י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מסר מהדהד

חשוב: שימו לב לאן הולכת הצדקה שאתם נותנים

מיוחד | בדברים שאמר האדמו"ר הרב יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו, הוא התייחס לפרשת השבוע - פרשת תרומה וחיבר אותה לחיי היומיום שלנו | וגם: מהי הצדקה הראויה ביותר?

חשוב: שימו לב לאן הולכת הצדקה שאתם נותנים
קיבוץ נדבות צילום: Unsplash

פרשת תרומה: "וְעָשׂוּ אֲרוֹן עֲצֵי שִׁטִּים" - בבניית הארון שהוא סמל התורה הקדושה כל ישראל צריכים להיות שותפים.

בפרשת השבוע התורה הקדושה אומרת לנו על כל העניינים של בניית המשכן, והתורה הקדושה מצווה את בני ישראל לתרום כסף לבניית המשכן. רבותינו הקדושים אומרים שבצלאל ואהליאב שבנו את המשכן, ידעו להיכן לנתב כל תרומה ואיפה לשים אותה.

אדם שהכסף שלו קשור לחסד, אז הכסף שלו הלך לבניית המשכן. אדם שהכסף שלו תלוי בכפרה, אז הכסף שלו היה הולך לענייני המזבח. כל אחד מבוני המשכן ידעו לנתב את התרומות לחלק של המשכן או לכלים שקשורים לשורש נשמתו. אבל התורה הקדושה אומרת שבבניית הארון, לכל אחד מעם ישראל היה צריך שיהיה חלק, שכולם יהיו שותפים בבניית הארון בכסף או בבנייה עצמה, לכל אחד היה חלק ומדוע דוקא בארון?

אלא אפשר לפרש ולומר כי הארון מסמל את התורה הקדושה, בתורה הקדושה לא משנה כל אחד מה המידה שלו או מה התיקון שלו בעולם, אחד בא לתקן מידת החסד או מידת הדין, אחד בא לתקן מידת הענווה, זה טוב ושם תתן את התרומה העיקרית שלך. אבל בארון של בית המקדש ששם היו מונחים לוחות הברית, כל אחד מעם ישראל חייב שיהיה לו חלק בבניית הארון בתורה הקדושה. אדם שהטבע שלו נוטה לכעס ינתב את התרומה למשהו של כעס, אדם שהוא בעל חסד ינתב את התרומה לעניין של חסד, אבל בארון שהוא התורה הקדושה כולם חייבים שיהיה להם חלק בו.

וכך נדקדק עוד נראה שכל האותיות מופיעות בבניית הארון חוץ מהאות ג'. נשאל למה דוקא מכל האותיות רק האות ג' לא מופיעה?

אז אפשר לומר שהארון היה בנוי מג' ארונות, ארון אחד חיצוני מזהב בתוכו ארון עץ ובתוכו ארון פנימי גם מזהב "וְצִפִּיתָ אֹתוֹ זָהָב טָהוֹר מִבַּיִת וּמִחוּץ תְּצַפֶּנּוּ" ושלושת הארונות זה הג'. וכך אפשר להגיד שיש ג' דרכים בתורה או שאתה תורם לתורה, או שאתה עובד בשביל התורה או שאתה משדל אחרים לעזור לתורה.

מתי שאדם עושה כך ועוזר בכל מיני עניינים שהנפש שלו קשורה אליהם, אך בעניינים של התורה הקדושה הוא תמיד יודע שזה הכתר והעטרה לראשו, הוא הולך בדרך השם ועוסק בדבר הנכון שבו ישכון אור ובדרך הישרה שבה צריך ללכת ולהתנהג. הנפש של האדם דוחפת אותו לתרום לחולים ולעניים, אבל בשורה האחרונה חייב שיהיה לאדם חלק בלוחות הברית, חייב שיעזור גם לתורה הקדושה.

צדקה קופת צדקה הרב פינטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!