י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
חזל"ש?

"החיסונים הם הדרך היעילה והבטוחה ביותר לחזור לחיים הרגילים"

ד"ר ארנון שחר, המנהל הרפואי למאבק בקורונה של מכבי שירותי בריאות, מסיר את החששות מהתחסנות נגד נגיף הקורונה ומשוכנע שכבר בפסח הקרוב מצב התחלואה ישתפר משמעותית • "החיסונים הם הדרך היעילה והבטוחה ביותר לחזור לחיים הרגילים, לשמור על בריאותם של ההורים שלנו ולהגיע אחרי שנה מתעתעת לשגרה המיוחלת" • כדי להגיע למטרה נדרשת היענות נרחבת, בעיקר מקרב בני 50 ומעלה, לחיסונים המבוצעים על ידי מכבי

"החיסונים הם הדרך היעילה והבטוחה ביותר לחזור לחיים הרגילים"
ד"ר ארנון שחר צילום: באדיבות המצלם

כבר שנה שנגיף הקורונה מלווה את העולם. זו הייתה שנה של אי וודאות, של גלי תחלואה קשים ושיבושים תכופים בשגרת החיים. היום, לאחר חודשים ארוכים של התמודדות גלובלית, הפתרון כבר נראה באופק הקרוב. לפני שנה עיני העולם היו נשואות לחיסונים שימגרו את הנגיף ויעצרו את התחלואה, כאשר שנה לאחר ההתפרצות הראשונה בישראל מיליוני ישראלים כבר חוסנו על ידי הצוותים הרפואיים.

קבעו עוד עכשיו תור לחיסון נגד הקורונה>>>


בימים אלה, כשהתחלואה שוב עלתה לרמות גבוהות ואנשים רבים משלמים מחירים יקרים בגוף ובנפש, מכבי ממשיכה להוביל את המאבק בנגיף עם היקף חיסונים משמעותי. עד כה חיסנה מכבי את האחוזים הגבוהים ביותר מקרב החברים, ובכך היא מציבה את עצמה במקום הראשון במאמצים המשולבים של הפעילות נגד הנגיף. "אין ספק שאנחנו מצליחים להגיע לאוכלוסיות גדולות", אומר ד"ר ארנון שחר, המנהל הרפואי למאבק בקורונה של מכבי, "אבל אנחנו לא נחים על זרי הדפנה ונהנים מההצלחה. כדי לחזור לשגרה מוכרחים להיענות מוגברת והמשך ההתחסנות של כל קהלי היעד, בדגש על אנשים מעל גיל 50. זו האחריות שלנו".

לדבריו, האחריות ליציאה מהמגבלות והחזרה לשגרת החיים מוטלת במיוחד על האוכלוסייה האזרחית. "אנחנו עוקבים בדאגה אחר נתוני התחלואה, רואים את התסמינים שמופיעים גם בקרב ילדים ומבינים שרק הירתמות אזרחית לשמירה על ההתקהלויות וביצוע חיסונים יוציאו אותנו מהמצב הזה. בימים האחרונים כבר מתחילים לראות ניצנים של שינוי בנתוני התחלואה הקשה, ואין ספק שזו תוצאה ישירה של ההגבלות וההיענות הגבוהה להתחסנות. זה בהחלט מעודד, ואנחנו מוכרחים להמשיך לחסן כדי ליהנות מהתוצאות".

חוסן אזרחי

ד"ר שחר מלווה את הקורונה כבר תקופה ארוכה. הוא מכיר אותה מקרוב, והיא מעסיקה אותו 18 שעות ביממה במשך חודשים ארוכים. הוא נחשף למקרים קשים, לנתונים משתנים ולפעילותם המאומצת של הצוותים הרפואיים. זו הסיבה שהוא מאמין ביכולתם של החיסונים לשפר את מצב התחלואה והביא להחזרת הפעילות השגרתית לעסקים, למוסדות הלימוד ולחיי הקהילה. "המוטציה הבריטית מראה תופעה של תסמינים גם בקרב ילדים – חלקם סובלים לעיתים מכאבי שרירים, חום ואפילו התאשפזו בבתי חולים – וזה אומר שהם גם מדבקים יותר. חיסונים הם הכלים הטובים ביותר לעצור את הגלגל הזה שמסתובב כבר שנה ועדיין נהנה מהתנופה הראשונה שקיבל".

ההתמודדות עם הנגיף, כך הוא סבור, היא משולבת. "מצד אחד יש את המסכות והריחוק החברתי שמונעים את קצב ההתפשטות, ומצד שני יש את החיסונים שמטפלים בבעיה עצמה. אין דרך להישאר רק עם ההגבלות משום שהן מזכירות באופיין את ההשפעה של נטילת משככי כאבים – מונעים כאב זמני ולא מטפלים בשורש הבעיה. כדי להילחם בנגיף עצמו חייבים לשלב גם התחסנות בהיקפים גדולים. זאת, כמובן, לצד המשך השמירה על ההנחיות שמצילות חיים ומחייבות את כולנו".


מתחם החיסונים • קרדיט: יח"צ

בהיבט הזה יש לו תובנה אחת שחוזרת על עצמה לאורך כל השיחה. במקום לחפש אשמים במצב, הוא מעדיף לראות את האחריות שמוטלת על הציבור. "האחריות למיגור המגפה מוטלת רק עלינו", הוא אומר לא פעם במהלך הראיון. "יש לנו אחריות על הסביבה שלנו, על החברים הקרובים והמשפחה המורחבת. כרגע ישראל ממוקמת במקום טוב מאד ביחס לעולם עם היקף החיסונים, אנחנו נהיה המדינה הראשונה שתיחלץ מסבב התחלואה הנוכחי, אבל כדי שזה יקרה כולם צריכים לקחת חלק במאמצים המשולבים".

וכדי שזה יקרה, ד"ר שחר ממליץ על התחסנות נרחבת בקרב קהלי היעד המגוונים. "אנו קוראים לכולם לבוא להתחסן", הוא מדגיש. "כל אדם מגיל 16 ומעלה יכול לקבל את החיסון ולקדם את החזרה לשגרה. בנוסף, הוא מבטיח מניעה של התחלואה מהסביבה הקרובה. לצד קהלי היעד שאנו מעודדים להתחסן, ניתן דגש רב על אנשים מגיל 50 ומעלה שהתחלואה בגילאים הללו עשויה להיות קשה יותר, ולכן קיימת חשיבות רבה להיענותם לביצוע החיסונים. זו הדרך היחידה שלנו להתגבר על המוטציה הבריטית, על מקרי התחלואה הקשים ועל ההגבלות שלמרבה הצער עדיין מלוות אותנו".

זריקת עידוד

וכאן יש לו גם תחזיות אופטימיות ומלאות תקווה. "אני משוחח כמעט מדי יום עם אנשים ממדינות אחרות בעולם", הוא אומר, "ותמיד שומע מילים בסגנון 'הלוואי והיינו יכולים להיות כמוכם'. מאד מעודד להיות במקום הזה. אין דבר כזה בעולם. כרגע החיסון יעיל גם נגד המוטציה הבריטית, והוא עוזר להפחית את התחלואה. כל אחד צריך לקחת אחריות אישית על עצמו להתחסן כדי לשמור על ההורים והסבים, בידיעה שמניעת התחלואה בידיים שלנו. כמו שמיגרנו את החצבת ונגיפים אחרים לאורך ההיסטוריה, כך גם נצליח למגר גם את נגיף הקורונה".

ויש לו מסר מרגיע גם לאלה שעדיין חוששים. "בוצעו בארץ כבר מיליוני חיסונים, ורואים שהם בטוחים גם לאנשים עם מחלות רקע, אלרגיות וסיכונים בריאותיים. התוצאות מצביעות על שיעורי הגנה משביעי רצון שבהחלט מספקים את ההגנה הנדרשת מהנגיף".

לדבריו, בפסח הקרוב המצב כבר עשוי להשתפר באופן משמעותי. "אנשים שמתחסנים עכשיו יוכלו לחגוג את פסח עם המשפחה הגרעינית בלי לסכן את עצמם, אבל זה לא אומר שנהיה אחרי הנגיף. הוא עדיין איתנו. עם זאת, בפסח אנחנו נהיה במקום הרבה יותר טוב. בתחושה זה כמו נהג מרוצים שצריך לבצע סיבוב חד. אנחנו נצא מהסיבוב הזה, אבל זה תלוי בנו אם נדע להשתמש בהגה".     

קבעו עוד עכשיו תור לחיסון נגד הקורונה>>>

   

חיסונים שגרה מכבי שירותי בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!