחת את כל ה-10 שנים לסגור את כל התריסים לא לראות אף אחד, להגיד יוסף נזכור אותך, ונהיה באבל. וגם במהלך ה-10 שנים, היו לי כל כך הרבה שאלות, לשאול איך מתחילים עד שמתחילים דרך אחת מגיע עוד משהו".

האבא המשיך ואמר" "יוסף מרדכי אני הולך להפתיע אותך, יוסף מרדכי מי שיקבל אותך למעלה זה עוד אח קטן. כשהוא התחיל לחלות זה היה הסרטן בעיצומו, הרגשתי שהגוף שלי מפורק ואז תהילה הייתה בתחילת היריון של ילד נוסף. ובהתאם להתקדמות הטיפולים גם ההיריון התקדם. באו חכמים שרצו לנחם ולעודד ואמרו הקב"ה נותן והוא נותן לך משהו טוב ילד. הלכתי עם זה, זה נשמע טוב, כלומר אני מבין את דרכי ה' היה לי טוב. סוף חודש 9 יש כבר תיק מוכן, היה לי מסודר איך לקרוא לו, שאלתי רב בקשר לברית, ואז תהילה אומרת לי אני לא מרגישה דופק, ויוסף מקבל כימותרפיה באותן שעות, אני נשארתי עם הילדים, אחרי חצי שעה היא מתקשרת ובוכה אין דופק, אי אפשר להחביא 9 חודשים. כולם ידעו. שאלתי את עצמי מה קורה עוד משהו".

"שלחתי את השאלה למרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, הוא לא כתב לי תושבה ואני מבין אותו. מי שחושב שהוא מבין את דרכי השם זה או שכח מה זה להיות יהודי, או שכח מה זה דרכי השם. מה ההתפעלות ב'וידום אהרן', מה הגדלות פה. אני אומר לכם, אמונה, מי שרוצה להאמין שיזהר, אם אתה אומר אני מאמין, אתה צריך להיות מאמין בכל מה שיקרה. אם אתה מתחיל לפרש זה מגיע בגלל זה וזה בגלל זה. זה לא אמונה. אהרן הכהן היה איש של עשייה אוהב שלום ורודף שום, נפטרו לו 2 בנים, הוא היה צריך ללכת לתת הרצאות באמונה, הוא בחר בדרך הנכונה את 'וידום'. שותק, לא מבין לא מקבל תשובות" סיפר ר' יצחק.

"הייתי עושה סיבובים בכיכר של שערי צדק עולה לבית וגן וחוזר לשערי צדק, לא ידעתי לאן אני הולך. אי אפשר לתאר את הבכי שלו, והאבא השמיע את הבכי של יוסף מרדכי ז"ל בוכה לא עשיתי כלום. אני יודע שאתה תרגיש לא נעים שהשמעתי את הבכי שלך, אבל שתדעו שזה הקול שהיה במשך 10 וחצי שנים, אמרתי לו אתה צודק, יש לך כל כך הרבה שאלות. והיום יוסף מרדכי אבא שלך אומר את זה זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו. אני לא שמח מהפטירה שלך, אני עוד אבכה ואבכה. אבל אני שמח מהמקום שאתה הולך אליו" הדגיש אביו.

בסיום דברי ההספד האב תיאר את רגעי הפטירה, איך שאמר עם יוסף מרדכי ז"ל את י"ג עיקרים של אמונה וכך נפרד מהעולם.  

"יוסף מרדכי, ידעתי שיצאת מהבית ידעתי שזה בפעם האחרונה, כבר עשר שנים מנחמים אותי מה יכולים להוסיף לי עכשיו, אז אמרתי לעצמי שכל מי שרוצה לנחם אותי שיגיד כל מה שעושה ה' הכל לטובה, בלי שאלות בלי הסברים". כך האב השכול ל"ע.

יוסף מרדכי קדוש הרב שמואל רבינוביץ הר המנוחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד