י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ידיו קשורות מאחורי גבו

בדיקת CT חשפה את תעלומת מלך 'פרעה האמיץ'

המלך ששלט במצרים לפני יותר מ-3,500 שנה נלקח בשבי בקרב והוצא להורג באופן טקסי, כך עולה מבדיקת CT שנערכה לאחרונה על ידי חוקרים מצריים

בדיקת CT חשפה את תעלומת מלך 'פרעה האמיץ'
הפירמידות במצרים צילום: פיקאסביי

מלך פרעה ששלט בדרום מצרים לפני 3,576 שנים, נלכד בקרב נגד צבא זר שכבש את הצפון והוציא את פרעה להורג באופן טקסי, כך עולה ממחקר חדש שפורסם.

מומחים ממצרים סרקו ב-CT את המומיה של פרעה סקננרה טאו, המכונה 'האמיץ', וחשפו פרטים חדשים על הפציעות שהובילו למותו. על פי המחקר, נראה שהוא הוצא להורג על ידי לפחות חמישה תוקפים, כל אחד מהם נושא נשק מסוג אחר, בעוד שידיו היו קשורות מאחורי גבו. כך דווח ה"דיילי מייל".

פרעה סקננרה טאו שלט באזור הדרומי במצרים, בסביבות 1560–1555 לפני הספירה, בתקופה זו מצרים התחתונה והאמצעית (כלומר הצפון) נכבשה על ידי היקסוס - שושלת ממוצא פלסטיני. (לא ברור מאיפה הפלסטינים הללו הגיעו).

המלך אמנם מת במאבקו לאיחוד מצרים העתיקה ובניסיון להדוף את הכוחות הכובשים, אך הקרבתו לא הייתה לשווא. על פי המחקר, בנו של סקננרה, אחמוס הראשון, הצליח להדוף את הפולשים לאחר 18–19 שנים בתקופת שלטונו.

המומיה של סקננרה התגלתה על ידי ארכיאולוגים במתחם קברים המכונה דיר אל-בחרי, בתוך נקרופוליס עוד בשנת 1881. אופן מותו היה נושא לדיון מאז, שכן בדיקות חזותיות ובדיקת רנטגן בסוף שנות השישים הראו כי פרעה סבל ממספר פגיעות קשות בראשו. לעומת זאת, נראה כי גופת המלך לא ספגה פצעים כלל.

האגיפטולוגים ג'יימס האריס וקנט וויקס, שערכו בדיקה של סקננרה בשנות השישים, אמרו כי "ריח מסריח ושמנוני מילא את החדר ברגע בו נפתח המכסה בו שכבה גופתו". ריח זה יוחס לנוזלי גוף שהושארו בטעות במומיה בזמן הקבורה.

מספר תיאוריות הועלו בדיון על ממצאים אלה, כולל כי הוא נרצח בשנתו בגלל תככים בארמון, או שהוא נלכד בקרב ואז הוצא להורג, אולי על ידי מלך היקסוס עצמו. תמונות הרנטגן מצביעות על כך שפרעה היה ככל הנראה בסביבות 40 שנה במותו.

"זה מרמז כי סקננרה היה באמת בקו החזית עם חייליו, וסיכן את חייו לשחרור מצרים", כך אמרה פרופ' סהר סאלם מאוניברסיטת קהיר במצרים. בנוסף, כך דיווח הצוות, נראה כי ההוצאה להורג בוצעה על ידי מספר תוקפים, במחקר התגלה כי פציעותיה של המומיה נגרמו על ידי חמישה כלי נשק שונים של היקסוס. "בהוצאה להורג רגילה על אסיר כבול יש להניח שהיה רק תוקף אחד שהיכה, אולי מזוויות שונות אך לא בכלי נשק שונים", הסבירה פרופ' סאלם.

"מותו של סקננרה היה הוצאה להורג טקסית למדי," ציינה. לדברי פרופ' סאלם, ממצאי הצוות שלה סיפקו פרטים חדשים וחשובים אודות נקודה מרכזית בהיסטוריה המצרית העתיקה. "מותו של סקננרה הניע את יורשיו להמשיך במאבק לאיחוד מצרים ולהקים את הממלכה החדשה," אמרה.

הממצאים המלאים של המחקר פורסמו בכתב העת Frontiers in Medicine .

פרעה מצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד