י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
כיצד ינהג ביידן?

נאט"ו מודה: "אנחנו לא יכולים לנצח את הטאליבן"

הטליבאן עומד על סף ניצחון על נאט"ו באפגניסטן: דיפלומט אירופי מודה ש"אין אפשרות לנצח במלחמה הזאת" | הנשיא ביידן יחליט ככל הנראה לקיים את ההסכם שחתם טראמפ עם הטאליבן

נאט"ו מודה: "אנחנו לא יכולים לנצח את הטאליבן"
צבא ארה"ב באפגניסטן צילום: pixabay

מנהיגי נאט"ו אמורים לדון בנסיגה מאפגניסטן השבוע, זאת כאשר הם יפגשו לשיחת זום ראשונה מאז כניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד.

המצב הנוכחי מחייב את ארה"ב כעת להסיג את 2,500 החיילים הנותרים שלה עד מאי במסגרת הסכם שלום שנחתם על ידי הנשיא טראמפ. וכפי הנראה, בשל כך נאט"ו לא תשאיר את 9,600 חייליה במדינה אם אמריקה תעזוב.

אך לפי הפרסומים, המועד האחרון בו אמריקה התחייבה לעזוב בחודש מאי נמצא עדיין בבדיקה של אנשי ביידן, יועציו אמרו לו לעכב את הנסיגה עד שגל ההתקפות של לוחמי הטליבאן על כוחות הממשלה יפסק ושיחות השלום יגיעו למסקנה 'מקובלת'. כך מדווחים כלי תקשורת בארה"ב.

מנהיג נאט"ו, ג'נס סטולטנברג, מתעקש כי כוחות נאט"ו לא יעזבו 'לפני שהזמן יתאים'. אך באופן פרטי, דיפלומטים אירופאים מודים כי "לא ניתן לנצח במלחמה הזאת".

מנהיגי כוחות ברית נאט"ו עתידים לקחת חלק בשיחות וירטואליות שמתחילות ביום רביעי ויימשכו גם ביום חמישי. ביידן הבטיח שיתוף פעולה גדול יותר עם בעלות הברית של אמריקה מכפי שקיבלו תחת טראמפ, שכזכור התנער מההסכם עם נאט"ו.

כזכור, טראמפ חתם על הסכם שלום עם הטאליבן בפברואר אשתקד, שמחייב את ארה"ב להסיג בהדרגה את כוחות ארה"ב, בתנאי שהקבוצה תנתק את הקשרים עם אל-קאעידה ותקיים שיחות שלום עם הממשלה.

אולם ההתקפות על כוחות הממשלה גברו בחודשים האחרונים, וכעת מזהירים אנליסטים כי נסיגה מוחלטת פשוט תעביר את המדינה בחזרה לטאליבאן - מה שהופך אותה למקלט בטוח עבור קבוצות טרור.

כפי שפורסם לפחות 30 לוחמי טליבאן נהרגו ביום שבת האחרון בפיצוץ שאירע במסגד באפגניסטן במהלך שיעור על הכנת פצצות.

הצבא האפגני מסר בהצהרה כי 30 לוחמים ובהם שישה אזרחים זרים שהיו יצרני מוקשים מומחים נהרגו בפיצוץ בשבת בבוקר באמצע שיעור הכנת פצצות בתוך מסגד.

הפיצוץ אירע במסגד בכפר קולטאק שבמחוז דואלאטאבאד. בהצהרה נאמר כי לא ניתן לזהות את גופותיהם של ששת האזרחים הזרים בגלל הנזק שנגרם להם בעקבות הפיצוץ.

כאמור בראש סדר היום של הוועידה הווירטואלית בשל מגבלות הקורונה, יהיה דיון לגבי 9,600 חיילי ברית נאט"ו באפגניסטן, לאחר שטראמפ עשה הסכם עם הטליבאן להוצאת כוחות אמריקניים. ממשל ביידן אומר כי הוא בוחן את ההסכם, הפנטגון האשים את הטאליבן בכך שלא מילא הבטחות הכוללות צמצום פיגועים וניתוק קשרים עם קבוצות כמו אל-קאעידה.

הטליבאן הזהיר את שרי נאט"ו שלא לחפש "המשך כיבוש ומלחמה". ארה"ב הודיעה בתגובה כי "על הטליבאן להפחית את האלימות, לנהל משא ומתן בתום לב ולעמוד במחויבותם להפסיק לשתף פעולה עם קבוצות טרור לאומיות".

אפגניסטן טליבאן נאט''ו ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד